Kapteinskutelaus Posted December 23, 2019 Share Posted December 23, 2019 https://www.bestmarin.no/produkter/varme-ventilasjon-og-luker/ventilasjon/luftavfukter-absorsjon-220v-p1015649 Hei. Kom over denne akkurat, og til den prisen så er det jo et kupp. Hvis.Og bare hvis det er som den da lover, absorpsjon og at den virker ned til 1 grad. Så er det noen som har erfaringer med kvalitet og funksjonaliteten til denne saken? Quote Link to post
Hakkannen Posted December 23, 2019 Share Posted December 23, 2019 Minner jo om Maeco sine tørkerotorsavfuktere. Men å kjøpe en «no brand» avfukter til 3K hadde jeg nok ikke gjort, da er det bedre å legge på et par hundrelapper for en ekte Maeco, eller eventuelt sjekke ut en Sandstrøm til 2K. Merkevarer trenger nødvendigvis ikke være av bedre kvalitet enn no brands, men merkevarer har mer å tape på å levere dårlig kvalitet. Dermed vil de gjerne strekke seg litt lengre og sørge for at det de leverer holder. Selv har jeg Maeco DD8L og er fornøyd med den. Avfukter godt og gir samtidig en lunk i lugaren. Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted December 23, 2019 Share Posted December 23, 2019 Ligna veldig på den nye til Sandstrøm mtp størrelse og funksjon. Har den nye Sandstrømmen på badet, fungerer akkurat som den skal. Den gamle Sandstrømen/Maeco DD8L står fortsatt i båten, på fjerde året. Hadde ikke brukt penger på "no brand" men gått rett for Sandstrøm. Tror ikke Meaco ha den nye utgaven av DD8L under sitt merke, det er da Sandstrømmen som er linket til over her. Litt mer kompakt, oscillerende utblås, ellers det samme som før. Quote Link to post
dobsen62 Posted December 23, 2019 Share Posted December 23, 2019 Fordi om butikkjedene prøver å få en kondensavfukter til å fremstå som en rotoravfukter, må folk slutte å gå på bløffen. En kondensavfukter må ha plussgrader for å fungere og det er det de selger til 3000 kr. En rotoravfukter brukes blant annet på fryselager for å forhindre isdannelse og virker ned til minus 30˚. Dersom noen er interessert i å lese om forskjellen, bør de gå inn på hjemmesidene til de firmaene som kun selger avfuktere. Quote Link to post
Fjordland Posted December 23, 2019 Share Posted December 23, 2019 Google er gøy. Test her.( ligner ihvertfall) https://houseweather.org/best-desiccant-dehumidifier/ 2.299,- her https://www.hocom.no/p/15218/luftavfukter-absorpsjon-220v Quote Link to post
dobsen62 Posted December 23, 2019 Share Posted December 23, 2019 Fjordland skrev 9 minutter siden: Google er gøy. Test her.( ligner ihvertfall) https://houseweather.org/best-desiccant-dehumidifier/ 2.299,- her https://www.hocom.no/p/15218/luftavfukter-absorpsjon-220v På Google, får man det svaret man ønsker. Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted December 23, 2019 Share Posted December 23, 2019 dobsen62 skrev for 1 time siden: Fordi om butikkjedene prøver å få en kondensavfukter til å fremstå som en rotoravfukter, må folk slutte å gå på bløffen. Om du trenger en avfukter til 30 minus i båten...:-) Hvilken teknologi mener du det er i Sandstrømmen det linkes til? Og Maecoen? Quote Link to post
Okkaby Posted December 23, 2019 Share Posted December 23, 2019 Pinkvin skrev 10 minutter siden: Om du trenger en avfukter til 30 minus i båten...:-) I minus 30 trenger du ikke en avfukter, men en Isbryter:-) Quote http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Ida Marie III Posted December 23, 2019 Share Posted December 23, 2019 Hva er poenget med avfukter som muligens funker i temperaturer ned mot nullpunktet...? Kald luft er tørr... Quote Link to post
Hakkannen Posted December 23, 2019 Share Posted December 23, 2019 dobsen62 skrev for 2 timer siden: Fordi om butikkjedene prøver å få en kondensavfukter til å fremstå som en rotoravfukter, må folk slutte å gå på bløffen. Det er gjerne litt begrepsforvirring ute og går? Opplys oss gjerne. I bruksanvisningen til min Maeco DD8L står det at denne er en såkalt adsorpsjonsavfukter. Den har en rotor med overflate i zeolitt som avfuktingsmedie. Har hørt flere beskrivelser av teknologi for min og lignende avfuktere, blant annet sorpsjons-, adsorpsjons-, rotor- og tørkerotorsavfukter. Kjært barn mange navn? Ida Marie III skrev 32 minutter siden: Hva er poenget med avfukter som muligens funker i temperaturer ned mot nullpunktet...? Enig, det er gjerne ikke det helt store poenget å avfukte kald luft, men slik jeg ser det er den største fordelen med disse avfukterne er at de er så effektive, selv ned til (og under) 10 grader. Har hatt to kompressorbaserte avfuktere tidligere, en billig fra Clas Ohlson og en dyrere svær sak fra Woods. Om det er 10 eller 20 grader slår Maecoen dem ned i støvlene når det gjelder effektivitet. Den fra Clas kunne stå et helt døgn for å få ned fuktigheten til ønsket nivå, Woodsen var noe kjappere. Med Maecoen synker luftfuktigheten relativt kjapt og holdes der nede uten at maskinen trenger svive så lenge om gangen slik de gamle avfukterne måtte. Bakdelen med Maecoen, og andre med samme teknologi, er nok at de bruker mer strøm enn de kompressorbaserte. Har man det varmt nok fra før er gjerne ikke dette en fordel, men slik temperaturen er nå for tiden ser jeg på den som en 600W vifteovn, med avfuktende effekt. Quote Link to post
dobsen62 Posted December 23, 2019 Share Posted December 23, 2019 På tide at enkelte ”googler” forskjellen på sorpsjons teknologi og absorpsjon teknologi. Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted December 23, 2019 Share Posted December 23, 2019 Hakkannen skrev 1 time siden: Bakdelen med Maecoen, og andre med samme teknologi, er nok at de bruker mer strøm enn de kompressorbaserte. Har man det varmt nok fra før er gjerne ikke dette en fordel, men slik temperaturen er nå for tiden ser jeg på den som en 600W vifteovn, med avfuktende effekt. Det er vel motsatt. Mener Maeco og Sandstrømmene ligger ned mot 500W på laveste trinn, syns ikke det er mye. Og de har også lav startstrøm i motsetning til kompressoravfuktere, som også bråker veldig ifht feks Maeco og Sandstrøm. Og da mener jeg selvsagt Sandstrømmene uten komperssor :-) Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted December 24, 2019 Share Posted December 24, 2019 dobsen62 skrev 1 time siden: På tide at enkelte ”googler” forskjellen på sorpsjons teknologi og absorpsjon teknologi. Enklere om du forteller oss. Og gjerne også hva rotasjonsavfukterne til Maeco og Sandstrøm er. Er egentlig ikke så interessant at du vil avfukte til minus 30, tror nok båtfolk flest klarer seg med rimeilge avfuktere på elkjøp som drar ned til null grader. Quote Link to post
Hakkannen Posted December 24, 2019 Share Posted December 24, 2019 dobsen62 skrev for 3 timer siden: På tide at enkelte ”googler” forskjellen på sorpsjons teknologi og absorpsjon teknologi. På den tiden du har brukt på å be andre google kunne du fint ha klart å forklart forskjellen til oss uvitende. Pinkvin skrev for 2 timer siden: Det er vel motsatt. Mener Maeco og Sandstrømmene ligger ned mot 500W på laveste trinn, syns ikke det er mye. Woods’en min sto oppført med rundt 200W så vidt jeg kan huske, men startforbruket er gjerne noe høyere ja Vet ikke hvordan det er med avfukteren fra Sandstrøm når det gjelder strømforbruk, men Maecoen min har tre grader av forbruk; 45W, 310W og 660W, alt etter viftehastighet og avfuktingsgrad. Hvis Sandstrøm er lik Maeco sin variant vil jeg tro forbruket kan sammenlignes. Husker det høyere strømforbruket ble nevnt da jeg kjøpte avfukteren, men så sto det at totalen blir ganske lik som for kompressoravfukter da effektiviteten til Maecoen gjør at avfuktingen går raskere (maskinen slipper svive så lenge om gangen) og den varme lufta som kommer ut av den gjør at man ikke trenger bruke ovn for å få tilsvarende varme. Quote Link to post
dobsen62 Posted December 24, 2019 Share Posted December 24, 2019 Pinkvin skrev for 8 timer siden: Enklere om du forteller oss. Og gjerne også hva rotasjonsavfukterne til Maeco og Sandstrøm er. Tror nok det er enklere at du leser om forskjellen på Wikipedia. Skal man fortelle en røverhistorie om ett produkt, er det lurt å bruke ord og utrykk som forbindes med dyrere produkter/teknologi. Markedsføring, kalles det. Quote Link to post
Hakkannen Posted December 24, 2019 Share Posted December 24, 2019 dobsen62 skrev 1 time siden: Tror nok det er enklere at du leser om forskjellen på Wikipedia. Det enkleste er nok at du legger ut en link, Wikipedia er en alt for stor nettside til at vi uten peiling klarer finne fram Klart produsenter vil skryte opp produktene sine for å få solgt, men enig med deg i at det ikke er greit om de bruker begreper som ikke stemmer. Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted December 24, 2019 Share Posted December 24, 2019 dobsen62 skrev 1 time siden: Tror nok det er enklere at du leser om forskjellen på Wikipedia. Skal man fortelle en røverhistorie om ett produkt, er det lurt å bruke ord og utrykk som forbindes med dyrere produkter/teknologi. Markedsføring, kalles det. Det er du som påstår at leverandørene forteller røverhistorier og selger kompressoravfuktere som rotoravfuktere. Da er det selvsagt helt riktig at du selv belegger dine påstander. Vis oss nå at en Maeco DD8L og tilsvarende fra Sandstrøm er en kompressoravfukter. Og så burde du vel egentlig varsle useriøse leverandører som kaller disse avfukterne for noe annet enn det du mener de er. Sånn kjapt så kaller Seatronic Maeco DD8L for en rotasjonsavfukter, det gjør også de fleste andre leverandører av denne, og tilsvarende for Sandstrøm sine modeller på samme teknologi. ---- Byggtørkere med sorpsjon som blåser fukten ut med lufta i ned til 30 minus er det vel knapt noen båteier som har bruk for med mindre det er akutt nødhjelp eller helt spesielle behov. Men greit, for fast installasjon er det sorpsjonsavfuktere som gjelder. Men at de gjør en bedre jobb enn en rotoravfukter fra Sandstrøm til 2000,- på elkjøp for den vanlige båteier, neppe. Men fast installasjon er helt klart kjekt og det får en ikke ved å kjøpe en "løs enhet". Quote Link to post
dobsen62 Posted December 24, 2019 Share Posted December 24, 2019 Det er jo litt rart, at dersom man søker etter absorpsjon på nettet, får man stort sett opp bilder av vinkjølere. Det kan jo være at de bruker teknologien til tørre viner?? Quote Link to post
DIYglenn Posted December 24, 2019 Share Posted December 24, 2019 Hvordan er det med Sandstrøm sin SDH10L19E? Er det kompressor og ikke absorpsjon? For meg gir det ellers lite mening å kjøpe annet enn Maeco med tanke på rykter det har fått. DD8L junior er vel den mest egnede for båt, DD8L har noen luftrensemuligheter i tillegg, som kanskje ikke er noe vits i en båt. Quote Link to post
Mare Nostrum Posted December 24, 2019 Share Posted December 24, 2019 nordemoniac skrev 9 minutter siden: Maeco Meaco folkens, varemerket er Meaco! Quote Link to post
mmosberg Posted December 24, 2019 Share Posted December 24, 2019 Kapteinskutelaus skrev for 19 timer siden: https://www.bestmarin.no/produkter/varme-ventilasjon-og-luker/ventilasjon/luftavfukter-absorsjon-220v-p1015649 Hei. Kom over denne akkurat, og til den prisen så er det jo et kupp. Hvis.Og bare hvis det er som den da lover, absorpsjon og at den virker ned til 1 grad. Så er det noen som har erfaringer med kvalitet og funksjonaliteten til denne saken? Kjøpte en slik i september og har hatt den i drift like lenge i et kaldt rom i garasjen (i påvente av båt). Fungerer utmerket. Positivt med denne er at ved strømbrudd så fortsetter den der den var. Var et kriterie for meg. Quote Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Sjøfnugg Posted December 24, 2019 Share Posted December 24, 2019 (edited) Om det er en kompressor avfukter er det angitt på merkeskiltet og i produktfakta hvilket kjølemiddel som er brukt. R290 R134 etc.... det er ikke oppgitt på de som bruker tørkerotor i silica eller materialer med tilsvarende egenskaper. Jeg har hatt en slik Sandstrøm rotasjons avfukter i 3 uker. Temperatur 3 til 9 grader. Satt på minimum vifte og 40% luftfuktighet. Står i kabin foran, holder da ca 55% ved vinduene akter. Går ikke kontinuerlig, bruker ca 330w når den går. Litt finurlig, så stiller den seg ned til halv effekt når temperaturen synker.... og setter viften på fullt. Når temperaturen er høyere kan den ved å stå på full effekt trekke ca 640w. Jeg er uansett veldig fornøy med virkemåten, egentlig en vifteovn på 300w som starter ved over 40% rh. Puter er tørre i hele båten, og det lukter litt mindre båt bare etter noen uker. Hvor lenge den varer, kontra dyrere merker vil tiden vise. Min erfaring er dessuten at elkjøp er veldig enkle å forholde seg til i forhold til reklamasjon, så har følelsen av at jeg uansett kommer til å ha avfukter i 5 år med dette kjøpet! God Jul alle sammen! Edited December 24, 2019 by Sjøfnugg (see edit history) Quote Link to post
Jonas Posted December 24, 2019 Share Posted December 24, 2019 dobsen62 skrev 1 time siden: Det er jo litt rart, at dersom man søker etter absorpsjon på nettet, får man stort sett opp bilder av vinkjølere. Det kan jo være at de bruker teknologien til tørre viner?? Da kan du prøve med "d" som i adsorpsjonsavfukter som er en luftavfukter Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted December 24, 2019 Share Posted December 24, 2019 nordemoniac skrev for 1 time siden: Hvordan er det med Sandstrøm sin SDH10L19E? Er det kompressor og ikke absorpsjon? Det der må være den jeg har på badet. Rotorfukter, ikke kompressor. Går stille, bruker lite strøm, både egen beholder og slange ut, samme funksjonalitet som DD8L, men også med oscillerende utblås. Starter etter strømstans. Jeg ga 500,- mer for min ;-) nordemoniac skrev for 1 time siden: For meg gir det ellers lite mening å kjøpe annet enn Maeco med tanke på rykter det har fått. Nå er Elkjøp forhandler av Maeco. Og jeg kan ikke være enig mtp ryktet så har det oppstatt mange tråder om feil med akkurat Maeco her på BP, men ikke Sandstrøm. Husk at Elkjøp har solgt sin mer eller mindre identiske Sandstrøm i bøtter og spann, om det var mange feil på de ville det vært kjent. Ting er ikke bedre om de importeres i små kvanta av egen importør og selges dyrt i båtbutikker. nordemoniac skrev for 1 time siden: DD8L junior er vel den mest egnede for båt, DD8L har noen luftrensemuligheter i tillegg, som kanskje ikke er noe vits i en båt. Sandstrømmen du linker til er mindre enn DD8L, og har ionisering/luftrensing, pluss oscilerende utblås. For 1500,- er det ett røverkjøp. Quote Link to post
Sjøfnugg Posted December 24, 2019 Share Posted December 24, 2019 Sandstrøm SDH10L19E er kompressorbasert tørker og koster 1500, i motsetning til SDH08L15E som er rotor og koster 2000. Jeg vurderte begge, men ville ha rotor i båten. Har komprssor på tørkerommet, men der er temperaturen oftest godt over 25 grader.... Quote Link to post
Recommended Posts