Jump to content

seil og seilbåt hjelp

troja

Recommended Posts

hei jeg er jo en fersk eier av en seilbåt og har lite eller o erfaring med og fjerne/ ta av

rulle seil til vinteren! hvordan går jeg frem?(forseilet)

er det og rulle ut seilet løstne fallet og fire det ned dereter dra det ut av sporet sitt? :blush:

eventuelt denn skinnen som er på forstaget kan den bare stå til neste sesong?

har heller aldri fjernet stor seilet men det er vel bare og snappe ut av skinnegangen?

høres kansje lit dumt ut disse spørsmålene men jeg har faktisk ikke peiling :headbang:

bruker dere og fjerne rekkestøttene har netting runt båten og tenker på snø og is vil ødelege dem :rolleyes:

har dere flere tips som bør fjernes før vinteren så kom med det ,alle råd er gode

båten skal ligge på sjøen i vinter i bås.

hilsen jim

Hei du,

dette med og ta ned genuan er enkelt.

Losse begge genua skøtarna.

rull ut genuan.

løs opp genua fallet.

trekk ned genuan. Hvis du har mulighet kan det her va lurt og ha en som håller i genua fallet og matar det ned, siden det ellers er risk for att seilet bare detter ned i stor fart og deler av det går i vannet og du har ett vått seil som skall pakkes for vintern.

Hvis du ska ha pressening over båten til vintern hadde jeg trekkt rekkestøttene opp og lagt di på dekk, ellers så kommer di gnage gjenom presseningen relativt kjappt.

Mange gode tips hva du burde fjerne fra båten over vintern finne rdu og i emneoversikten.

bruker dere og fjerne rekkestøttene har netting runt båten og tenker på snø og is vil ødelege dem :rolleyes:

Når jeg kjøpte båten i vinter lå den ute uten presening over. Dette var ikke bra for nettingen. Store snø/is klumper hang i denne.

I år når jeg legger denne på land skal jeg ta ned rekkestøttene m/wiere. Dette for å slippe å bygge opp preseninga så mye når jeg ønsker bratt vinker på preseningstaket.

Mvh

`MINA`

Har sånt OPI presenningstativ som skal settes ned i rekkestøttefoten.

For å unngå å ta av nett og rekker, har jeg kappet til aluminiumsrør, like høye som rekkestøttene, som jeg fester med eksosklammer på innsiden av hver rekkestøtte. Så setter jeg presenningstativet i disse røra. Rundt hvert av disse leddene som skal skyves ned i rekkestøttefoten har jeg tapet på en bit av en skumgummimadrass for å unngå slitasje på presenningen.

Selv ble jeg fornøyd med dette. Jeg kan bevege meg på dekk med presenningen på uten å krype på magan forbi overbygget.

Store Norske Kullseilingskompani.

:rolleyes:

Her i Nordens Paris er det isfritt i alle havner, og de fleste lar båtene ligge i sjøen hele vinteren.

Da er det ikke så populært med høye stativ og svære presenninger over hele båten.

Det går egentlig veldig fint bare med sprayhood og kalesje.

Når det har snødd en 30-40 cm tar man seg en tur ombord med plastspaden og måker av duken pluss dekk.

Selv i et av de største snøhullene i Norge går dette bra. Men noen turer blir det når det i gjennomsnitt laver ned ca. 7 meter snø på en vinter.

Men hvem har sagt at det ikke koster svette og penger å være båteier i Norge.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...