Fanafjord Startet 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Startet 19.Desember.2019 Hei, Jeg skal kjøpe en gammel båt. Hallberg Rassy 94 Kutter. Hallberg-Rassy oppgir 9,7 meter maxlengde til genoa forlik men båten har montert en furlex 200 og jeg fant et seil på finn med en forlikslengde på 9,3 meter. Nå lurer jeg fælt om det går. Har ikke mulighet for å få målt dette på båten de neste ukene og kunne tenkt meg å bare kjøpt seilet. Så når HR oppgir max forlik 9,7 m går det bra å kjøpe seil på 9,3 m når det en furlex på båten? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Guest Thostr Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Regner med at Furlex'en er montert over dekk siden du lurer på dette (er mulig å montere under dekk/i ankerbrønn også). Såvidt jeg husker så står det opplyst i Furlex-monteringsmanualen hva som blir maks forlikslengde etter montering, sjekk denne (google it). Om det står på noen cm og det seilet er et så bra kjøp som det høres ut som du tror det er så går det også an å få kappet seilet på toppen uten at dette nødvendigvis ødelegger seil-egenskapene ihvertfall for turseiling. Been there done that. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Ren synsing. Seilet må uansett festes i dekket. Kanskje mister du 10 cm der. Slik ville det i hvert fall vært på Hulda. I toppen mister du kanskje 20 cm på grunn av rulla der oppe. Så da blir rullestaget ca. 30 cm kortere enn et krokstag. Noe i den duren, vil jeg anta. Som skrevet over, nøyaktige mål bør kunne googles. Uansett vil lokale variasjoner forekomme. Avhengig av den som monterer rullesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Se sid 30 i denne http://www.seldenmast.com/files/595-104-S.pdf FL - (540 + 330) = FL- 870mm du bør også sjekke tykkelse på forliket.......3mm er spåret i profilen og 6mm innvendig Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fanafjord Svart 19.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Her var det masse gode svar. Takk for linken. Ser at det er faktisk ganske mye som går bort med en Furlex. Sjekket tegningene som HR har liggende ute og tror at det ikke hele 870 mm som kommer i fradrag, men vil tro ca 60 til 70 cm. Likevel seilet med 9,30 + 60 cm er opp i 9,90. Det betyr at seilet er ca 20 cm for lang. Siden det er en billig sak (kr 1500) for en midletidig seil i en eller to sesonger - er det bare å "kutte litt i toppen" som Thostr foreslår eller er det bare tull. Kunne godt tenkt meg dette billige seilet, selv om det er godt brukt. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=161656756 Bare å kjøpe? Ja Furlex står på dekk. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Guest Thostr Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 12 minutes ago, Fanafjord said: er det bare å "kutte litt i toppen" som Thostr foreslår eller er det bare tull Fy faen, antyder du at jeg farer med tull når jeg kommer med tips og attpåtil sier jeg har fått gjort det selv? Vis litt mer respekt, mann. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 19.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Beklager - dette var veldig dumt formulert. Må si at jeg er en smule skeptisk til forslaget men kanksje kan få litt mer opplysninger hva man må være obs på at det fungerer. Skulle virkelig ikke fornærme deg og må bare beklage at dette kom så skeivt ut. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Guest Thostr Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 5 minutes ago, Fanafjord said: Beklager - dette var veldig dumt formulert. Må si at jeg er en smule skeptisk til forslaget men kanksje kan få litt mer opplysninger hva man må være obs på at det fungerer. Skulle virkelig ikke fornærme deg og må bare beklage at dette kom så skeivt ut. Den er grei. Det er nok grenser for hvor mye du kan fjerne, men tror jeg fikk fjernet 10-15 cm på min genua da jeg byttet fra et Hood-rullesystem til Furlex. Må sys nytt hjørne på seilet med webbing osv. Her oppe i det kalde nord har vi en veldig flink og hyggelig seilmaker (Finnsnes Seil og Mesan) som muligens hadde empati med meg og mine uforutsette Furlex-investeringer og det kostet meg ikke så mye. Men vinninga kan selvsagt gå opp i spinninga, så det er greit å sjekke med en seilmaker først. Er neppe noe du har lyst til å prøve deg på med mors gamle Singer... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Utifra det jeg ser ......så bør det gå å gjøre som Thostr skriver. Tror til og med att du kan gjøre det selv...med litt håndsying, om du ikke har tilgang til en industrisymaskin...... du kan ikke sy på vanlig maskin, da ødelegger du den maskinen skall du få det bra...trenger du nite fast ett toppbeslag i seilet, slik att du får stramt akterliket også. men skall du bare ha seilet en eller to sesonger så dritt i det......,... Du kommer sannsynligvis bare bruke seilet på halvvind og slør/lens med den båten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Thostr Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 (redigert) 8 minutes ago, Gunga Din said: Du kommer sannsynligvis bare bruke seilet på halvvind og slør/lens med den båten Og om denne påstanden står seg så kan det hende at ev. seil du allerede har fungerer like greit. Ironisk nok så kan man ofte seile raskere på slør/platt lens med et utblåst seil... Også enig at du kan fikse selv for hånd eller med tilgang til en kraftigere maskin. Tok også en titt på finn-annonsen. Ser det er horisontale spileposer på seilet, så dette er kanskje et gammelt seil som har fått montert på forlikstape. Mangler kanskje også uv-duk? Er jo noe å kalkulere inn, kanskje har det stått på uten uv-beskyttelse... Redigert 19.Desember.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Og jeg bommet med en hslvmeter. Bøyer meg i skam. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Tror aldrig jeg sett en HR 94 på kryss....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fanafjord Svart 19.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 (redigert) Takk for veldig gode innspill. Jeg tror jeg sover litt på det og slår til i morgen. Seilet som er på båten nå ble ødlagt i en storm. Rullet seg delvis ut og revnet. Så er dette seilet fra finn er en billig nødløsning slik at jeg kan vurdere i ro og mak hva jeg faktisk skal kjøpe når jeg er blitt litt kjent med båten. Redigert 19.Desember.2019 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fanafjord Svart 19.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Gunga Din skrev 9 minutter siden: Tror aldrig jeg sett en HR 94 på kryss....... Fant disse "bevisbildene" på en webside om HR 94. Se vindmåleren som viser "litt" kryss. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Gunga Din Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Om jeg husker rett...... så overtalte Christoph Rassy, Olle Enderlein att tegne en båt som appelerte eldre (pensjonerte) seilere ! hun skulle ha litt ‘koster‘-former........ og ettersom Olle Enderlein designet, så betvivler jeg ikke en sekund att hun kan seile..... mener att ett par seilt over Atlanten har du positiv eller negative ruter i styrehuset ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fanafjord Svart 19.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Negative ruter. Ja ja, håper jeg har mellom 15 til 20 år til pensionen! Jeg har funnet ut at jeg ikke orker regatta. Jeg liker turseiling. Gjerne i dritvær på vestlandet. Derfor doghouse. Så er den kompakt og likevel romslig - og om været passer om sommeren kan man seile den til Shetland også. Det er denne båten: Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Guest Thostr Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Man kan jo mene hva man vil om doghouse-løsningen, men at det er vakker linjeføring på disse er ikke til å komme fra. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 (redigert) Thostr skrev 26 minutter siden: .......men at det er vakker linjeføring på disse er ikke til å komme fra. tror ikke Olle Enderlein, tegnet noe som var stygt....... han har faktisk en egen FB-side...... https://www.facebook.com/groups/799831513477524/ og en del av hans konstruksjoner og linjetegninger ligger her https://digitaltmuseum.se/search/?q=Olle+enderlein Redigert 19.Desember.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Flotte båter. Husker den var nokså revolusjonerende da den kom på markedet. Man hevet øyebrynene :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 21.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2019 Da har jeg kjøpt det og så få vi se om vi få det til. Kan jo alltids selge på finn for en 1000 lapp Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Popeye70 Svart 21.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2019 On 12/20/2019 at 12:24 AM, Gunga Din said: tror ikke Olle Enderlein, tegnet noe som var stygt....... Det var vel også Olle som tegnet Olleanna, båten til Are Wiig? Olleanna er forøvrig reparert og skal delta i neste GGR med ny skipper. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Gunga Din Svart 21.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2019 Jepp... .Are seilte en OE 32.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.