Lunde14 Startet 23.Desember.2019 Link til dette innlegget Startet 23.Desember.2019 (redigert) Jeg har en Marex Scandinavia 330 med to stk steyr 246 motorer med bravo 1 drev, når jeg har fylt tankene og samt kjøleskapet også er fult så er den rimelig treg og få opp i plan. Jeg har i den forbindelse sett på trimflapsene som er på båten i dag og funnet ut at utifra Bennet sin guide for trimflaps så er de alt for små. Mine er 18x12´´. I følge bennet sin guide skal bredden være 1tomme per fot båt, ergo burde mine være 33´´ dette har jeg ikke plass til pga dobbeltinstalasjonen, mulig jeg kan utvide med et par tommer på vær side men da er det fult bak der. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med «drop fins» se bilde. Dette virker som en enkel løsning. Er det noen andre som har prøvd dette og har noen erfaring med dette konseptet. bildene er ikke fra min båt. Redigert 23.Desember.2019 av Lunde14 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2019 Har ingen erfaring, men logisk sett basert på bildene bør de kunne øke effekten av trimflapsene. Dette fordi vannet ikke slipper ut på sidene, men blir tvunget til å følge flapsene helt ut bakover. Har du en link til slike drop fins? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lunde14 Svart 23.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2019 Min tanke var også som din at en får full effekt av bredden på de flapsene som er der i dag. Har dessvere ikke klart og finne noen info eller noen som selger dette så jeg hadde håpet at noen andre kansje hadde prøvd ut dette. jeg kom over denne løsningen på et amerikansk forum men det var lit delt meninger, noen mente dette vile senke toppfarten med flere knop. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2019 Jeg har sett trimplan som har en finne ned på hver side, men bare kanskje 3 cm. Kan ikke huske hvor jeg så det. Argumentasjonen var den samme, at man økte løftet til trimplanet pga at man unngikk at vannet gikk ut på siden. Hvis man snakker om flere knop lavere toppfart så tenker jeg at man må ha mange knop i utgangspunktet. Hvor mange knop marsjer du på til vanlig? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lunde14 Svart 24.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2019 Det som ble sagt på det forumet jeg var innom var at de skulle være 3tommer dype. når det gjeller fart på min båt så marsjer jeg best i mellom 22 til 27, toppfart ligger rundt 33-36, alt etter hvor sent i sesongen det er. mellom 8 til 18 knop er egentlig helt uaktuelt, hekkbølge general og i disse miljøtider får jeg vel et stykt blikk av Greta Thunberg også i den farten Har også tenkt og montere Mente marine sin auto trim for og hjelpe på problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 24.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2019 Du kan jo sette et fast trimplan mellom drevene, slik jeg hadde på min Fairline Mirage. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lunde14 Svart 24.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2019 Et fast flaps mellom drevene tror jeg ikke er akktuelt, for det første så er det ikke veldig med plass pga støttestag for plattformen. Får og få noe effekt av dette så må jo det vinkles ned under bunnlijen på båten og det vil jo da alltid ligge der og bremse. et annet alternativ er og bygge flappsene lenger ut bakover. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2019 Jeg syns 3 tommer høres mye ut og ser for meg det vil bremse mer og mer ettersom farta øker. Mens på et halvplanerskrog som går opptil 18-20 knop så kan det være innafor...? Mener også å ha sett flaps med finner på rundt 3 cm. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bonita I Svart 24.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2019 Noe sånt som dette ? https://www.telmo.no/bennett-drop-fins-12 Kostet jo ikke all verden å prøve ..... Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Lunde14 Svart 24.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2019 Se der @Bonita I det var dette jeg tengte på det er jo enkelt og montere og ikke umulig og reversere, disse kan jeg få laget her lokalt også. Men det hadde vært gøy og hørt om noen hadde prøvd dette og deres erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 (redigert) Lunde14 skrev On 23.12.2019 at 23.07: noen mente dette vile senke toppfarten med flere knop. Det lover jeg deg at du ikke kommer til å oppleve, du kommer tvertimot mest trolig til å bli veldig fornøyd... Å øke vått areal gir normalt fartsreduksjon, ja, men i dette tilfellet utgjør arealet av finnene kun promille av det totale våte areal.... Når du i tillegg vil få økt effektivitet på flapsene så er det sannsynlig at du oppnår fartsøkning, men ikke mye på et skrog som ditt. + Dette er en meget god løsning. Helt ideelt kunne en ønske at det skroget hadde et horisontalt område. Lurt å plassere flaps så langt ut på sidene som mulig for der blir de mest effektive. Riktig høyde på finnene bestemmes av hastigheten. Jo saktere du skal kjøre jo høyere finner trenger du. Ikke vær redd for å lage dette selv Bruk 1.5mm eller 2mm AISI316 plate, sveis finnene fast på flapsene du har. Prøv 2 høyder på finnene, føl på forskjellen, husk det er deg som skal være fornøyd med resultatet så det er ingen på planeten som er bedre enn deg til å bedømme forskningsresultatene dine... Så lager du den siste og endelige løsningen.... (tipper du havner rundt 40mm) Håper du deler den endelige løsningen din Generelt vil jeg anbefale at en er forsiktig med flaps mellom drevene. Disse vil virke som en reell skrogforlengelse og kan fort føre til ganske betydelig endring i skrogoppførsel. Begynn i så fall med et moderat utstikk... Redigert 26.Desember.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 26.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Tusen takk for tilbakemelding @dieselfan Det blir nok og lage dette selv ja, har kontakter som driver mekaniske verksteder så den biten er ikke noe problem ? jeg kommer nok for og gå for og bolte dette sammen, da kan jeg demontere og montere igjen mens båten ligger på vannet i løpet av sommeren vist jeg vil justere noe på dybden av skjørtet. Om det blir noe fartsøkning er jeg ikke så opptatt av, skjelden jeg raser runt over 30 knop? det som er ønskelig er at den er lit lettere og få opp i plan og kansje at planingsterskelen ble senket noen knop? Fortsettelse følger, båten er på land nå for lit service men skal ut igjen rett over nyttår så jeg sattser på og få dette på plass før den kommer på skjøen igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Lunde14 skrev 1 minutt siden: Det blir nok og lage dette selv ja, har kontakter som driver mekaniske verksteder så den biten er ikke noe problem ? Så flott Du kan jo bruke forsenkede skruehoder på den siden med vann. Det vil jo ikke skrubbe. Dersom du trenger mere løft kan du også vurdere å øke lengden på flapsene, men ikke overdriv... Gleder meg til å høre hvordan det går Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 27.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 (redigert) Synes det i utgangspunktet er utrolig at den er treg å få i plan med eller uten bruk av flaps. Styer 246 har vel 230hk? Får du maks turtall ved last? Har nå 2x 250hk i 10tonn båt og 42fot, merker ikke om jeg har last, rett i plan, unntaket er ved tung medsjø, da skulle jeg hatt 100hk til, men det er en annen sak.. Redigert 27.Desember.2019 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 27.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 Hei @Førstefender, vist jeg ikke husker feil så er vel motorene på 240 hk men det er 216 hk ut på propellene. Nå er disse motorene 16 år gamle med ca 1200 timer så det er vel ikke like mange hester som er oppegående lengere?men var innom Univa i sommer for en oppdatering av softwear og en kontroll av motorene og de hadde ikke noe og utsette på dem. Det er vel lengden på båten din i forhold til Marexen min som gjør at din har lettere for og komme i plan, med to motorer helt bak, diesel tank på 700 liter rett forrand motorene gjør at båten er veldig baktung. Disse båtene kommer med to forskjellige størrelser på ferskvandstanker i baugen alt etter om det er singel eller dobbelt instalasjon. Så når vi har ferie pakket båt samt jolla på badeplattformen og vist ikke vantanken er helt full så den treg og få opp, så vi prøver denne enkle løsningen med skjørt på flapsene og ser om det vil hjelpe. Som jeg skreiv i første inlegg burde flapsene vært 33tommer i følge Bennet sin guide, mine er bare 18 tommer og ikke veldig plass for utvidelse ? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 28.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 (redigert) Har hatt en 35foter også, med vekt på 7,5tonn og 2 x 230hk (216hk på aksel) denne gikk også svært bra, topp på 36-37knop, dyp V-bunn, Sunseeker. Tror jeg aldri rørte trimplan om den ikke lå litt skevt i vannet. Derfor jeg stusser litt, og lurer på om du kan evt ha litt tunge propeller? At du har mistet noe særlig hk på kunn 1200 timer, tror jeg ikke noe særlig på ;) Hvis oppsettet ditt er som det skal og du fremdels ikke er fornøyd med aks, så er det jo mulig å se på feks Zipwake også, mye mer effektivt enn trimplan og kan ha auto-funksjon. Disse bør du også ha god plass til. Redigert 28.Desember.2019 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 28.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 Mulig at Zipwake hadde fungert fint men det koster jo en del(20+) dette jeg vil prøve koster meg ingen ting og er lett og reversere vist det ikke funker ? Med halvveis ut trimmede drev når jeg max turtal for mine maskiner 4100rpm så føler ikke at propellene er for lette, må faktisk holde igjen på uttrimmingen under akselerasjon ellers spinner de. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 28.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 (redigert) Når du skal ha båten i plan regner jeg med du trimmer drev helt inn? Må spørre litt dumt, men når du trimmer ut, øker da farten eller bare turtall? Hvis propeller "spinner" så suger de luft og du trimmer altfor mye ut. Litt rart båten er satt opp med Bravo1, Bravo 3 hadde vært det riktige valget med tanke på aks og grep i vannet. Redigert 28.Desember.2019 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 28.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 Hei igjen @Førstefender her er en link til båten når den var ny som forklarer lit om drev valg og motorene. https://marex.no/wp-content/uploads/2016/09/Vi-Menn-Norway-2003.pdf vil prøve med lit forandring av flaps for og se om det kan hjelpe lit på feriepakket båt. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 29.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2019 (redigert) Men hvis du modifiserer de der på en såpas stor tung båt, nermer du deg vel maks belastning før du må gå over til dobble sylindre. Det settet med dobble sylindre jeg solgte i sommer var på ca den størelsen på trimflapsene og satt på en 29 fot båt. Redigert 29.Desember.2019 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 29.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2019 Hei @bmwmaxi ja her er du inne på noe jeg har prøvd og finne ut av, var i kontakt med en Bennet forhandler, prøvde også og sende mail direkte til bennet for og finne ut av hvor mye sylindrene tålte. Svaret jeg fikk var at de solgte opp til flaps opp til 30x12 tommer med bare en sylinder, når de brukte to sylindere så var det til offshorbåter med fart over 40 knop så jeg sattser på at utvidelsen min med 70 mm skjørt går bra. Vist ikke så får jeg bare demontere dem og gå tilbake til tegnebordet. En kompis har en 38 barakuda med nesten dobbelt så store flaps som jeg har og der er det bare en sylinder og det fungerer ok. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2019 Lunde14 skrev On 26.12.2019 at 22.31: Det blir nok og lage dette selv ja, har kontakter som driver mekaniske verksteder så den biten er ikke noe problem ? jeg kommer nok for og gå for og bolte dette sammen, da kan jeg demontere og montere igjen mens båten ligger på vannet i løpet av sommeren vist jeg vil justere noe på dybden av skjørtet. Hvor mye plass er det å utvide på innover før det kommer for nært drevene? tror de finnene der + litt ekstra areal hadde gjort seg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lunde14 Svart 29.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2019 Det er en del plass innover men da må jeg flytte sylinderen med alt det vil innebære med nytt hull i akterspeilet osv. Nå er de nye skjørtene montert, jeg dristet meg til og flytte det som går innover en tomme lenger inn en det som står utover, håper ikke det blr for mye skjeivfordeling på sylinderen. Med de nye skjørtene har jeg gått fra 46cm bredde til 54cm pluss at det de skørtene ble 20mm lengere ut en de gamle flappsene så nå gjenstår det bare og prøve dette ? sattser på og få båten ut igjen nå de nermeste dagene. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2019 Det blir spennende å høre resultatet når du har fått testet. Du har fått laget disse selv? En ulempe med løsningen er at det blir flere kvasse kanter å stange hodet i når man kryper rundt for å bunnsmøre. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dieselfan Svart 29.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2019 Lunde14 skrev 1 time siden: håper ikke det blr for mye skjeivfordeling på sylinderen. Hengslene vil vil ta største del av kreftene, ville ikke vært bekymret. Flott arbeid Skal si du får ting gjort Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.