dieselfan
Lunde14 skrev On 23.12.2019 at 23.07:noen mente dette vile senke toppfarten med flere knop.
Det lover jeg deg at du ikke kommer til å oppleve, du kommer tvertimot mest trolig til å bli veldig fornøyd...
Å øke vått areal gir normalt fartsreduksjon, ja, men i dette tilfellet utgjør arealet av finnene kun promille av det totale våte areal....
Når du i tillegg vil få økt effektivitet på flapsene så er det sannsynlig at du oppnår fartsøkning, men ikke mye på et skrog som ditt.
+
Dette er en meget god løsning. Helt ideelt kunne en ønske at det skroget hadde et horisontalt område.
Lurt å plassere flaps så langt ut på sidene som mulig for der blir de mest effektive.
Riktig høyde på finnene bestemmes av hastigheten.
Jo saktere du skal kjøre jo høyere finner trenger du.
Ikke vær redd for å lage dette selv
Bruk 1.5mm eller 2mm AISI316 plate, sveis finnene fast på flapsene du har.
Prøv 2 høyder på finnene, føl på forskjellen, husk det er deg som skal være fornøyd med resultatet så det er ingen på planeten som er bedre enn deg til å bedømme forskningsresultatene dine...
Så lager du den siste og endelige løsningen.... (tipper du havner rundt 40mm)
Håper du deler den endelige løsningen din
Generelt vil jeg anbefale at en er forsiktig med flaps mellom drevene. Disse vil virke som en reell skrogforlengelse og kan fort føre til ganske betydelig endring i skrogoppførsel. Begynn i så fall med et moderat utstikk...