Jump to content

Ok å varme motor, i koblet på tomgang i båsen?

bjoris

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Lazyjack skrev 8 minutter siden:

Ja, skal man dømme etter alt som kommer frem i denne tråden så ser jeg ikke bort fra det. 

Hele diskusjonen her er helt i gata til boka "zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel". Det handler egentlig ikke om hva som er best for motoren/båten men rett og slett fundamentalt ulike syn på hvordan ting skal være. 

Noen følger oppskrifter slavisk når de lager mat, maten blir aldri eksepsjonelt god men de gjør heller aldri noen større feil. Andre smaker og prøver seg frem, og driter seg ut en sjelden gang i blant, men stort sett er maten langt bedre. Begge mener den andre måten å gjøre det på er feil ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Ida Marie III skrev for 20 timer siden:

En nabo båt av meg som står vinterlagret på land, "tørner" motoren sin ved hjelp av starteren en gang i mnd...

Dvs han lar den ikke starte opp, bare et sekund eller to på starteren...

Teorien hans er at han dermed hindrer at mekaniske ting setter seg, samt at han får sprøytet en fin dieselfilm inn i sylinderne som beskyttelse...

Jeg har så langt selv ikke gjort dette...

Har det noe for seg..?

Fyren er pensjonert maskinist, så kan jo ikke være helt vekke... 

Jeg har gjort det selv, etter at jeg en vår opplevde at motoren "stod". Starteren klarte ikke å dra rundt. Det bare smalt. Jeg trodde dermed motoren stod med vann i eller noe annet hadde satt seg. Endte opp med at jeg tok frem en skralle og manuelt tørnet motoren med å skru på reimhjulsmutter. Hadde bare 30 cm moment, og dro den rundt selv en omdreining. Deretter startet den som om ingenting hadde hendt, og siden har den gått bra.

Så derfor gir jeg den en liten tørn ca 1 gang per måned. Men ikke hvis det er sprengkaldt...  ..noe det "aldri" er her.

Jeg har også kjølevæske som står ved impeller, så den tørrkjøres ikke. Tørner maks 2 sekunder. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...