Lars H.
Rent generelt mener jeg at en skal ha et rent startbatteri til forbrukere som trekker MYE strøm i KORTE øyeblikk som starter, vinsj og truster. Til alt annet, et rent forbruksbatteri.
Dette passer for et bruksmønster der en ligger mye i uthavn uten landstrøm og der lading stort sett foregår fra dynamo under gange, pluss gjerne/kanskje med solcellepanel og en landstrømlader i hjemmehavn. Slik hadde jeg det i mitt tidligere båtliv. Da hadde jeg Varta startbatteri på ca. 60Ah til start og vinsj, og 3 × 115Ah Sønnak forbruksbatterier til alt annet.
Men det finnes andre bruksmønstre som i Haba sitt tilfelle, - og også mitt. Pga. alder og comfort har vi sluttet i ligge i uthavn. Nå er det gjestehavner med landstrøm som er tingen for oss. Jeg har nylig byttet ut startbatteriet da det ikke var helt topp lenger etter 11 år. Da ble det et Biltema 62Ah 620A Sølv Kalsium batteri som så langt fungerer utmerket. For 6 år siden skiftet jeg ut de 3 forbruksbatteriene med 2 × 140Ah Euroglobe Semitraction (Heavy Duty) batterier med en startstrøm på 1000A hver og propper med mulighet til etterfylling av vann.
Dette har fungert helt utmerket, og passer meg svært godt etter at jeg fikk meg truster for to år siden som da også går på denne banken. Før neste sesong skal forresten vinsjen også flyttes over på denne banken. En bank på 280Ah er ikke mye for forbruk, men som sagt ligger vi 99% av tiden i havner med landstrøm og har en god 35A Victron lader som da lader forbruksbanken mens solcellepanelet lader startbatteriet. Dermed er batteriene stort sett fulle før vi drar hjem. Og på hjemturen blir batteriene videre toppet opp. Jeg har ekstern regulator (PDAR) på dynamoen og den er satt til å gi 14,8V til batteriene frem til at de er helt fulle, min. 1time. Så går den over til 13,6A.
Så litt oppsummert: Man (i hvert fall jeg) velger batterier etter bruksmønster.
Lagt til: Når det gjelder kvaliteten for BT sine batterier over tid, skal jeg ikke si noe. Der har jeg bare kort erfaring, 1 år i bilen og en halv sesong med båten. Men min meg på dette om 10 år, da vet jeg nok litt mer.