Jump to content

Lukt fra Meaco DD8L

soldeide

Recommended Posts

Har en DD8L. Den lukter også litt «rart» rett etter oppstarten, noe den har gjort siden den var ny (og som det også ble beskrevet at den kan gjøre i bruksanvisningen). Har visst noe å gjøre med når avfuktingsremediet (zeolitt) blir oppvarmet når maskinen blåser varm og fuktig luft over, da avgis også lukter som zeolitten har absorbert. Les mer om dette hos meaco.com eller se vedlagt screenshot under fra nevnte side. 

Min avfukter er åtte år gammel og i ukentlig bruk. Altså ikke daglig, men når jeg ikke fyrer brukes den for å senke luftfuktigheten, noe som i perioder medfører flere dagers bruk i uka mens andre perioder får den stå i ro. Merker denne rare lukta så og si hver gang den startes opp, mer når maskinen har fått stå en stund ubrukt. Så for din del, med mindre det er krise lukt og tilløp til røykutvikling ville jeg ikke ha avskrevet maskinen helt. Hvor mye «voldsom» lukt er variere gjerne fra person til person, litt lukt er naturlig, men klart, lukter det helt krise er det gjerne noe galt med avfukteren. Lukta (hvis maskinen fungerer som den skal) minskes og forsvinner etter hvert når den har fått svevet litt og kommet seg skikkelig i gang.

2FEEE937-09E6-4936-AD50-BB1035A8393A.jpeg

Guest Avmønstret#

Sandstrøm, den nye modellen av DD8L, den som er litt mer kompakt og med svingende utblås, lukter også en del som ny, og ekstra mye med ionisering på. 

Min gikk av seg det værste i løpet av et par uker med kontinuerlig drift, men lukter fortsatt litt ved ionisering. 

Kjøp den på elkjøp så kan du returnere den om du syns det lukter for ille, koster et par tusen sist jeg sjekket. 

Sikkert ikke dumt å ha den under oppsyn hvis det lukter veldig svidd ja.

Den lukta (som produsenten forteller om og jeg også har merket selv) er vanskelig å beskrive skikkelig da jeg ikke har noe å sammenligne direkte med. Men ut fra hva Meaco selv sier kommer lukta av at zeolitten har tatt til seg lukt fra slikt som sigaretter, parfyme og annet som da frigis når zeolitten blir oppvarmet og avfukteren er i drift. Dermed vil jeg tro at lukta som kommer/kan komme vil være noe forskjellig fra maskin til maskin avhengig av hvilke lukter zeolitten har absorbert. Dermed vil gjerne de som røyker inne få en annen lukt fra maskinen enn dem som kun har brukt litt (vel mye) Old Spice. Og de som ikke har så mye som lukter slipper kanskje helt unna. Ikke godt å si. Uansett; følg med på maskinen, den blr jo helst ikke ta fyr. Men noe lukt er ikke unormalt for avfuktere som bruker den teknologien.

• 10 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Javi skrev On 12.11.2020 at 13.40:

Jeg hadde en Meaco DD8L Zambezi som hadde de samme symptomene i forhold til lukt.  Etter tre-fire år tok den plutselig kvelden.  Helt død.  Har nå kjøpt en avfukter på Biltema til en fjerdedel av prisen, og jeg mener denne fungerer minst like godt, uten lukt vel å merke.....

Absorpsjonsavfukter? Samme funksjoner som Meaco sine?

Javi skrev for 1 time siden:

Biltema oppgir ikke prinsippet ser jeg, men jeg regner med at det er en sorpsjonsavfukter.  Fungerer ned til 5 grader.  Jeg har imidlertid alltid litt høyere temperatur enn det.

Tar man en ekstra titt, gir info. at de kjører 'på kjølemiddel R290'. Avfukterene til Biltema kjører etter kjøleskapprinsippet. De er ikke sorpsjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...