pipe
Vis hele sitatetVel, jeg var dum nok og lot meg "lure" ifb. en Opel Ascona bil jeg hadde en gang. Da var det mye snakk om en ny syntetisk superolje, Mobile 1 tror jeg den het som skulle være så bra for en hvilken som helst motor. Dermed ble det denne oljen i stedet for anerkjent mineralolje som motoren var spesifisert for. Resultat: Stort oljeforbruk og bytte av ventilforinger før jeg gikk tilbake til den mineraloljen motoren var spesifisert for.
Problemet var ikke syntetisk Mobile 1 olje men noen mindre heldige ingeniører oss Opel som hadde konstruert ventiltettninger som ble steinharde etter noen års bruk.
De ble ikke harde fordi man kjørte med syntetisk olje men fordi materialet de var laget av hardnet over tid.
Antagelig tålte gummiblandingen de var laget av varme for dårlig.
Bruk av syntetisk olje hadde ingen ting med at du måtte bytte ventiltettninger.
Oljeforbruket gikk riktig nok opp ved bruk av syntetisk olje på de motorene som hadde det problemet med det skyldes størrelsen og formen på oljemolekylene i syntetisk olje og delevis også at denne oljen var tynnere i kald tilstand.
Opel anbefalte på den tiden nettopp Mobil 1 5w40 syntetisk olje eller 10w-40 mineral olje.
Fordelen med å bruke syntetisk olje var at eierne kunne kjøre hele serviceintervallet på 15000 km uten oljeskift isteden for å ha ett oljeskift i mellom service på 7500 km
Så ditt valg den gang av å bruke syntetisk Mobil 1 olje hadde lite med eksperimentere med olje å gjøre da Opel selv spesifiserte bruk av denne oljen til "alle" sine motorer.