adundas Startet 9.Desember.2019 Del på Facebook Startet 9.Desember.2019 (redigert) Hei dere! Her kommer et sikkert meget dumt spørsmål: Nøyaktig hvordan hvordan virker tilten på en utenbordsmotor? Når den tiltes ned – trekkes den ned, eller bare senkes den av sin egen vekt, og sylinderne holder den igjen (hvis dere skjønner formuleringen). Hvis enden av motoren treffer bakken før den er tiltet helt ned, vil den da stå og hvile der, mens sylinderne trekker seg helt inn? Grunnen til jeg spør, er fordi jeg har en båt som står på henger, hvor det ikke er plass til at motoren er tiltet helt til bunns. Da må jeg i så fall jekke opp hengeren. Kan jeg heller legge en 2x4 under enden av motoren og la den hvile der mens jeg trekker sylinderne helt inn? Redigert 9.Desember.2019 av adundas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 adundas skrev 28 minutter siden: Når den tiltes ned – trekkes den ned . Tilten er et ordinært hydraulikksystem, som både trekker og skyver. Det er jo også denne som hindrer motoren i å vippe opp når man kjører i revers; mens mindre motorer, uten tilt, har en mekanisk sperre for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Hvis du mener at den skal stå i opplag uten å være tiltet helt ned er dette elt OK med en trekloss mellom bakken og finnen. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Ville ikke latt motoren stå og vile på finnen da den lett kan bli skadet/brekke ved bevegelser i båten, serlig ved lagring på båthenger med luft i hjulene. Hvis du har enakslet henger får du jo senket den foran en del på nesehjulet, bare ta høyde får hvor eventuelt vann i båten leger seg. Lettere og rygge henger hjulene opp på de 2x4 en og jekke den opp. hvis motor blir stående mye tiltett opp om vinteren kan det også bli frostspreng i undervannhuset når snø/vann regner inn ved propellen der eksosen kommer ut. Sitér dette innlegget Link to post
adundas Svart 9.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 (redigert) Takk for svar, folkens! Løsningen ble å fjerne en belegningsstein og tilte motoren de siste centimeterne ned i hullet. Men smart og enkelt å kjøre hengeren opp på en 2x4 - det blir nok løsningen neste gang :) Redigert 9.Desember.2019 av adundas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Da er det viktig å sikre hengeren godt mot bevegelse, samt å henge opp et tydelig "IKKE RØR"-skilt, slik at ingen (inkl. en våryr eier) kommer i skade for å kjøre avgårde uten å først tilte opp motoren Sitér dette innlegget Link to post
adundas Svart 9.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Hehe! Den er godt sikret, men det med en våryr eier må jeg huske på Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Jeg fant ut at det er lurt å sette hengeren "stumt" også. Det vil si at hengerrammen hviler på klosser/bukker og ikke på hjulene. Om motoren er tiltet ned og finnen er nær bakken og man er uheldig at et eller flere dekk lekker/punkterer så kan finnen komme i klem/press. Dessverre er det noe jeg har opplevd men det gikk egentlig greit med finnen for min del. Så etter den gang så jekker jeg opp hengeren og setter jeg innunder lecablokker slik at hengeren henger fritt. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 xr4ti skrev 13 minutter siden: rammen hviler på klosser/bukker Dette benyttes av alle seriøse veteranbileiere også (de som ikke får kjøre mer enn 50 mil i året). Da unngår de at hjulene får kast. Sitér dette innlegget Link to post
adundas Svart 9.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Jeg har googlet en del frem og tilbake ang. å sette hengeren på blokker, men det virker ikke som om det er enighet om det trengs eller ikke. Enn så lenge så lar jeg hengeren stå på dekkene (og det ser jeg at flere i området også gjør). Båten står heldigvis rett utenfor garasjen, så jeg sjekker på den daglig når jeg går forbi. Av nysgjerrighet, @xr4ti: Hva skjedde? Jeg regner med at dekket ikke punkterte stillestående, men at luften lakk sakte ut? Hvis jeg utvikler skrekken for dette, så kan jeg evt legge blokker tett under som støtter opp hvis dekkene skulle lekke. Men jeg sjekker som sagt daglig. Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 ozo skrev 9 minutter siden: Dette benyttes av alle seriøse veteranbileiere også (de som ikke får kjøre mer enn 50 mil i året). Da unngår de at hjulene får kast. Jepp. Har veteranbil også som ikke har rullet 50 meter en gang de siste 15 årene så den står på bukker adundas skrev 3 minutter siden: Av nysgjerrighet, @xr4ti: Hva skjedde? Jeg regner med at dekket ikke punkterte stillestående, men at luften lakk sakte ut? Hvis jeg utvikler skrekken for dette, så kan jeg evt legge blokker tett under som støtter opp hvis dekkene skulle lekke. Men jeg sjekker som sagt daglig. For min del så stod motoren "rett" slik at finnen traff belegningsstein rett ned (om du skjønner hva jeg mener). Hadde motoren stått med full sving kunne finnen kanskje knekki eller blitt bøyd, men gikk greit. Var nok en dårlig dekkventil tror jeg men dekket ble ødelagt så måtte ha nytt dekk og slange. Etter det hadde jeg den på lecablokker frem til jeg solgte den. Kjøpte båt igjen for 2 år siden og gjør det samme nå men nå gjør jeg det for å skåne dekkene da hengeren jeg har nå er høy nok til motoren. Og som OZO skriver så har dekkene en tendens til å bli deformert om de står stille med vekt over lengre tid. Men du virker som en som har kontroll så går nok bra om du holder øye med farkosten Sitér dette innlegget Link to post
adundas Svart 9.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Bra at det gikk greit, i alle fall! Alle erfaringer er notert. Takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Vil anbefale å sette henger på klosser for å avlaste hjul og fjæring. Fort gjort, og koster ingenting. Og kan spare deg for mye trøbbel. Jeg måtte skifte dekk på en veteranbil jeg ikke hadde klosset opp en gang. Flaten bilen stod på, en sirkel på 12-13cm ca på hvert dekk, var helt oppsprukket I gummien. Resten av dekkene så ut som nye. Irriterende å måtte skifte til nye dekk når det kunne vært unngått med oppklossing.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.