Jump to content

Edit History

Biam1

Biam1

Hanto 24 - 1978 - Prosjekt

Kjøpte en litt sliten Hanto 24 sjekte fra 1978 i høst, da jeg var blitt kaptein skuteløs igjen etter at jeg solgte Fjord 930-en. Hadde egentlig tenkt å ha skjærdgårsjeep denne gangen, men så ble det ikke slik gitt. Tror det var trangen etter å ha et nytt prosjekt som ville det slik ;). Fikk denne for en meget grei pris og klarte ikke å la være.. Har egentlig alltid hatt litt sansen for Hanto 24. Det er noe klassisk og pent med linjene syntes da jeg..Mulig folk er dritt lei prosjekttråder? MEN, håper noen i hvert fall finner det interessant da.. Jeg syntes en prosjekt tråd her er en grei måte å dokumentere arbeidet på for min egen del, og en flott arena og dele erfaringer/ og hente tips fra andre når utfordringene dukker opp. Målet er å få denne slitne klassikeren til å skinne litt igjen og ikke minst sørge for at det tekniske fungerer tilfredsstillende. Motoren skal være OK og er av litt nyere dato (Sole/Mitshubishi), men krever noe jobb den også. Her er det MYE MYE arbeid, og jeg kommer sikkert til å spørre meg selv hvorfor jeg gidder å bruke tid og penger på dette. Tja... vet ikke helt svaret på det. Skal forsøke å komme med oppdateringer her underveis. Har som mål og bruke mest mulig av det som kan brukes (pusses opp) + nye/brukte deler på lavbudsjett. Kan ikke koste på denne skuta for mye..

Hanto-24-utv01.jpg.dc749bee0a9592c7189bb22548af8fe5.jpg

Hanto-24-utv02.jpg.af067eb3ed0b58e0d2ddb68bc29360c1.jpg

TO-DO Liste overordnet:
Utvendig:

• Lakkere/rullemale overbygget i tilnærmet lik farge som skrog + mørk blå stripe skrog
  • Blått bunnstoff
  • Bytte kalesje (mørk blå). Har liggende.
  • Rubbe og polere opp skrog
  • Blått bunnstoff
  • Tette vinduer
  • + + + +

Innvendig:

• Fjerne/skjære ut og bytte råttent treverk i sandwich konstruksjon under dollbord. Støpe inn nytt. 
  • Bytte ut tepper i kabin
  • Nytt skrogtrekk og nye trekte tak plater.
  • Rense alle kabin puter med tepperenser (trekkene er fine)
  • Pusse ned og olje teak i kabin
  • Pusse ned og olje teak innredning i cockpit
  • Kople opp septik tank (ikke tank i dag)
  • Nye dørker/dørk trekk i cockpit
  • Rense puter (fått tak i et strøkent brukt putesett)
  • Nytt dashboard
  • + + + + 

To be Continued.. 

Biam1

Biam1

Hanto 24 - 1978 - Prosjekt

Kjøpte en litt sliten Hanto 24 sjekte fra 1978 i høst, da jeg var blitt kaptein skuteløs igjen etter at jeg solgte Fjord 930-en. Hadde egentlig tenkt å ha skjærdgårsjeep denne gangen, men så ble det ikke slik gitt. Tror det var trangen etter å ha et nytt prosjekt som ville det slik ;). Fikk denne for en meget grei pris og klarte ikke å la være.. Har egentlig alltid hatt litt sansen for Hanto 24. Det er noe klassisk og pent med linjene syntes da jeg..Mulig folk er dritt lei prosjekttråder? MEN, håper noen i hvert fall finner det interessant da.. Jeg syntes en prosjekt tråd her er en grei måte å dokumentere arbeidet på for min egen del, og en flott arena og dele erfaringer/ og hente tips fra andre når utfordringene dukker opp. Målet er å få denne slitne klassikeren til å skinne litt igjen og ikke minst sørge for at det tekniske fungerer tilfredsstillende. Motoren skal være OK og er av litt nyere dato (Sole/Mitshubishi), men krever noe jobb den også. Her er det MYE MYE arbeid, og jeg kommer sikkert til å spørre meg selv hvorfor jeg gidder å bruke tid og penger på dette. Tja... vet ikke helt svaret på det. Skal forsøke å komme med oppdateringer her underveis. Har som mål og bruke mest mulig av det som kan brukes (pusses opp) + nye/brukte deler på lavbudsjett. Kan ikke koste på denne skuta for mye..

Hanto-24-utv01.jpg.dc749bee0a9592c7189bb22548af8fe5.jpg

Hanto-24-utv02.jpg.af067eb3ed0b58e0d2ddb68bc29360c1.jpg

TO-DO Liste overordnet:
Utvendig:

• Lakkere/rullemale overbygget i tilnærmet lik farge som skrog + mørk blå stripe skrog
  • Blått bunnstoff
  • Bytte kalesje (mørk blå). Har liggende.
  • Rubbe og polere opp skrog
  • Blått bunnstoff
  • Tette vinduer
  • + + + +

Innvendig:

• Fjerne/skjære ut og bytte råttent treverk i sandwich konstruksjon under dollbord. Støpe inn nytt. 
  • Bytte ut tepper i kabin
  • Nytt skrogtrekk og nye trekte tak plater.
  • Rense alle kabin puter med tepperenser (trekkene er fine)
  • Pusse ned og olje teak i kabin
  • Pusse ned og olje teak innredning i cockpit
  • Kople opp septik tank (ikke tank i dag)
  • Nye dørker/dørk trekk i cockpit
  • Rense puter (fått tak i et strøkent brukt putesett)
  • Nytt dashboard
  • + + + + 

To be Continued.. 

• Create New...