Jump to content

Varme i motorrommet - bruke landstrømanlegget?

bjoris

Recommended Posts

Skal ha en liten oven stående på i båten som frostvakt og for at det skal bli minst mulig slittasje på motor ved oppstart i kaldt vær. Ville dere brukt landstrømanlegget da eller bare hatt ovnen koblet direkte i uttaket på brygga? Har lest så mye om tæring ved bruk av slikt anlegg at jeg er skeptisk til å bruke det over så lang tid. Ser heller ikke helt det store poenget med å la en slik ove stå på via landstrømanlegget, men kanskje jeg glipper noe her?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Sjekket landstrøm på vår båt idag. Der er ikke jord på nett koblet til jord ombord. Jeg kobler da varmovn til stikkontaktene ombord.

Denne løsningen kan være livsfarlig, spes. hvis man ikke har jordfeilbryter.

En varmeovn er normalt ikke dobbeltisolert og har ofte deksel av metall. Da må den jordes.

At en slik ovn ofte vil bli plassert i motorrummet gjør det enda farligere. (mye metall man kan komme borti).

Alle strømuttak i båten bør være av jordet type og jorden tilkoblet landstrømsjord.

Denne løsningen kan være livsfarlig, spes. hvis man ikke har jordfeilbryter.

En varmeovn er normalt ikke dobbeltisolert og har ofte deksel av metall. Da må den jordes.

At en slik ovn ofte vil bli plassert i motorrummet gjør det enda farligere. (mye metall man kan komme borti).

Alle strømuttak i båten bør være av jordet type og jorden tilkoblet landstrømsjord.

<{POST_SNAPBACK}>

Skjønner poenget, men du har vel heller ikke jorda kontakter i stua. :wink:

Jeg har jordfeilbryter, dessuten er det jordfeilbryter på hver stasjon ved kaien. Min varmeovn står i salong og det ingen nær tilknytning til metall,minus,jord der dette står.

Rettelse - leste ikke spørsmålet godt nok. Vedkommende skal jo ha frostvak i motorrom. Da er jeg helt enig med Ingar.

Redigert av OLPI (see edit history)

Skjønner poenget, men du har vel heller ikke jorda kontakter i stua.  :wink:

Jo faktisk, det benyttes kun kontakter med jording i dag.

Men det jeg skrev var ut fra at motorrummet er det vanligste sted å plassere ovn for å hindre frostskader.

Og det er vel nærmere å sammenligne med badet hjemme. Eller verre...

Ellers enig i at det må være lov å tenke selv, har i tidligere diskusjoner rundt landstrøm spurt om noen har jordet peisen hjemme..... :smiley:

Men det jeg skrev var ut fra at motorrummet er det vanligste sted å plassere ovn for å hindre frostskader.

Ellers enig i at det må være lov å tenke selv, har i tidligere diskusjoner rundt landstrøm spurt om noen har jordet peisen hjemme..... :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Som nevnt - beklager, leste ikke spørsmåler til trådstarter godt nok. :rolleyes:

Har tatt konsekvensen av dette. Har kuttet landstrømsjord i landstrømsentralen, installert Dynaplate jordingsplate under båten og jordet landstrømsentral i denne. Har også 12V minus koplet til jordingsplaten. Landstrømsentral har jordfeilbryter. Dermed skal det være sikkert. Dersom jeg tar båten på land kan jeg ikke bruke landstrømsentral før enn at landjord er tilkoplet i denne igjen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Diskusjonen rundt land strøm og tæring føler jeg at aldrig kommer til noe endelig konklusjon, når en ser bort ifra annlegg med skilletrafo.

Mange kutter ut land jord for og slippe og dra ombord evt. jord feil fra land.

Vil en jordfeil bryter fungere på et annlegg uten land jord.

Jeg har hørt at en jord feil bryter ligger og "føler" mellom jord og fasene. Er dette riktig :confused::confused::confused:

Nå skal Hulda være forsiktig med ikke å gå OT.

Slik Hulda har gjort det:

I motorromet er det skrudd opp en liten, termostatstyrt panelovn på 250 W som er skrudd fast i tørt treverk (en trebjelke). Denne ovnen er originalmontert med jordet støpsel. Fra strømmen til båthavna, som er utstyrt med jordet forbindelse og jordfeilbryter, går det en jordet skjøteledning ombord tilkoplet ovnen.

Med denne forbindelsen har jeg frigjort meg fra alle former for diskusjoner om hvor farlig dette er. Dessuten kan det heller ikke oppstå noen form for tæring i forbindelse med denne tilkoplingen, rett og slett for at det er ikke noe annet tilkoplet, kun jordet lys når jeg er ombord. Videre holder jeg en temp. på ca. 15 plussgrader hele tiden. Motoren lever herrens glade dager, langt over duggpunktet (hvilket er et poeng). Det koster ikke noe særlig å ha på ovnen i og med at motorrommet er ganske lite og godt isolert.

Det sikreste hadde natrurligvis vært en ovn som hadde vært godkjent for eksplosjonsfarlig atmosfære. Men hos Hulda er det ikke mer enn diesel i motorrommet.

Det sikreste hadde natrurligvis vært en ovn som hadde vært godkjent for eksplosjonsfarlig atmosfære.

Absolutt best, men i en vanlig fritidsbåt, er sånt selvfølgelig bare tøv. Det som imidlertid IKKE er tøv, er små kjekke varmeelementer, som vi legger som anti condensation heaters på motorene våre. Finnes i 25W, 40W, & 50W. Eller deromkring. Koble til et støpsel, surr fast til det du vil frostsikre med glassbånd eller ståltråd, og vips; null risiko for frysing.

Omlag 30-40 cm lange, flate og 1 cm brede. Virkelig superkjekke..

Suzuki

No boat needed..

Jeg trodde den trengte jord som en "referanse"

for og gjøre denne jobben  :rolleyes:  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er muligens en misforståelse her: det norsk-albanske nettet heter IT-nett og har et ekte jord som overhode ikke går gjennom en jordfeilbryter.

I resten av verden har man en annen type nett som heter TN eller TS (muligens jeg bommer har med betegnelsen). Her har man en såkalt null-leder som i noen sammenhenger kan sammenliknes med jord - og den går gjennom jordfeilbrytere.

Og dette nettet innføres også i Norge etterhvert i nye boligfelt - nei det har ingenting med EU-tilpasning å gjøre :lol: . Sånt sett finnes det i Norge nok noen sikringsskap hvor 4 ledere går gjennom jordfeilbryteren, men det er da ikke jord.

(Med mindre jeg har skrevet noe feil her, anbefaler jeg at denne retningen av tråden IKKE føres videre - fordi det kan bli en avsporing/OT :nono: )

Jeg trodde den trengte jord som en "referanse"

for og gjøre denne jobben  :rolleyes:  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Nesten riktig. Strømmen som går gjennom ene fasen i jordfeilbryteren trekkes fra strømmen i den andre fasen. Normalt blir resultatet 0 men om en har jordfeil blir resultatet større enn 0 og når strømmen overstiger 30mA løser jordfeilbryteren ut. Sagt på en litt annen måte så går en viss mengde strøm ut gjennom jordfeilbryteren og om litt av strømmen går til jord så kommer ikke like mye tilbake til jordfeilbryteren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Andreas I dag, 22:02

I resten av verden har man en annen type nett som heter TN eller TS (muligens jeg bommer har med betegnelsen). Her har man en såkalt null-leder som i noen sammenhenger kan sammenliknes med jord - og den går gjennom jordfeilbrytere.

Og dette nettet innføres også i Norge etterhvert i nye boligfelt - nei det har ingenting med EU-tilpasning å gjøre lol.gif . Sånt sett finnes det i Norge nok noen sikringsskap hvor 4 ledere går gjennom jordfeilbryteren, men det er da ikke jord.

Nettet du tenker på er nok TN-S og TN-C. Som du skriver, "brukes etterhvert i nye boligfelt". Det er også noen eksisterende boligfelt som blir ombygget til TN system. I vanlige boliger finner man ikke 4 ledere bortsett fra der det blir ført frem 3-fase. Her er da 400 V.

TN-S system er det mest vanlige, da fører frem ledere for L1, L2, L3, N, og PE. PE er da beskyttelsesjord. TN-C system føres PE og N leder i samme ledning og kalles da PEN leder. Dette er frem til 1. fordeling, der blir PE og N leder ført separat.

Blir ikke helt klok, men det skyldes ikke dårlig svar, men det faktum at det ikke er mulig å velge en løsning her som både er 100% sikker OG som ikke gir risiko for tæring. En slik løsning heter skillediode/relle og koster shjorta har jeg hørt...

Siden jeg har svært god plass i motorrommet tror jeg at jeg monterer en frostvakt på skottet slik at jeg er 100% sikker på at denne ovnen ikke kommer i kontakt med metall ombord og så sikrer jeg at ledningen (som da går direkte fra uttaket på brygga og i ovnen) ikke har noen form for slittasje. Hvis jeg da i tillegg husker å sette i ledningen sist i på brygga (når jeg kobler inn) og tar den ut først ut på brygga (når jeg kobler ut) bør jeg vel være 99% sikker på at dette går bra?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

men det faktum at det ikke er mulig å velge en løsning her som både er 100% sikker OG som ikke gir risiko for tæring. En slik løsning heter skillediode/relle og koster shjorta har jeg hørt...

Nei, det stemmer ikke.

Jordfeilbryter og landjord på stikkkontakter og lokal jordplate for 12V-siden er 100% sikkert og tæringsfritt.

(Like sikkert som strømopplegget i huset hjemme)

Det var "før i tiden" man måtte ha skilletrafo for å oppnå dette og samtidig følge forskriftene.

Siden jeg har svært god plass i motorrommet tror jeg at jeg monterer en frostvakt på skottet slik at jeg er 100% sikker på at denne ovnen ikke kommer i kontakt med metall ombord og så sikrer jeg at ledningen (som da går direkte fra uttaket på brygga og i ovnen) ikke har noen form for slittasje. Hvis jeg da i tillegg husker å sette i ledningen sist i på brygga (når jeg kobler inn) og tar den ut først ut på brygga (når jeg kobler ut) bør jeg vel være 99% sikker på at dette går bra?

<{POST_SNAPBACK}>

Da har du et "gubbeanlegg" som beskrevet av Hulda tidligere i denne tråden. Jeg vil anta at sikkerheten langt overskrider 99%.

Huskjøpt står for tur så kjenner jeg meg selv rett blir det neppe tid til en dynaplate under båten etc. Dessuten jeg allerede hatt den på land og gjort forberedelser til vinteren så da blir det nok gubbeløsningen som antakelig vil gå helt fint... Takk for svar iallefall. Kanskje neste år...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...