5nacks Startet 14.Desember.2019 Link til dette innlegget Startet 14.Desember.2019 Hei, Skal installere ny septiktank på 40l. Hvis jeg ikke skal ha tankmåler, vil jeg gjerne regne ut antall dobesøk/fulle tank. Jeg kan stikke ned i båten for å måle selv, men prøver meg med et spørsmål her først: hvor mange liter rommer en full toalettskål av typen jabsco compact? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2019 scamπ skrev for 8 timer siden: Hei, Skal installere ny septiktank på 40l. Hvis jeg ikke skal ha tankmåler, vil jeg gjerne regne ut antall dobesøk/fulle tank. Jeg kan stikke ned i båten for å måle selv, men prøver meg med et spørsmål her først: hvor mange liter rommer en full toalettskål av typen jabsco compact? Nei si det. Selve skåla klarer vel å svelge en 8-10 liter, men et mere relevant moment er vel hva du gjør der og om det er jenter ombord. Det går mere vann til å skylle ned etter et jentebesøk for de bruker som oftest papir og da går det en del liter vann med. Har inntrykk av at det er papiret det går mest vann til for å få ned. Hos meg så har jeg fått jentene til å kaste papiret i en pose slik at jeg slipper å måtte spyle det med i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2019 40 liter er uansett snaut.. Har 60 liter og det er absolutt ikke mer enn nødvendig. Finnes mange type måler. Hadde originalt ‘flottør’-type som grodde fast og er limt fast i tanken slik at den er umulig å få ut, så jeg har erstattet den med slike induktive som klistres utenpå tanken. Disse fungerer helt supert og koster en slikk og ingenting på Aliexpress. NOK 34.07 17% Off | XKC-Y25-NPN Non-Contact Liquid Level Sensor Stick Type Water Detector Switch DC https://s.click.aliexpress.com/e/lip5htio Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 Har selv en 40 liter og synes den er i snaueste laget, har i hovedsak bare kona med. Tror nok skålen er på borti 10 liter Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 16.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 Snaut eller ikke, plassen bestemmer. Takk for svar, da vet jeg sånn ca. hvor mange dobesøk før tanken må tømmes :) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 16.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 scamπ skrev for 1 time siden: Snaut eller ikke, plassen bestemmer. Takk for svar, da vet jeg sånn ca. hvor mange dobesøk før tanken må tømmes :) Etter at jeg fikk jentene til å kaste «tissepapiret» i søpla, så klarer jeg meg mye lengre før tanken må tømmes. Var litt uvant for dem i begynnelsen, men nå går det helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 16.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 40 liter er lite. Har det samme. Overfylt den.. ikke hyggeligøig.. Det viktigste er at alle ombord skjønner hvordan toalettet fungerer. Det er lett at folk pumper og pumper, og pumper inn unødvendig mye vann. Samt, som tidligere nevnt, så må en i enkelte tilfeller pumpe inn unødvendig mye vann for å få ut det siste toalettpapiret som ligger klistret mot kanten. Hvis en vil spare så er det mer økonomisk å ha ei vannflaske stående. Kun ha toalettet i posisjon, pumpe ut. Vil tro du greier deg med et par desiliter pr dobesøk, pluss mengde piss. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Min 40 liters tank har pleid å holde opp til 3 dager, med to voksne og to barn. Og forsiktig bruk. Har fungert greit for min del. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
5nacks Svart 18.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 For å lett kunne veksle mellom ut i sjø og opp i tank, samt ekstra lufting, har jeg tenkt å bruke dette oppsettet for installasjon: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Forstod ikke den rett over vannlinjen helt. Er dette kanskje luftingen? Man bør vel ikke ha tømming over vannlinjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
5nacks Svart 18.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 (redigert) 30 minutes ago, index said: Forstod ikke den rett over vannlinjen helt. Er dette kanskje luftingen? Man bør vel ikke ha tømming over vannlinjen... Den rett over vannlinjen er 1 av 2 luftinger. Ideen er at dersom tanken overfylles, kommer drittvannet ut rett over vannlinja i stede for å få en rennestripe med dritt nedover skrogsiden. I tillegg er det ordinær lufting på toppen av tanken. Tømming er under vannlinjen. Redigert 18.Desember.2019 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 OK! Litt spesielt, men ikke så dumt tenkt. Og dobbel lufting er uansett greit for litt luftsirkulasjon. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
5nacks Svart 18.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 29 minutes ago, index said: OK! Litt spesielt, men ikke så dumt tenkt. Og dobbel lufting er uansett greit for litt luftsirkulasjon. Ja, fikk tipset av en svenske. Tenker også at det er lurt med sirkulasjon :) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Fantino skrev On 15.12.2019 at 15.04: ......så jeg har erstattet den med slike induktive som klistres utenpå tanken. Disse fungerer helt supert og koster en slikk og ingenting på Aliexpress. NOK 34.07 17% Off | XKC-Y25-NPN Non-Contact Liquid Level Sensor Stick Type Water Detector Switch DC https://s.click.aliexpress.com/e/lip5htio Og hvordan/hva kobles disse til? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 18.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 2 hours ago, Håp said: Og hvordan/hva kobles disse til? Undrer på det samme. Må de kobles til arduino og en skjerm og så programmeres osv? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Skal du gjøre det enkelt så kopler du de bare til 12V, så lyser dioden på selve sensoren når den ‘ser’ væske. Om du liker å fikle med sånt selv så står det nærmere beskrevet hvordan jeg koplet den opp mot noen lysdioder i denne tråden (side 4 og utover, ikke sikker på om lenken tar deg riktig sted): Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Brukte visst litt lang tid på å skrive innlegget. Trengen ingen Arduino i dette tilfellet. Kun en lysdiode og en motstand pr sensor. Evt en 12–5V strømforsyning som gir stabil spenning men det er ikke et must. Sensorene tåler vid spenning og litt variasjon i spenningen i båten vil neppe bety noe for lysdiodene så lenge du tilpasser motstanden slik jeg gjorde (de tåler adskillig mer enn 10 mA) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 (redigert) Vi er seks personer ombord med tank på 120 liter. Har i mange år sørget for å tømme etter tre dager, men har i år latt det gå fire dager et par ganger. Det gikk uten problem. Hos oss går papiret i do, men er usikker på hvor mye det blir med fire gutter. Vi har altså klart oss med fem liter per person per dag. Vet ikke hvor små marginene var siden tankmåler ikke fungerer. Tror ikke guttene gidder å pumpe mer enn nødvendig, men de pumper nok til at det er tømt i skåla. Sørger selv alltid for at papiret plasseres i vannet, så slipper jeg å bruke vann på å transportere det ned dit Har også opplevd for noen år siden at det ble fullt etter tre dager, men alle har lært å spare litt på vannet etter det. Redigert 19.Desember.2019 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.