Jump to content

Erfaringer med kombijoller

Kallethekid

Recommended Posts

Jeg har idag en gummijolle, men vurderer å skaffe en liten jolle som også kan seiles. Mest for å lære barna, men også for moro skyld. Finner ikke mange joller som både kan seiles og brukes med motor eller brukes med årer. Synes Walker Bay er dyre, noen som har erfaring med VG-jollen? Seiler de OK? Er det mulig å sitte to voksne og to barn i disse ved bruk av motor på flatt vann korte strekninger? 

Redigert av Kallethekid (see edit history)

VG jolle seiler ganske bra, synes jeg, men er kun for liten motor. Har ikke hatt motor på en slik, men ser for meg at det bør være relativt stille, og kort strekk med 2voksne og to barn. Har ikke hatt slik siden jeg var barn, men minnes den seilet fint med en voksen, og to barn, og kan ikke huske den var særlig fuktig heller, men ta det med ei klype salt, for det er lenge siden. Ikke stå på det lille dekket foran masta, der er det ikke noe bæring:lol::diving:

Hvis du knekker en bom på en vg jolle er du f*cked. Hvis du knekker en bom på en optimist stikker du på Watski og kjøper en ny. Optimisten har rorkultforlenger og ristropper så man kan få flyttet tyngdepunktet bedre. Optimisten er også lettere, mens VG jolla har dobbelskrog og er mye tyngre. Optimisten er også flatbunnet, så ja den seiler bedre. 

Pioner er bedre robåt enn en gummibåt. 

Jeg er en slags gjest

Guest Avmønstret#
enslagsgjest skrev for 11 timer siden:

Hvis du knekker en bom på en vg jolle er du f*cked. Hvis du knekker en bom på en optimist stikker du på Watski og kjøper en ny. Optimisten har rorkultforlenger og ristropper så man kan få flyttet tyngdepunktet bedre. Optimisten er også lettere, mens VG jolla har dobbelskrog og er mye tyngre. Optimisten er også flatbunnet, så ja den seiler bedre. 

Veldig enig i dette. Er litt usikker men syns å huske at vi veide optimistene inn på 35 kilo. Veide den for lite så ble de lagt inn vekter. Men en må styre unna gamle optimister med dobbelbunn, de blir blytunge. I min tid var hvite Falsed joller med svart stripe de tyngste, dobbelbunn og flytetanker med skum, blytunge. Og Winner var de letteste med oppblåsbare "flyteposer" festet innvendig. 

Vekt er jo ikke like viktig til fritidsbruk, men å løfte ei jolle på 35 eller..... 70kg er en stor praktisk forskjell uansett. 

enslagsgjest skrev for 11 timer siden:

Pioner er bedre robåt enn en gummibåt. 

Ville ikke tenkt "robåt" samtidig som gummibåt eller Pioner jolle. Begge deler er ubrukelig som robåt, det er kun en nødløsning. 

9A246151-2F02-4F57-B8FC-581AD2A72804.jpeg.e9039d11db886807e11d8cb4f679fc71.jpegOK. Jeg tror jeg skjønner. «Moderskipet» er en seilbåt på 31 fot så jeg tror ikke jeg orker ha med to joller. Hvis det ikke finnes noen alternativer som  dekker både «slepejollefunksjonen» og kan seiles tror jeg jeg beholder gummijollen og kanskje kjøper en ren seiljolle som kan brukes til seilopplæring når vi er hjemme. 
Da jeg var liten hadde jeg en Jolle fra svenske Jofa (J-jolle) som jeg lærte å seile i og som også fungerte med motor og årer. Så for meg at noe lignende kunne fungere som slepejolle, men det kan hende at hukommelsen spiller meg et puss og at en slik liten jolle ikke er så stor og stødig som jeg husker den... 

Pinkvin skrev 1 time siden:

Ville ikke tenkt "robåt" samtidig som gummibåt eller Pioner jolle. Begge deler er ubrukelig som robåt, det er kun en nødløsning. 

Forsåvidt enig, men en gammel 8 fot pioner, er ti ganger bedre robåt enn en flatbunnet gummibåt.

VG jolla har etter husken, bedre plass enn optimisten, om en voksen skal seile med to barn. Selvfølgelig enklere med deler til optimist, men det trengs vel ikke rakettforskning fo å få til en ny bom på VG jolle heller. Om man har behov for stropp til bena og kjepp på rorkult så får men til det. Men du får ikke VG jolla i plan i medvid. Men de begynner vel å bli gamle. Hvor lenge ble de produsert egentlig?

Forøvrig er VG jolla fin å ro, men ikke noe å stange rundt i fjæra med, da er det pionertype som gjelder.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Hulda skrev 29 minutter siden:

Som skrevet innledningsvis. Greier du å få fatt i en With seiljolle så har du slepejolle, ro-jolle, seiljolle og påhengsmotorjolle. Tar tilbake det med riggen. Mener den var bermudarigget. Ikke veldig god å ro. Blir kanskje vanskelig å få fatt i. Det er vel drøye 40 år siden vi solgte jolla vår.

Jeg googlet rundt litt men fant veldig lite. Skal holde øyene åpne. Husker du om den het With 200?

Takk for tipset om Triss 280. Husker det fantes en annen modell som het Jolly også. Er det ikke litt rart at ikke interessen/markedet er større for denne typen kombijolle? Synes det burde være mange som kunne sett poenget med en slik jolle som kan fungere både som slepejolle og seile-lærebåt. Kanskje det helt enkelt er for vanskelig å lage en båt som fungerer greit til forskjellige oppgaver. Noen som har seilt Askeladden sin kombijolle? De blir for stor til min bruk nå men kunne vært morsomt å vite.

Guest Avmønstret#

Du har gummijolle, så hvis motoren er liten nok er det en fin "lekejolle" også for små unger. Og jeg antar at den dekker type "transportbehov". En kan jo lære å ro i ei gummijolle også, egentlig er det kanskje greit for unger å lære å ro i gummijolle fordi de styrer/svinger veldig lett. Å ro fort og effektivt er jo som regel ikke veldig viktig... sånn til "lekebruk". 

Så da er det seiling som er det som må læres.... Seilbrett er vel rett og slett for tungt og vanskelig som første "seilbåt", men praktisk rent sånn plassmessig å ha med. Gode kombijoller som ikke er priset alt for høyt.... finnes vel knapt, og de som finnes er kanskje ikke så gode egentlig ;-)

Gamle nybegynnerjoller er egentlig ubrukelige som kombijoller, dvs kan ikke erstatte gummijolla uten å bli alt for store osv. 

-------------

Tror rett og slett ikke det finnes noen god løsning, men støtter Gunga Din, Optimistjolle, som er helt ypperlig som lærejolle for unger, og den seiler så godt at du knapt vil ha bruk for årer, men en klarer vel å stable to- tre stykker og komme seg til land.... uten å synke med en gang :-)

Men når du ser bilde av en voksen mann i en omtimist så skjønner en jo også at den har sine begrensninger

1361900300_Trulsijolle.jpg.790b3a56b1758490441aa52e5868eb11.jpg

• 3 måneder senere...

Jeg har har en VG-jolle. Båten har plass til en stor voksen og et barn. Båten gir seilglede, men den er ikke noe skarpseiler i forhold til optimist, som kan seile mye skarpere mot vinden. Båten tåler mye bank, men er legjerrig i god vind og dermed bremses det med pres på roret. Savner litt større seil. Men sånn som båten er satt opp, så er den veldig trygg. VG-jolle gjorde familien bitt av seilbassillen og vi har også kjøpt en Maxi seilbåt til 12 000 som fungerer kjempeflott. Nye seil bestiller man enkelt og billig fra Kina fra store annerkjente fabrikker.

Er drøssevis av seilbåter som koster mindre enn en Danmarkstur. Se etter Yngling, Firling, Sunwind, Amigo osv. Noen av disse kan man overnatte i. Påhengs er bra om man liker å seile mer enn skruing. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...