Jump to content

Friksjon gasshendel

svmoha

Recommended Posts

Volvohendel?

Hvordan var motstanden i hendelen når du hadde strammet alt du turte? 

Jeg har strammet vår hendel for flere år siden, har holdt seg uendret siden da. Ikke behov for noen ekstra tiltak. 

Kanskje en dråpe svak gjengelåsing på gjengene kan være en løsning?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det her skal vel være en justerings skrue som skal stå i ro etter ønsket innstilling. Dvs ønsker man liten friksjon på hendel, så skal ikke skrue bli så løs  at den blir med rundt når man skyver hendel fremover og dermed løsner skrue enda mer. Skrue skal vel stå i ro ved manøvrering av hendel?! Så av den grunn tror jeg sprengskive ikke er løsningen.

svmoha skrev for 1 time siden:

Gjenglåsing skal vurderes, men klarer man å løsne igjen hvis det skulle bli behov for det?

Om du velger en svak gjengelåsing som ikke trenger varme for å løsnes bør det gå bra. 

Men som sagt er min spake stabil uten ekstra låsing av strammeskruen. Og dette tror jeg også er vanlig på denne type spake. Kanskje verdt å undersøke nærmere hvorfor din ikke sitter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

svmoha skrev On 13.12.2019 at 14.37:

Gjenglåsing skal vurderes, men klarer man å løsne igjen hvis det skulle bli behov for det?

Som Brigg presiserer så er det et klokt valg å velge en svak gjengelåsing fra feks Loctite.

De har svak, medium og sterk utgave.

I tillegg kan du påføre gjengesikring på DELER av gjengene og på den måten redusere ytterligere hvor mye låsevesken skal "holde" igjen

IKKE bruk activator

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...