Jump to content

Dreneres motor når den stanses?


Atley

Recommended Posts

Nei, det blir jo stående vann i motoren, men har du frostveske på ferskvannsiden (det er her det vil fryse lettest) så fryser ikke sjøvannet på motoren ved et par minus i luften. Sjøvann fryser ikke så lett som ferskvann så jeg vurderer ikke faren for frost på sjøvannsiden som noen stor risiko før temperaturen i sjøvannet nærmere seg null grader. Er det 10 minus ute, men fortsatt f.eks 5 pluss i sjøen vil jo sjøen "varme" opp motorrommet tross kaldt vær ute. Her er det nok store forskjeller fra båt til båt, hvor isolert motorrommet er fra kulden ute avhenger f.eks av hvor mye lufting som står åpnet etc... Kanskje det kan være smart å stenge luftingene når en ikke bruker båten (bare en husker å åpne før et tar en tur da selvsagt).

 

Skal ha båten min ute i vinter for første gang og har tenkt på dette med frost. For å være helt sikker har jeg tenkt å ha en ovn stående på i motorrommet for å sikre at det ikke blir minusgrader i motorrommet uansett utetemp (det blir jo ikke så kaldt på vestlandet), da har jeg alle inntak og eksos i samme rommet så rekner med at dette skal være sikkert nok...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Sjøvannssiden i motoren vil dreneres ned til nivå med havflaten rundt skroget. Det skal bli ganske kaldt før enn motorens sjvøannsside fryser. Åpent vann under båten vil ikke komme under sjøvannets frysepunkt. Varmen fra vannet vil varme opp båtens motorrom . Dersom motoren er skjermet fra vær og vind skal dette gå bra. Skøyter har alltid ligget ute opp gjennom tidene, og mange har også frosset inne uten at de har tatt skade.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

I den forrige båten, med sjøvannskjølt Sabb 18hk, har jeg pleid å kjøre gjennom kjølesystemet med frostvæskeblanding hver vinter, og etter hver tur på vinteren. Jeg hadde lagd til T-stykke på inntaket for å kunne gjøre dette enkelt. Men i fjor bestemte jeg meg for å prøve uten, og monterte derfor et slikt inne/ute temometer med føleren til utedelen liggende i motorrommet. Fulgte med på denne gjennom vinteren, og selv ved 5-10 minus lufttemperatur så falt ikke temperaturen noe under 4-5 pluss i motorrommet. Laveste registrerte temperatur tror jeg var 3,5 pluss. Men dette kommer jo selvsagt også an på plassering av luftinntak til motorrommet, isolasjon etc.

 

Så jeg kan anbefale et slikt termometer, for å følge med på tilstanden. Kommer til å gjøre det samme med Viksund'en, selv om den har ferskvannskjøling og derfor ikke er like utsatt.

 

Ellers så har jeg også lurt på å ha litt varme i motorrommet i vinter, men da først og fremst for å holde det tørt og greit nedi der for ikke rusten skal få ennå bedre tak. Det ser allerede lite pent ut, så jeg har nok en liten pussejobb å gjøre nedi motorrommet ja.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du bruker ikke noe varme Arnstein når du har båten ut om vinteren? Han som vi kjøpte av hadde dette, men den lå jo på østlandet da der det er mye kaldere...

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har en frostvakt på 200W på lur dersom fimbulvinteren slår til. Denne kjøpte jeg på Clas Ohlson for et par tre hundre kroner. Lagde til et veltesikkert stativ til å henge den på.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Sjøvannssiden i motoren vil dreneres ned til nivå med havflaten rundt skroget.  Det skal bli ganske kaldt før enn motorens sjvøannsside fryser.  Åpent vann under båten vil ikke komme under sjøvannets frysepunkt.  Varmen fra vannet vil varme opp båtens motorrom .  Dersom motoren er skjermet fra vær og vind skal dette gå bra.  Skøyter har alltid ligget ute opp gjennom tidene, og mange har også frosset inne uten at de har tatt skade.

<{POST_SNAPBACK}>

Mesteparten av det du skriver her er riktig. Bare vær litt forsiktig med den selvdreneringen. Sjøvannet svanehalses ut i eksosen ofte på motorens høyeste punkt. Hvis sjøvann sirkulasjonspumpe er i orden, vil denne være tett. Resultatet er at sjøvannet står opp til utløp av kjølevann til eksos eller enda høyere for båter som har vacuumventil eller tilsvarende ordning. Hos Hulda ligger hele motoren under havets overflate, mens sjøvannet står en halvmeter over havets overflate, til toppen av den selvkonstruerte "hevert-killeren" (som startet som en dårlig fungerende vacuumventil).

Link to post

Jeg har en frostvakt på 200W på lur dersom fimbulvinteren slår til.  Denne kjøpte jeg på Clas Ohlson for et par tre hundre kroner.  Lagde til et veltesikkert stativ til å henge den på.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg brukte samma sorten i Hangarskibet i vinter. Hengte den opp på veggen og koblet den til. Etter det var det alltid lunt og godt i maskinrummet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Bare vær litt forsiktig med den selvdreneringen. Sjøvannet svanehalses ut i eksosen ofte på motorens høyeste punkt. Hvis sjøvann sirkulasjonspumpe er i orden, vil denne være tett. Resultatet er at sjøvannet står opp til utløp av kjølevann til eksos eller enda høyere for båter som har vacuumventil eller tilsvarende ordning. Hos Hulda ligger hele motoren under havets overflate, mens sjøvannet står en halvmeter over havets overflate, til toppen av den selvkonstruerte "hevert-killeren" (som startet som en dårlig fungerende vacuumventil).

<{POST_SNAPBACK}>

Hulda, takker for viktig og grei tilleggsopplysning.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...