Jump to content

Nye regler for frakt av frukt og grønt til Sverige

Ttopp

Recommended Posts

Håper det samme bestemmes om gatehunder... Er et problem at norske dyreelskere importerer gatehunder fra utlandet. Disse har utstedet papirer på at de er friske og behandlet, men i mange tilfeller er det ren løgn. Og man får dermed sykdommer inn i Norge som vi burde vørt foruten. Samt parasitter.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Frukt og grønt har såpass kort holdbarhet at der kjøper vi lite, men ofte.

Dermed burde ikke dette by på alt for store utfordringer.

Problemet er å huske den løken og brokkolikvasten som ligger der idet man kjører over grensa. Må kanskje snu og kaste den på sjøen, eller koke opp ei brokkolisuppe som en kaster i seg idet man går inn i Kostersundet?

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Hvis man ser på hensikten med regelverket så er ikke det å hindre deg å ta et (importert) eple kjøpt i Norge med til et svaberg i Sverige der du spiser det. Men å hindre folk å ta med planter fra feks Spania til Sverige, eller jord fra Asia til Europa eller liknende.  Hvis du bor ved svenskegrensen og beveger deg inn i Sverige med en løk i strømpe, så er ikke det det som skaper fare for Sverige. 

Derimot kan det være veldig uønsket at du tar med en Jonasplante eller andre uønskede planter til Sverige. 

Så dette regelverket tar jeg med en stor klype salt i forbindelse med båtferie og salat til kjøttet...

Det er vel også et definisjonsspørsmål etterhvert, da Norge flere ganger har vært regnet som "innenfor EU" pga EØS. Så kan jo hende det kommer en spesifisering av dette etterhvert.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Tror ikke det. Og jeg har som regel med druer den andre veien. Jeg har blitt stoppet på grensen en gang. Fortalte at vi skulle til vår fastighet i Strömstad. Pizzabilen var lesset til plimsolleren. "Privata saker?" "Ja" "God tur. Kjör varsamt".  Noe sier meg at det kommer til å fortsette i samme sporet. Svensker er et pragmatisk folkeslag. 

• 3 uker senere...
Grand Banks jr skrev On 17.12.2019 at 19.07:

Håper det samme bestemmes om gatehunder... Er et problem at norske dyreelskere importerer gatehunder fra utlandet. Disse har utstedet papirer på at de er friske og behandlet, men i mange tilfeller er det ren løgn. Og man får dermed sykdommer inn i Norge som vi burde vørt foruten. Samt parasitter.

Ja så enig så enig. De kan ha hjerteorm og  leishmania   . Rene drepen. Her skal man ha tunga rett i munnen. Jeg kommer ikke til å importere hund fra Spania.            

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...