Jump to content

Utvide trimflaps


Lunde14

Recommended Posts

Jeg har en Marex Scandinavia 330 med to stk steyr 246 motorer med bravo 1 drev, når jeg har fylt tankene og samt kjøleskapet også er fult så er den rimelig treg og få opp i plan. Jeg har i den forbindelse sett på trimflapsene som er på båten i dag og funnet ut at utifra Bennet sin guide for trimflaps så er de alt for små. Mine er 18x12´´. I følge bennet sin guide skal bredden være 1tomme per fot båt, ergo burde mine være 33´´ dette har jeg ikke plass til pga dobbeltinstalasjonen, mulig jeg kan utvide med et par tommer på vær side men da er det fult bak der. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med «drop fins» se bilde. Dette virker som en enkel løsning. Er det noen andre som har prøvd dette og har noen erfaring med dette konseptet.

bildene er ikke fra min båt.

 

7103BC76-731D-4C80-B216-5AB7909C17F0.jpeg.997d93c17f281d77a0d97f7433db17af.jpeg4DE03FF9-0B96-43E0-BB69-E1AB7B403334.jpeg.773a08ae2893b1d14bff0e12fb735784.jpeg

Redigert av Lunde14 (see edit history)
Link to post

Har ingen erfaring, men logisk sett basert på bildene bør de kunne øke effekten av trimflapsene. Dette fordi vannet ikke slipper ut på sidene, men blir tvunget til å følge flapsene helt ut bakover. 

 

Har du en link til slike drop fins?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Min tanke var også som din at en får full effekt av bredden på de flapsene som er der i dag. 

Har dessvere ikke klart og finne noen info eller noen som selger dette så jeg hadde håpet at noen andre kansje hadde prøvd ut dette. jeg kom over denne løsningen på et amerikansk forum men det var lit delt meninger, noen mente dette vile senke toppfarten med flere knop.

 

Link to post

Jeg har sett trimplan som har en finne ned på hver side, men bare kanskje 3 cm. Kan ikke huske hvor jeg så det. Argumentasjonen var den samme, at man økte løftet til trimplanet pga at man unngikk at vannet gikk ut på siden.

 

Hvis man snakker om flere knop lavere toppfart så tenker jeg at man må ha mange knop i utgangspunktet. Hvor mange knop marsjer du på til vanlig?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det som ble sagt på det forumet jeg var innom var at de skulle være 3tommer dype. 
når det gjeller fart på min båt så marsjer jeg best i mellom 22 til 27, toppfart ligger rundt 33-36, alt etter hvor sent i sesongen det er.

mellom 8 til 18 knop er egentlig helt uaktuelt, hekkbølge general og i disse miljøtider får jeg vel et stykt blikk av Greta Thunberg også i den farten :blush:

Har også tenkt og montere Mente marine sin auto trim for og hjelpe på problemet.

Link to post

Jeg syns 3 tommer høres mye ut og ser for meg det vil bremse mer og mer ettersom farta øker.  Mens på et halvplanerskrog som går opptil 18-20 knop så kan det være innafor...? 

 

Mener også å ha sett flaps med finner på rundt 3 cm. 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Lunde14 skrev On 23.12.2019 at 23.07:

noen mente dette vile senke toppfarten med flere knop.

 

Det lover jeg deg at du ikke kommer til å oppleve, du kommer tvertimot mest trolig til å bli veldig fornøyd... :thumbsup:

Å øke vått areal gir normalt fartsreduksjon, ja, men i dette tilfellet utgjør arealet av finnene kun promille av det totale våte areal....

Når du i tillegg vil få økt effektivitet på flapsene så er det sannsynlig at du oppnår fartsøkning, men ikke mye på et skrog som ditt.

 

+574165890_FlapsUpbt.JPG.f36aba5ec294b991f41335b535db909f.JPG

 

Dette er en meget god løsning. Helt ideelt kunne en ønske at det skroget hadde et horisontalt område.

Lurt å plassere flaps så langt ut på sidene som mulig for der blir de mest effektive.

 

1988595859_FlapsU.JPG.06d9572bccb3749232f4b7de3b4ce6f6.JPG

 

Riktig høyde på finnene bestemmes av hastigheten.

Jo saktere du skal kjøre jo høyere finner trenger du.

 

Ikke vær redd for å lage dette selv :thumbsup:

Bruk 1.5mm eller 2mm AISI316 plate, sveis finnene fast på flapsene du har.

Prøv 2 høyder på finnene, føl på forskjellen, husk det er deg som skal være fornøyd med resultatet så det er ingen på planeten som er bedre enn deg til å bedømme forskningsresultatene dine...  :wink:

Så lager du den siste og endelige løsningen.... (tipper du havner rundt 40mm)

 

Håper du deler den endelige løsningen din :thumbsup:

 

Generelt vil jeg anbefale at en er forsiktig med flaps mellom drevene. Disse vil virke som en reell skrogforlengelse og kan fort føre til ganske betydelig endring i skrogoppførsel. Begynn i så fall med et moderat utstikk...

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Tusen takk for tilbakemelding @dieselfan

Det blir nok og lage dette selv ja, har kontakter som driver mekaniske verksteder så den biten er ikke noe problem ? 

jeg kommer nok for og gå for og bolte dette sammen, da kan jeg demontere og montere igjen mens båten ligger på vannet i løpet av sommeren vist jeg vil justere noe på dybden av skjørtet.:diving:

Om det blir noe fartsøkning er jeg ikke så opptatt av, skjelden jeg raser runt over 30 knop? det som er ønskelig er at den er lit lettere og få opp i plan og kansje at planingsterskelen ble senket noen knop?

Fortsettelse følger, båten er på land nå for lit service men skal ut igjen rett over nyttår så jeg sattser på og få dette på plass før den kommer på skjøen igjen ?

Link to post
Lunde14 skrev 1 minutt siden:

Det blir nok og lage dette selv ja, har kontakter som driver mekaniske verksteder så den biten er ikke noe problem ?

 

Så flott :thumbsup:

Du kan jo bruke forsenkede skruehoder på den siden med vann. Det vil jo ikke skrubbe.

Dersom du trenger mere løft kan du også vurdere å øke lengden på flapsene, men ikke overdriv...

Gleder meg til å høre hvordan det går :thumbsup:

Link to post

Synes det i utgangspunktet er utrolig at den er treg å få i plan med eller uten bruk av flaps.

Styer 246 har vel 230hk? 

Får du maks turtall ved last?

 

Har nå 2x 250hk i 10tonn båt og 42fot, merker ikke om jeg har last, rett i plan, unntaket er ved tung medsjø, da skulle jeg hatt 100hk til, men det er en annen sak.. 

 

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Hei @Førstefender, vist jeg ikke husker feil så er vel motorene på 240 hk men det er 216 hk ut på propellene. Nå er disse motorene 16 år gamle med ca 1200 timer så det er vel ikke like mange hester som er oppegående lengere?men var innom Univa i sommer for en oppdatering av softwear og en kontroll av motorene og de hadde ikke noe og utsette på dem.

Det er vel lengden på båten din i forhold til Marexen min som gjør at din har lettere for og komme i plan, med to motorer helt bak, diesel tank på 700 liter rett forrand motorene gjør at båten er veldig baktung. Disse båtene kommer med to forskjellige størrelser på ferskvandstanker i baugen alt etter om det er singel eller dobbelt instalasjon. Så når vi har ferie pakket båt samt jolla på badeplattformen og vist ikke vantanken er helt full så den treg og få opp, så vi prøver denne enkle løsningen med skjørt på flapsene og ser om det vil hjelpe.

Som jeg skreiv i første inlegg burde flapsene vært 33tommer i følge Bennet sin guide, mine er bare 18 tommer og ikke veldig plass for utvidelse ?

 

Link to post

Har hatt en 35foter også, med vekt på 7,5tonn og 2 x 230hk (216hk på aksel) denne gikk også svært bra, topp på 36-37knop, dyp V-bunn, Sunseeker. Tror jeg aldri rørte trimplan om den ikke lå litt skevt i vannet.

 

Derfor jeg stusser litt, og lurer på om du kan evt ha litt tunge propeller? 

At du har mistet noe særlig hk på kunn 1200 timer, tror jeg ikke noe særlig på ;) 

 

Hvis oppsettet ditt er som det skal og du fremdels ikke er fornøyd med aks, så  er det jo mulig å se på feks Zipwake også, mye mer effektivt enn trimplan og kan ha auto-funksjon.  Disse bør du også ha god plass til.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Mulig at Zipwake hadde fungert fint men det koster jo en del(20+) dette jeg vil prøve koster meg ingen ting og er lett og reversere vist det ikke funker ?

Med halvveis ut trimmede drev når jeg max turtal for mine maskiner 4100rpm så føler ikke at propellene er for lette, må faktisk holde igjen på uttrimmingen under akselerasjon ellers spinner de.

Link to post

Når du skal ha båten i plan regner jeg med du trimmer drev helt inn? 

Må spørre litt dumt, men når du trimmer ut, øker da farten eller bare turtall? 

 

Hvis propeller "spinner" så suger de luft og du trimmer altfor mye ut.

 

Litt rart båten er satt opp med Bravo1, Bravo 3 hadde vært det riktige valget med tanke på aks og grep i vannet.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Hei @bmwmaxi ja her er du inne på noe jeg har prøvd og finne ut av, var i kontakt med en Bennet forhandler, prøvde også og sende mail direkte til bennet for og finne ut av hvor mye sylindrene tålte. Svaret jeg fikk var at de solgte opp til flaps opp til 30x12 tommer med bare en sylinder, når de brukte to sylindere så var det til offshorbåter med fart over 40 knop så jeg sattser på at utvidelsen min med 70 mm skjørt går bra. Vist ikke så får jeg bare demontere dem og gå tilbake til tegnebordet. 

En kompis har en 38 barakuda med nesten dobbelt så store flaps som jeg har og der er det bare en sylinder og det fungerer ok.

Link to post
Lunde14 skrev On 26.12.2019 at 22.31:

Det blir nok og lage dette selv ja, har kontakter som driver mekaniske verksteder så den biten er ikke noe problem ? 

jeg kommer nok for og gå for og bolte dette sammen, da kan jeg demontere og montere igjen mens båten ligger på vannet i løpet av sommeren vist jeg vil justere noe på dybden av skjørtet.:diving:

 

Hvor mye plass er det å utvide på innover før det kommer for nært drevene?  tror de finnene der + litt ekstra areal hadde gjort seg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er en del plass innover men da må jeg flytte sylinderen med alt det vil innebære med nytt hull i akterspeilet osv. Nå er de nye skjørtene montert, jeg dristet meg til og flytte det som går innover en tomme lenger inn en det som står utover, håper ikke det blr for mye skjeivfordeling på sylinderen. Med de nye skjørtene har jeg gått fra 46cm bredde til 54cm pluss at det de skørtene ble 20mm lengere ut en de gamle flappsene så nå gjenstår det bare og prøve dette ? sattser på og få båten ut igjen nå de nermeste dagene. :smiley:

D1CB094A-71AD-4FB6-A544-03D6A42ABC33.jpeg

6F4C7DEE-4031-49DA-A080-946842044C1A.jpeg

Link to post

Det blir spennende å høre resultatet når du har fått testet. Du har fått laget disse selv?

 

En ulempe med løsningen er at det blir flere kvasse kanter å stange hodet i når man kryper rundt for å bunnsmøre. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...