Fiskeglad
9 minutes ago, Timmeeh said:Det kan være. Har også diskutert dette tidligere ang strømtrekk og trekkraft på elektriske blokker. Det harmonerer ihvertfall ikke i det hele tatt mellom produsentene. Så det er sikkert flere "standarder" her ja..
På større skip er det jo generatorer som produserer strøm til elektromotorer som driver hydraulikken om bord. Hvis man allerede har strøm er det jo mindre tap å ha direktedrevet elektriske vinsjer. Men på mindre båter med reimdrevne pumper eller pumpe koblet på pto, så vil fortsatt hydraulikk danke ut alt annet når det gjelder driftsikkerhet og så videre.
Jeg ville bare ha frem at det å drive hydraulikkpumpe med noe eksternt kanskje ikke er så hensiktsmessig i en mindre båt. Jeg kjøpte jo bensinblokk fordi jeg mener det er bedre å ha det direktedrevet. Men her blir man jo stående med hodet helt oppi motoren, så derfor vurderer jeg å ha bensinaggregat innpakket bak i båten. Selv om bensinforbruket sikkert vil dobles og man må drasse på 20kg ekstra.
Blir nok ikke kvitt støyen med et bensinaggregat heller dessverre, er en grunn til at jeg har eksperimentert med større lydpotte samt kasse, hjelper selvfølgelig men.. Den dagen det kommer en elektrisk løsning på 12v som er like driftssikker og god som hydraulikk bytter jeg rett over. I sjarken med reimdreven pumpe plages jeg ikke så mye med støy, men i liten båt med aggregat blir det litt for intenst med støyen. Ser noen har blokka montert helt fremme i baugen, og aggregatet montert bak på en liten plattform, mulig det hjelper godt. Bensinforbruket på aggregatet er ikke det som blakker meg, synes ikke det bruker så mye, så det tenker jeg ikke så mye på.