Jump to content

Ok å varme motor, i koblet på tomgang i båsen?


bjoris

Recommended Posts

Hvis jeg i det hele tatt må starte motoren i havna, så setter jeg den i gir og gir ørlite gass så fort den er startet. Å la den gå kaldt på tomgang kjenner jeg gjør vondt langt inn i ryggmargen. Selv om min motor er fra 1987 (Yanmar 4jh-dte) så anser jeg dette som en forholdsvis ny motorkonstruksjon. Står tydelig i instruksjonsboka på de fleste båter og biler at man skal kjøre i gang så fort man har startet motor. Min Volvo V70 D5 blir jo aldri varm uten å bli belastet.

Link to post

 Det havner kanskje innunder helsefremmende tiltak. Kvar onsdag i kuldeperioder så tømmes avfuktere, dieselvarmer og motor startes.  Går ikkje så lang tid før det er passe temperatur ombord,  slå på radio eller tv,  fram med kaffikanna og nistepakka.   

Nødvendig er det ikkje, det er faktisk ikkje båten i sin heilhet heller. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Har hatt helårsbåt de siste 25 år, med hyppig bruk året rundt har jeg hatt latterlig få problemer med både motorer og utstyr.

Mange båter står dårlig konserverte i kaldt og fuktig opplag 9 måneder i året. Da er det ofte noe som har satt seg eller ikke virker når båten pakkes ut om våren.

En riktig konservert motor tåler fint å stå i opplag, men hvert år så setter ørten turboer seg fast, eller vann/ kondens i dieselpumpa fører til store utgifter.

Link to post
Guest Avmønstret#
Sjeldenutpå skrev 11 minutter siden:

 Det havner kanskje innunder helsefremmende tiltak. Kvar onsdag i kuldeperioder så tømmes avfuktere, dieselvarmer og motor startes.  Går ikkje så lang tid før det er passe temperatur ombord,  slå på radio eller tv,  fram med kaffikanna og nistepakka.   

Nødvendig er det ikkje, det er faktisk ikkje båten i sin heilhet heller. 

 

hanto1 skrev 9 minutter siden:

Har hatt helårsbåt de siste 25 år, med hyppig bruk året rundt har jeg hatt latterlig få problemer med både motorer og utstyr.

Mange båter står dårlig konserverte i kaldt og fuktig opplag 9 måneder i året. Da er det ofte noe som har satt seg eller ikke virker når båten pakkes ut om våren.

En riktig konservert motor tåler fint å stå i opplag, men hvert år så setter ørten turboer seg fast, eller vann/ kondens i dieselpumpa fører til store utgifter.

--------

 

Og det oppsummerer egentlig mine egne tanker rundt dette. :-)

Link to post
Viknes 6BY skrev for 3 timer siden:

Jeg står for påstanden min. Med erfaring som skips maskinist, overhaling av diesel maskineri, og utdanning som maskin sjef, underbygger jeg påstanden min på personlig erfaring. Dette er ingen fasit, men min personlige erfaring. ?

Betyr det at du har erfart at motorer som startes en eller flere ganger ila. vinteren holder lenger enn de som ikke gjør det? Og hvordan er det mulig å få erfaring med dette bare ved å skru på motorer? 

Nei, dette tror jeg ikke på! 

 

Link to post

En nabo båt av meg som står vinterlagret på land, "tørner" motoren sin ved hjelp av starteren en gang i mnd...

Dvs han lar den ikke starte opp, bare et sekund eller to på starteren...

Teorien hans er at han dermed hindrer at mekaniske ting setter seg, samt at han får sprøytet en fin dieselfilm inn i sylinderne som beskyttelse...

Jeg har så langt selv ikke gjort dette...

Har det noe for seg..?

Fyren er pensjonert maskinist, så kan jo ikke være helt vekke... 

Link to post
Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

En nabo båt av meg som står vinterlagret på land, "tørner" motoren sin ved hjelp av starteren en gang i mnd...

Dvs han lar den ikke starte opp, bare et sekund eller to på starteren...

Teorien hans er at han dermed hindrer at mekaniske ting setter seg, samt at han får sprøytet en fin dieselfilm inn i sylinderne som beskyttelse...

Jeg har så langt selv ikke gjort dette...

Har det noe for seg..?

Fyren er pensjonert maskinist, så kan jo ikke være helt vekke... 

Gjør neppe noen skade men det går nok like fint uten?

Link to post

Jeg starter motoren hver dag, året rundt. Men det er jo bare fordi jeg bruker båten. Den hadde garantert blitt mindre slitt om jeg bare hadde startet annenhver måned f.eks. Kaldstarter er det som sliter mest på motorer. Men sånt er ikke mitt bruksbilde, her går det I hyppige oppstarter og korte turer. Så da blir det som det blir.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev for 2 timer siden:

 

for tiden sa man att en kaldstart av bil motsv samme slitasje som 50mil med varm motor.

 

 

For seilbåter så kan nesten hver eneste start være en kaldstart. Og det er vel ikke så langt unna sannheten for typiske "feriebåter" generelt heller. Motorvarmer er jo ikke utbredt i "båtverden", som vel naturlig er siden selve motoren(e) sjeldent blir kaldere enn et par plussgrader om båten ligger på sjøen (holder påhengs utenfor). 

 

Så i praksis, hva skiller en start i uke, eller måneden i sommerhalvåret og vinterhalvåret? Temperaturen. Og da er det jo ikke dumt med en motorvarmer om en starter motoren regelmessig om vinteren.

------------

Om kaldstart av en båtmotor tilsvarer x timer gange... så viser det vel bare at båtmotorer generelt tåler kaldstarter veldig bra. :-)  

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Viknes 6BY skrev for 22 timer siden:

Det er fornuftig å kjøre motor 1 gang i uken. Har båten på sjøen hele året. Fra midten av november til februar har vi mye vær på vestlandet. Da blir båt ofte kjørt på tomgang i bås og i gir, dersom været ikke tillater en rundtur. Ting blir testet og kjørt: vinsjer, truster, brytere, viskere, radar osv. Har hatt båten siden ny, dvs 11 år og 1700 driftstimer. Yanmaren med turbo, lever godt enda... 

 

Lykke til med voldtekten av motoren.:-)

Link to post

Tenker nesten at jeg bare vinterkonserverer motoren aldri mer bruker den.

 

Men fra spøk til alvor. Hvordan er det med oss som ikke har turboer som kan kokse igjen?

Jeg er totalt overmotorisert og kjører aldri på fullt, opp til halv gass er behagelig. Er det skadelig?

 

Når jeg ligger i uthavn må jeg lade en del, spesielt på vinteren trenger jeg et par timer motorgange pr. dag for varmtvann og strøm.

Kan jeg ligge for anker på f.eks. 1000 - 1200 rpm som et kompromiss istedenfor tomgang på 600 rpm?

Link to post
hanto1 skrev for 4 timer siden:

Hadde vært artig å høre hvem som Lacyjack mener har mere peiling på marinemotorer enn chiefer ?

Å ha peiling på motorer betyr ikke nødvendigvis at man kan si noe bastant riktig om motorer har best av å kaldstartes en gang i uka eller stå i ro gjennom vinteren. Skulle man kunne si noe kvalifisert om dette måtte man undersøke et antall like motorer, kjørt like mange timer og med dokumentasjon på hvordan de var brukt. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Stor respekt for mange gode argumenter her, men vi snakker tross alt om 10-20 kaldstarter på vinteren i tillegg til kanskje 200 resten av året.

At det prinsippielt kan være en fasit er mulig, men for en motor som skal kunne gå 4-40 000 timer tror jeg ikke disse kaldstartene kan måles slitasjemessig. Koks ol etter tilsammen 20 timer tomgang er vel ikke verre enn 20 timer i 5 knop?

 

Tror jeg havner på den konklusjonen med helsegevinst, kaffe og niste..

Mons

Link to post
Guest Avmønstret#
Sjøholken skrev for 11 timer siden:

Det er en grunn til at de aller fleste motorprodusenter beskriver hvordan en motor skal konserveres, ofte beskrivelse for både kort og lang tid. 

Det å følge produsentens anbefalinger er vel alltid å anbefale?

 

Er det egentlig det? Om en feks er uheldig og hører at impelleren får luft i noen sekunder ved oppstart når båten settes ut om våren og en byttet impeller på høsten. Skal en "følge boka" og bytte til høsten igjen, eller faktisk inspisere og evt bytte en gang til? 

 

Eller hva med noen motorer hvor det foreskrives impellerbytte en gang i året, men så erfarer man at den faktisk ryker selv om man holder intervallet. Eller en annen motor hvor en vet at impeller fint holder i 7-8 år med den bruken en har, men produsent sier bytte hvert år. Og disse eksemplene kan overføres til flere ting. 

 

Om en er innenfor garanti/reklamasjonsperioden eller under motorforsikring hvor alt må dokumenteres så ja, dokumenter at en følger produsentens anbefalinger. Men etter det ser jeg ikke at "vedlikehold etter skjema" eller produsentens anbefalinger er det  beste en kan gi en motor. I hvert fall ikke en eldre motor. 

 

En eldre motor følger ikke skjema til produsenten. Noen ting kommer "før tiden", andre ting langt etter "skjema". Motorer har en tendens til å utvikle enkelte "særegenheter" osv. Kjennskap og oppfølging av motoren er viktigere enn å følge produsentens skjema. 

 

Men hvis en ikke har noe "annet" å følge, dvs ikke følger opp motoren, så er produsentens anbefalinger langt bedre enn ingenting. Men å konservere en båt som ligger ubrukt noen få uker er vel langt utenfor fornuftig.... om en produsent anbefaler det så ville jeg gjort det for å kunne dokumentere ifht evt. reklamasjonsrettigheter osv, men på en eldre motor jeg "har et forhold til", nei, hvorfor skulle en nå gjøre det? 

 

Joda, sikkert "bedre" for motoren å bli konservert hver gang den ikke er i bruk, bytte olje og filter hver gang, kjølevæske, justere ventilene, overhale dysene.. hvem vet... men det må jo være noe fornuft i det en gjør også :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...