
paxo
Chiefengineer skrev 58 minutter siden:Da kan du informere dine kilder om at de tar helt feil. Naturligvis inngår alle typer partikler, det er jo nettopp disse som er av vesentlig interresse. Vi analyserer til og med greasen fra slew bearings for partikler og den er helt svart.
Etter å ha drevet lab. på Statfjord i 34 år, har jeg holdt
meg til standarder og opplysninger fra roterende utstyr på land.
Trasig at de har vært helt feil.
Ellers er hvem som helst velkommen til å prøve partikkel-
teller på motorolje. Sist jeg prøvde ble instrumentet sendt
til England for reparasjon. Fargen gikk ikke ut av kammeret.
For øvrig kan man selvfølgelig måle flammepunkt om man
mistenker at det kommer diesel i oljen, men da vil man ha
sett volumøkning også.
paxo skrev for 19 timer siden:Metallinnholdet sier mest om maskinen, er en dyr analyse og vanskelig å tolke
om ikke motoren er i ferd med å havarere
Det enkleste er ofte det beste. I hvert fall når vi snakker om oljeskift på en fritidsbåt.