Maika Startet 18.Desember.2019 Del på Facebook Startet 18.Desember.2019 Min seil-katamaran har ett ratt med Ultraflex styresnekke (dobbel) og to wire som går til hvert av de to rorene. Dette er en billig og enkel løsning, men ikke veldig bra da både styresnekka er svak (har knukket aluminiums-tannhjulene et par ganger før) og den det er relativt mye slark. Jeg har vurdert både push/pull-løsning ala disse https://www.jefa.com/steering/steering.htm og hydraulisk løsning. Begge blir relativt kompliserte og dyre, særlig siden en cross-bar mellom rorene er vanskelig å få til. (Det må man ikke ha med hydraulikk, men da vil det alltid bli forskyvninger med tiden som jevnlig må rettes opp.) Nå leste jeg denne artikkelen: https://www.panbo.com/dometic-e-actuator-steering-promises-better-outboard-steering-with-no-hydraulics/ Løsningen er jo for utenbordsmotorer, og dermed vel ikke direkte overførbar til rorstammer med enkel rorarm, men det burde vel gå an å tweeke til. Det er i hvertfall en overlegen enkel løsning, både ift installasjon, vedlikehold og vekt. Rorfølelsen blir nok ikke akkurat jolleseiling, men det blir den aldri på min båt uansett. Endel vil sikkert rynke på nesen av å være avhengig av strøm og elektriske dippedutter for å styre båten. Jeg er usikker på om jeg ville dratt på jordomseiling med dette, men jeg har to motorer og dermed backup-styring med dem, så til seiling i nærliggende havområder tenker jeg burde være ok. Spent på prisen... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Desember.2019 Del på Facebook Svart 18.Desember.2019 (redigert) Ut fra hva jeg kan se av reklamen, og Dometics generelle prispolitikk, vil jeg anta at du vil bli forbauset. Rent bortsett fra det. Hulda kjører samme prinsipp fra innvendig styrepos. via autopilot. Bare at hos meg er selve styrekreftene linjerhydraulikk. Og denne hydraulikksaken så dagens lys for første gang i ca. 1985. Skal ikke klage på levetiden. Et skruesystem vil naturlig ha en høyere slitasje. Jeg må forresten legge til: Når jeg i fem knop gir 10 grader SB eller BB fra kurslinjen, så reagerer systemet så brått at det nøkker i båten. Så man skal ikke være redd for at det med riktig system ikke er nok futt. Redigert 18.Desember.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2019 (redigert) Hulda skrev 1 time siden: Ut fra hva jeg kan se av reklamen, og Dometics generelle prispolitikk, vil jeg anta at du vil bli forbauset... Regner med at du sikkert til prisen? Og at den vil bli høy? Jeg trenger vel bare den elektroniske styre-"pumpa" som koster ca.10K, samt to sylindere og litt kabling, men det er vel fare for at de vil ta seg godt betalt for sylinderne. (Jeg kjøpte et Dometic toalett for en stund siden, og det var det dyreste de hadde i butikken, men det var akkurat det jeg ønsket meg, så det dreit jeg i.) Jeg spurte Dometic ang innenbords sylinderne, og fikk svar om at "de er planlagt lansert engang 2021/2022, men dette er Seastar, så vi vet ikke helt sikkert akkurat når". Forøvrig interessant med systemet ditt, hva er forskjellen på det og vanlig hydraulisk styring? Redigert 18.Desember.2019 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Desember.2019 Del på Facebook Svart 18.Desember.2019 Robertson linjerhydraulikk. Du behøver ikke å lete etter det, for jeg kjøpte den siste enheten som var igjen. Produksjonen er lagt ned. Kjøpt opp av Navico. Så mulig de kommer med et ellet annet. I prinsippet er det en hydraulikkpumpe kjørt av en motor som går begge veier, alt etter som. Og trykker på den ene eller den andre siden av et stempel. Tel-Rad i Fredrikstad kjenner disse systemene. Det som vanligvis slites over tid er børstene i motoren. Og disse, sammen med alt det andre er hyllevare, så godt som. Tror jeg ville ha sjekket Navico. De har bl.a. Simrad. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Desember.2019 Del på Facebook Svart 18.Desember.2019 Seatronic leverer lineære hydrauliske pumper fra LS Pompes. https://seatronic.no/hydraulisk-lineaer-drivenhet-hl50 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Desember.2019 Del på Facebook Svart 18.Desember.2019 LINAK i Drammen har elektriske linjærmotorer i alle størrelser. 12/24V. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2019 Ang lineære hydrauliske pumper: Disse er vel ment å bli styrt av en autopilot, og ikke en "electronic helm", og kommer i tillegg til den primære styringen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Desember.2019 Del på Facebook Svart 18.Desember.2019 Elektriske linjersystemer blir levert av Raymarine og flere andre. De kjører helt greit. Slitasjepunktene er motorer, clutcher og skrue/kuler Det er mer som slites sammenlignet med hydraulikk. Slik jeg ser det. Jeg så også på andre linjerhydraulikker, før jeg kom over den siste fra Robertson. Sikkert greie systemer. Grunnen til at jeg var ute etter nytt system, er rett og slett at nå må det jeg har snart konke. For å styre en lett CAT, er det ikke rare kreftene som trenges. Det er ikke nødvendig med slikt jeg har på Hulda. Du kan bruke joystick beregnet for formålet. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2019 Hulda, jeg vil ikke bruke joystick til å styre båten min, dette blir den eneste styringen jeg skal ha, og da vil jeg naturlig nok ha ett ratt. Men mener dere at det allerede fins rene elektriske linjære styresystemer som ikke er hydrauliske og kan kontrolleres av feks et Seastar Optimus EPS Electronic Helm (dvs rattstyring)? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Desember.2019 Del på Facebook Svart 18.Desember.2019 Sorry, kjenner ikke Seastar. Og jeg kan for lite om elektronikk til å gi noe fornuftig input. Om man kjører en elektrisk overføring, så har ikke jeg et personlig forhold til ratt eller joystick. Mange, de fleste, større fartøyer har ikke ratt. Når det gjelder joystick, har jeg oppfattet det slik at det er to hovedretninger, den der roret blir parkert i den vinklen det hadde da man slapp stikka. Eller et system der roret returnerer til nøytral når man slipper stikka. Grunnen til at jeg ikke bruker Sleipner hydraulikk på Hulda, er at hydraulikk gir for mange turn på rattet når jeg skal gå over stag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.