Morty Startet 18.September.2005 Link til dette innlegget Startet 18.September.2005 På Volvos 102 hester diesel, TAMD 22 sitter det en justeringskrue på toppen av motoren som gir mulighet til å regulere hvor "feit" blanding motoren skal få. Mitt lokale service verksted justerte denne for meg for kort tid siden, for å optimere ytelsen til motoren. Litt mer fart på skuta ble det, men også mer røyk. Det endte da med at jeg ba de justere den "ned" igjen. Tror dessverre at det denne gang ble redusert en aning for mye... Fram og tilbake til dette verkstedet blir jo mye pes, og det hadde vært fint om jeg kunne gjort dette selv. Noen som vet hvordan justeringen foregår, og hva som er "rett" innstilling? Jeg vet hvor justeringskruen sitter, og at jeg må ha en 6mm fastnøkkel for å løsne låsemutteren. Men hvilken vei justeres for Mer/ Mindre diesel ? Takknemlig for hjelp, om noen har peil på dette. Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
Morty Svart 20.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2005 Siden INGEN har hatt noe å bidra med, får jeg friske opp strengen med å svare meg selv. Start motoren og fest fastnøkkelen. Skru så senterskruen den ene eller andre veien, og se hva som skjer.... Blir det mye fæl røyk, eller fandenskapet stopper, har du enten skrudd for mye, eller slike justeringer funker ikke med mororen igang. Blir det mindre røyk og etterhvert litt "urolig" gange, har du sikkert skrudd feil vei. Er du heldig, finner du en innstilling som gir maks guffe og akseptabelt røyknivå. Inspirert av strengen "dieseljusteringer" rett under. Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
vidarbre Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Har ikke sett denne før nå. Før man justerer på dieselmengde, bør man vite eksostemperatur, om man ska "trimme" motoren. Er fort å ødelegge om man ikke vet hva som skjer. Forbrenningstemperatur kan bli alt for høy. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.