Jump to content

Kina racor, feil type?

Morten1989

Recommended Posts

Heisann! 
Var inne på eBay og trodde jeg skulle gjøre ett par kupp.

kjøpte meg 2 stk racor filter komplett med filterinnsats.

EBay filter

Fikk det i posten og var super fornøyd, helt til jeg så at det stod Gasoline og ikke Diesel på filter innsatsen.  

var nede hos de jeg pleier å kjøpe filter av, og de hadde en innsats jeg kunne sette inn som var til diesel. Men de filter innsatsene kostet 550kr PR stk.

Så til spørsmålet mitt, hva er forskjellen på bensin filter og dieselfilter?

Redigert av Morten1989 (see edit history)

Hei Morten

Ikke akkurat det du spør om men håper det er ok at deler litt erfaring på siden av det du ønsker avklaring på....

Generelt vil jeg anbefale et 500 serie filterholder, fordi:

Siden du ikke nevner hvilken motor dette skal benyttes på så kan det hende jeg bommer litt nå....

Har du en 200hk eller større ville jeg ikke nøle med å anbefale 500 serien, først og fremst fordi syklon effekten i disse filterne tar ut mye vann og smuss FØR det tetter selve filteret.

Jeg har hatt 320 serie også men bytter nå til 500 over hele fjøla her hos meg.

Ikke bare for å standardisere men fordi jeg har så god tro på dette designet.

Jeg håper folk som leser dette og har annen erfaring sier klart ifra slik at Morten får god balanse på "innputten"

Hei og takk for svar :-) Ja er nok sikkert jeg som har bommet her.

Typisk min flaks ??

En slik 500fg pluss ekstra filter koster jo mindre enn ett reserve filter til den 320 serien ?‍♂️?‍♂️

Kan du sende meg en link til en filter holder jeg kan kjøpe av 500 typen? Så slipper jeg og bestille feil igjen haha ?

går det an å få tak på både 10micron og 30 micron i de 500 innsatsene?

Motoren er en 2704et på 210hk

Nei, det vil jeg ikke anbefale. Motoren din har en eller annen spec. på renheten i dieselen. Her bruker jeg 10 Micron spin on filter på min GM 6,2 L NA, hvilket er i hht. spec. for min motor.  Lengst ned på siden her kan du lese om hvordan jeg har gjort det: https://baatplassen.no/i/topic/115594-byggingen-av-hulda-på-oppfordring/page/24/#comments

Nå er dette mer enn normalt gjennomførlasegbart for de fleste. Men her er et forfilter og et Donaldson finfilter.

Redigert av Hulda (see edit history)

Ok så disse racor 500filterene brukes kun som forfilter ?

da kan jeg vel kansje bruke ett av de racor 320 filterne som finfilter hvis jeg får tak på 10micron filter sats? :-)

Det finfilter huset som er på motoren nå er det gåene gjenger på så det suger falsk luft ser du..

Redigert av Morten1989 (see edit history)

Jeg har kina-FG500 filterhus og har kjøpt et par 4-pakninger av filterne over. De er 30 micron. På motoren sitter originalt VP finfilter som er 10 micron. Motor er VP D2-40 som bruker ca  3-4 liter pr time. Altså verste fall 400 liter diesel pr filterskift. Utseendemessig er det ikke noe som skiller disse filterne fra andre tilsvarende FG500-filtere jeg har brukt. Hvis noen vil ha nærbilder fikser jeg det. Hva kan gå galt ved hyppig (årlige) filterskifter og 50-100 timers gangtid når det er finfilter bak? At billigfilteret går i oppløsning?

Redigert av Phoebe (see edit history)

Var vel en tråd i fjor om uoriginale 500 filter. Der var erfaringen at kinafiltrene var kortere i «innerstammen» en de originale og det var noen som frarådet det. Men jeg har brukt disse nå i 2 år og ca 500 timer på en 4LHA, og finfilteret ser helt fint ut, dvs ikke noe mere dritt nå en det var med de originale racor filtrene. Så jeg tror disse filtrene er like gode som de originale Racor.  

• 2 år senere...
Morten1989 skrev On 13.12.2019 at 23.04:

Noen materialer tåler bensin men ikke bensin og omvendt...

Et drivstoffilter består ofte av; papir, lim, plastikk og metall.

Noen få materialer tåler begge deler.

Det korte svaret på spørsmålet ditt er: Materialvalg

• 1 år senere...
Morten1989 skrev On 13.12.2019 at 23.04:

Og glem ikke drivstoffilter, eller fuelfilter som det ofte står på de, og ingenting annet. Hva er det?

Og hva når det i tillegg står universal? Det betyr ikke at det er både for diesel og bensin, har jeg  etter hvert funnet ut.  :crazy: :confused:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...