Lazyjack Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Det er ikke uvanlig at produsenter av påhengere foreskriver ferskvannskjøring etter kjøring i saltvann. Hvem i all verden gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Lazyjack skrev 1 minutt siden: Det er ikke uvanlig at produsenter av påhengere foreskriver ferskvannskjøring etter kjøring i saltvann. Hvem i all verden gjør det? Garantert noen Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Pinkvin skrev 2 minutter siden: Garantert noen Ja, skal man dømme etter alt som kommer frem i denne tråden så ser jeg ikke bort fra det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 (redigert) Lazyjack skrev 8 minutter siden: Ja, skal man dømme etter alt som kommer frem i denne tråden så ser jeg ikke bort fra det. Hele diskusjonen her er helt i gata til boka "zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel". Det handler egentlig ikke om hva som er best for motoren/båten men rett og slett fundamentalt ulike syn på hvordan ting skal være. Noen følger oppskrifter slavisk når de lager mat, maten blir aldri eksepsjonelt god men de gjør heller aldri noen større feil. Andre smaker og prøver seg frem, og driter seg ut en sjelden gang i blant, men stort sett er maten langt bedre. Begge mener den andre måten å gjøre det på er feil ;-) Redigert 9.Desember.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Siden påhengsmotorer både produseres og selges i USA, er nok termen om ferskvannskjøring etter bruk en juridisk nødvendighet. Jeg kjøpte ny fjernkontroll til autopiloten (Garmin) for ca 1 mnd siden. Det står tydelig anført i bruksanvisningen at fjernkontrollen kun styrer roret, men ikke seilene... ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Maskiner er lagd for å brukes? Samtidig så ser produsent at det kan bli brukere som ikkje bruker maskiner, og derfor må de utarbeide manualer for best mulig lagring av maskiner. Når det då foreligg manual for lagring, så konkluderer vi altså med at det er lagring som er riktig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Ida Marie III skrev for 20 timer siden: En nabo båt av meg som står vinterlagret på land, "tørner" motoren sin ved hjelp av starteren en gang i mnd... Dvs han lar den ikke starte opp, bare et sekund eller to på starteren... Teorien hans er at han dermed hindrer at mekaniske ting setter seg, samt at han får sprøytet en fin dieselfilm inn i sylinderne som beskyttelse... Jeg har så langt selv ikke gjort dette... Har det noe for seg..? Fyren er pensjonert maskinist, så kan jo ikke være helt vekke... Jeg har gjort det selv, etter at jeg en vår opplevde at motoren "stod". Starteren klarte ikke å dra rundt. Det bare smalt. Jeg trodde dermed motoren stod med vann i eller noe annet hadde satt seg. Endte opp med at jeg tok frem en skralle og manuelt tørnet motoren med å skru på reimhjulsmutter. Hadde bare 30 cm moment, og dro den rundt selv en omdreining. Deretter startet den som om ingenting hadde hendt, og siden har den gått bra. Så derfor gir jeg den en liten tørn ca 1 gang per måned. Men ikke hvis det er sprengkaldt... ..noe det "aldri" er her. Jeg har også kjølevæske som står ved impeller, så den tørrkjøres ikke. Tørner maks 2 sekunder. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.