Jump to content

Volvo Penta TAMD 22 - justering

Morty

Recommended Posts

På Volvos 102 hester diesel, TAMD 22 sitter det en justeringskrue på toppen av motoren som gir mulighet til å regulere hvor "feit" blanding motoren skal få.

Mitt lokale service verksted justerte denne for meg for kort tid siden, for å optimere ytelsen til motoren.

Litt mer fart på skuta ble det, men også mer røyk.

Det endte da med at jeg ba de justere den "ned" igjen. Tror dessverre at det denne gang ble redusert en aning for mye...

Fram og tilbake til dette verkstedet blir jo mye pes, og det hadde vært fint om jeg kunne gjort dette selv.

Noen som vet hvordan justeringen foregår, og hva som er "rett" innstilling?

Jeg vet hvor justeringskruen sitter, og at jeg må ha en 6mm fastnøkkel for å løsne låsemutteren. Men hvilken vei justeres for Mer/ Mindre diesel ?

Takknemlig for hjelp, om noen har peil på dette.

Mvh Morty

Siden INGEN har hatt noe å bidra med, får jeg friske opp strengen med å svare meg selv.

Start motoren og fest fastnøkkelen. Skru så senterskruen den ene eller andre veien, og se hva som skjer.... :eek:

Blir det mye fæl røyk, eller fandenskapet stopper, har du enten skrudd for mye, eller slike justeringer funker ikke med mororen igang. :headbang:

Blir det mindre røyk og etterhvert litt "urolig" gange, har du sikkert skrudd feil vei.

Er du heldig, finner du en innstilling som gir maks guffe og akseptabelt røyknivå. :cool:

Inspirert av strengen "dieseljusteringer" rett under.

Morty

Mvh Morty

• 5 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...