pipe
Har en nyere V60 med dieselmotor som jeg prøvde å vaske innvendig med diesel.
Olja var etter min vurdering meget møkkete og så ikke bra ut i tillegg var siste service overkjørt med god margin.
Tappet ut en halv liter og etterfylte med en halv liter med diesel og lot motoren gå på tomgang ett kvarters tid.
Etter det tappet jeg ut oljen og helte på to tre liter diesel som rant rett ut av tappepluggen.
Skrudde så inn tappepluggen og fylte motoren med 5 liter diesel.
Falt for fristelsen til å dra litt på starteren da jeg viste den ikke startet da dieselfiltret var fjernet.
Så fikk det stå å godgjøre seg en stund før jeg tapet dieselen av igjen.
Tok en ny runde med 5 liter diesel uten å dra på starteren og en ny av tapping før den fikk ny olje og filter.
Kjørte litt til på starteren for å få ny olje inn i lagrer og andre kritiske steder for jeg startet opp.
Dagen etter fremstå oljen som helt svart igjen så jeg tok ett nytt oljeskift.
Dagen etter var oljen like sort igjen og da gav jeg opp håpet om å ha gylden farge på motoroljen over tid.
Dog har jeg skiftet olje og filtrer vær 7500km siden noe som er ca to ganger i året.
Er vel på 6 eller 7 oljeskiftet og nesten umiddelbart etter oljeskift blir oljen sort igjen så nå for det bare være som det er.
Det hører også med til historien at når jeg tok første oljeskift og service var bilen overkjørt på siste service intervall i følge service boken men fant en rekke med BT filter i bilen så trolig hadde siste eier ordnet dette på egen hånd.
Så min innvendige motorvask forsøk føler jeg ikke ble så veldig vellykket men på en annen side så fikk neppe motoren noe skader da diesel i seg selv har smørende egenskaper.
Nå har motoren fått programmert bort EGR ventil og fått seg noen få titall hester krefter mer med lavere forbruk.
0,59 l pr mil mot 0,65 før turning.
Kanskje motoroljen holder seg lenger gylden nå som ikke motoren er tvunget til å brenne sine egne uforbrente gasser?
Skal holde ett våkent øye på det ved neste oljeskift