Jump to content

Sprekker i gelcoat...

Estrewes

Recommended Posts

Sprekker i gelcoaten er ikke spesielt farlig, men stygt...ja!

Den beste måten å reparere dette på er å gå over alle sprekkene med en Dremel e.l. å slipe opp sprekkene ned noen mm. (Ned til glassfiberen?). For deretter å sparkle med "gelcoat-rep-kit".

Hei!

På en litt eldre båt som jeg antar det her er snakk om,er det enkleste å sjokke inn på Biltema og kjøpe poleringsmiddel i samme farge som området der sprekkene er.

Ta en litt heftig poleringsmaskin i ene hånden og flasken med polish i andre og gyve løs.

Gjorde det i sin tid på en bayliner jeg hadde,og fikk et utmerket resultat

Har sett båter som har slipt ned sprekkene og fylt dem med en eller annen gugge. Ikke spess. vellykket,lignet litt for mye på leggene til svigermor.   :flag:

Ja, men jeg fikk ikke lagt ut bildene sånn at det fungerte. Har ikke noe sted å legge ut. Men det jeg egentlig mente med det jeg skreiv som du siterte var om noen hadde en step by step link med bilde over hvordan du ordner sånne gelcoatsprekker.

Jeg har ikke funnet noen av det opplaget båtmagasinet som du snakka om. Kan jeg kjøpe bladet ditt?

Har du prøvd å kontakte redaksjonen da? Jeg har kontaktet dem flere ganger og spurt om å få kjøpe kopi av eldre artikler og hver gang har jeg fått det tilsendt - gratis til og med (Passet selvsagt på å skryte av bladet... :headbang:).

Hej Estrewes;

Den typ av sprekker du viser på bilden ganske omfattande sprekk-bildning, och

som nesten ser ut som ett mönster! Beror på något......., med stor sannolikhet

överbelastning / dvs att laminatet, resten av plasten/glasfibern är för tunn eller

att det saknes försterkning / stringers inunder!

Nu e det veldi svårt o vare Doktor på distans o bare bedöma pasienten utifra bilder!  :confused:

Tenkte att jag ville säga dette till dig, så att du ikke legger ner ett stort arbete på

o lage dette, o så sprekker det opp igen

Det bruker ikke vare någre större problem o försterke inunder,

innan du ger dig på gelcoaten! Det jobbet e oftast enklare en själva gelcoat arbetet!

S/Y Gunga Din

Jeg ville latt det være Estrewes. Slike sprekker er svært vanlig og har kun kosmetisk betydning.

ønsker du allikevel å reparere:

• Skrap opp sprekkene med en spiss kniv.
  • Vask med aceton.
  • Fyll sprekkene med topcoat og la det herde. (Bruk for all del ikke gelcoat-sparkel, det stoffet skulle vært forbudt å selge... :confused:)
  • Kutt vekk overflødig coat med skarp kniv og vannslip til slutt.

Dessv. tror jeg allikevel ikke sluttresultatet vil innebære noe drastisk forbedring.

Både fordi topcaten vil ha en annen fargetone og fordi det vil være svært vanskelig å gjenskape overflaten siden du har "mønster" i dette området.

Nej använd inte gelcoat eller gelcoatspakkel,

du skal anvende  TOPCOAT  vid reparationer !

Gelcoat vid lagning härdar ikke riktigt förbli lite klibbigt !

topcoat innehåller bla wax, som gjör att du får en bettre finish!

S/Y Gunga Din

Ok, takker for info. Jeg har solgt denne båten som det er bilde av. Men lurer på å kjøpe en båt som det også er et par slike sprekker i. Derfor hadde det vært fint og vite om det er mye jobb å fjærne de. Det er jo ikke akuratt fint med sånne sprekker.

Jeg har også endel sånne sprekker og jeg tror Ingar har helt rett når han sier at dette er helt vanlig og har kun kosmetisk betydning. Jeg har grublet lenge (i årevis) på hva jeg skulle gjøre med dette, og hvis jeg ikke hadde lest dette, hadde jeg brukt gelcoatsparkel. Nå sparte dere meg for en tabbe, og takk for det. Jeg pirket litt i en av de, og det kom frem knusktørr glassfiber som dermed aldri hadde vert mettet med poliester. Så da kan vi vel ikke vente noe annet når det slurves så alvorlig i støpeprosessen.  Jeg mener også at  av dette slurvet eller uvitenhet blant såkalte profesjonelle, er årsaken til plastpesten også. Glassfiber som er mettet med polyester synes å være uangripelig av det meste f.eks. vann, sjøvann, syrer, bensin, oljer, lut. Så vil skulle vel egentlig ikke hatt noe problemer med båter som var bygget av glassfiberarmert polyester.?  

Har hatt samme problem selv. Noen steder er reperasjonen varig, andre steder kommer det igjen. det siste skjyldes nok konstruksjonsfeil.

Løsning: Bruk slipeverktøy for å frese ut sprekkene (brukte selv vinkelsliper).

For all del ikke vask med løsningsmidler i sårene. Har du mulighet så blås rent med trykkluft. Vasker du rent vil porene fylles med "grøt" og du vil få dårlig heft. Dusj så sporene med aceton, blås rent med luft, sparkle opp med fin fiber sparkel (Biltema??    http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=632&iItemId=19349) lakke osv.......

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hvorfor mener du at gelcoat-sparkel skulle være forbudt å selge? Er det miljøfarlig?

hehe, neida, eneste faren består i at man løper stor risiko for et mislykket resultat.

Gelcoatsparkel er jo ment å fylle ut småskader, men siger noe voldsomt under herding, hvilket medfører at det lett sprekker opp. I tillegg blir den veldig sprø. Antar at det skyldes at den inneholder mye voks.

Det eneste som holder er å fylle skaden med plastsparkel, helst den varianten som inneholder glassfiber, og så dekke det med topcoat til slutt.

Det stemmer 100% med min erfaring. Har pusset opp et par gamle 14 fotere. Første gang brukte jeg gelcoatsparkel og dette var bare sorgen. Mulig jeg gjorde det feil, men den trakk seg sammen, sprakk opp og kunne lett pirkes ut.

Gikk så over til glassfibersparkel fra biltema med glassfibertråder i. Brukte dette og lakket hele båten innvendig med enkomponent maling for å skjule fargeforskjellen. Dette ble meget bra, men skal man treffe fargen lokalt blir det straks værre.

Har oxo funnit at Biltemas glasfiberspackel med korte fibrer, fungerer jättebra,

jag anvender en Dremel till o frese eller ta bort dålig orginalgelcoat,

sedan aceton-vask   o    sen Topcoat + en bit tape över

när dette härdat, så skraper jeg  veldi försiktigt med en stålskrapa / typ sandvik

Fungerer nesten som en liten hyvel tar ytterst lite åt gången tills det er helt slett !

sen rubbing o wox   o du har en lagning som ikke syns, om man nu bare funnit rett

färg på Topcoaten   :wink:

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...