
dieselfan
Midtpinne skrev for 2 timer siden:Poenget var mer at spørsmålet er kanskje ikke så dumt som det ble forespeilet tidligere i tråden.
Sabb motoren har en konstruksjon som ikke er så utbredt og utgjør vel neppe mer enn toppen 5% av motorene på dette Forumet, derfor, kan ditt innlegg villede eiere av motorer som er i den andre deler av skalaen.
Dvs stort sett motorer som en ikke får tømt helt for olje.
Eksempel på motorer som en absolutt ikke bør bruke dieselskylling på (eller andre tilsetninger som reduserer bærefilmstyrke) er Volvo Penta sin KAD/KAMD serie hvor en ofte ikke får opp mer enn 6 av 11 liter olje....
For egen del vil jeg heller anbefale å ta to tette oljeskift om en ønsker å redusere mengden "møkk" i motoren.
(noen av mine motorer får 10 liter ny god olje på Biltema for 407 kr og det blir en svært liten % vis kost av båtkostnadene....)
For meg er det aldeles ufornuftig å tynne ut motorolja med diesel i en motor hvor veiv og rammelager består av metall mot metall glidelager.
Dersom noen hadde leid en båt av meg og gjort "det" hadde jeg krevd ny motor...