Jump to content

Erfaringer med invertermerker 12v-->220v

o.b.lix

Recommended Posts

Jeg er ute etter å skaffe litt mer informasjon om hvilke invertere/spenningsomformere, fordeler og ulemper, samt pris og forhandler. Starter litt med egne erfaringer:

Biltema sin til vekselretter på 300W (480w max) til kr 498,-. Modifisert sinuskurtve.

+ Billig med stor kapasitet.

- Ga veldig ustabil spenning, fra 110-300v. Klarte ikke å drive 14" tv, men mobillader virket. Vifte gikk på fullt turtall hele tiden, uansett belastning --> bråker mye.

BLE RETURNERT - :nonod:

Waeco norge sin Mobitronic på 110W til 545,-. Modifisert sinus.

+ Billig. Svært effektive watt. liten. Belastningsregulert vifte - bråker bare når den er høyt belastet. Driver fint et 14" tv med innebygd videspiller.

- viftekjølt, trenger mye luft og bråker litt ved høy belasning.

ANBEFALES :yesnod:

Har nå brukt Nordic Power sin 300W i 2 sesonger, modifisert sinus, INGEN problemer med laptop o.l. Jeg hadde problemer med den forrige modellen de leverte, fordi den røyk hvis jeg plugget i PC laderen med inverteren på. Eksisterende modell som kom på markedet i de dager (fikk byttet uten problemer og kostnadsfritt :cheers: ) har en såkalt "soft-start" funksjon som demper "sjokket" hvis du kobler til noe som trekker strøm umiddelbart.

Ingen problemer med å anbefale denne......selges flere steder, b.l.a Seatronic (690.-)

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

- Ga veldig ustabil spenning, fra 110-300v. Klarte ikke å drive 14" tv, men mobillader virket. Vifte gikk på fullt turtall hele tiden, uansett belastning --> bråker mye.

BLE RETURNERT -  :nonod:

Hadde akkurat samme erfaring som deg- skulle egentlig ha kjøpt 150W , men den var utsolgt. Returnerte min 300W.

Kjøpte Biltema 150 watt til laptopen jeg bruker til GPS ombord.

Tror den kostet 295/- så jeg kjøpte 2 stk for sikkerhets skyld.

(1 i reserve).

Denne har surret i hele sommer uten problemer, så reserven

ligger fremdelses i originalesken.

<{POST_SNAPBACK}>

Går vifta kontinuerlig og bråker også denne mye?

Kjøpte Biltema 150 watt til laptopen jeg bruker til GPS ombord.

Tror den kostet 295/- så jeg kjøpte 2 stk for sikkerhets skyld.

(1 i reserve).

Denne har surret i hele sommer uten problemer, så reserven

ligger fremdelses i originalesken.

:fishing:

<{POST_SNAPBACK}>

Har som flere andre kjøpt 300w-eren fra Biltema. 150W var utsolgt. 300W virker ikke til laptop. Gjør 150w det?? I så fall skal jeg forsøke å bytte.

Pero.

Redigert av pero (see edit history)

Har brukt Mascot 600W inverter i en årrekke uten problemer. Måtte bytte ut til Mascot 600W Sinus inverter nå pga at begge mine nyeste PCer ikke ville fungere med den gamle inverteren :cryin:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Leverandør? Pris? Støy?

<{POST_SNAPBACK}>

Leverandør: RS-Components

Jeg hører ingen støy men inverteren er plassert under dørken. Der er vifte men den går ikke kontinuerlig.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

En kamerat kjøpte en 300W fra Biltema i sommer, men denne fungerte ikke til bærbar PC. Startstrømmen til PC'en var for høy så inverteren klarte ikkeå dra igang. Den fungerte til mobil lader. Den ble returnert ved første anledning.

Har selv hatt en 300W fra Nordic power i 2 sesonger, denne fungerer utmerket. Kjører bærbar PC, lader til mobiltelefon, lader til gameboy og lader for AA batterier samtidig uten problem.

Jeg har hatt 3 nordic-power invertere, alle har sluttet å virke etter en stund. Ikke spesiellt stabile greier det der. Nå skal jeg kjøpe et "ordentlig merke", det blir nok en 1200W Mastervolt inverter. Mastervolt er skikkelig kvalitet, det koster litt ekstra men så har man noe som virker porblemfritt i mange år.

Jeg har både 300W og 150W fra Biltema, kjøpte 300W først med siden viften gikk hele tiden så ble det for mye støy, den var også litt vanslekig å få i gang av og til.... Kjøpte 150W etterpå og den fungerer utmerket, bruker den kun til å drive tv'en ombord og den trekker vel rundt 45-50W hvis jeg ikke husker feil.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Mulig jeg ser litt dumt på det med en spenning inverter men hvorfor bruke noe slikt ? :confused:

Jeg kan skønne det hvis en ønsker å bruke , en eldre tv ( crt ) eller lignende , men det har da kommet endel nye løsninger som fungere direkt på 12 V , lcd tver / skjermer ( mange har sikker inngang for 12 V ) .

Er ingen ekspert på strøm i båt , men det å bruke invertere må vel kunne kalles å sløse med strømmen ( gjøre om 12 V DC til 230 V AC for så å transfomere/likerette denne ned til 10 > 18 V DC igjen , må bli endel tap på den turen )

Og strøm tap betyr varme som igjen betyr støy ( vifter ) .

En bedre løsning måtte vel være å bruke utstyr beregnet for 12 V , ELLER ( pga begrenset utvalg av duppeditter :smiley: ) bruke en DC>DC konverter ??

Noen modeller ifra Mascot .

Noen eksempler : ( IFra Elfa )

For den bærbare , Elfa produkt .

Innspenning 11 > 15 V utspenning 15 ,16 ,18 ,19 ,20 V ,70 W eller 90W .

De fleste mobiler har jo billadere .

For den som bruker en vanlig "innepc" , hva med denne 12 V ATX strømforyning, 300W , De har også mindre modeller .

For den som liker å trikse litt kan jo ovenstående også brukes uten pc :smiley: , kan da gi dette :

Output Voltage +12V +5V +3.3V -12V -5V +5V , noe for den liker DIY .

Andre duppeditter ?? www.carputer.no , bildata = båt data ??

P.S Elfa har tilbud på en 600W ( Kontinuerlig ,1800 W MAX intermittent )inverter nå :smiley: se her 69-713-45 .

Pris 582.00 ink moms ( med internett rabat )

.

Mulig jeg ser litt dumt på det med en spenning inverter men hvorfor bruke noe slikt ?  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er for å drive allerede eksisterende utstyr, jeg har f.eks. en 14" m/ video som jeg ønsker å drive, men denne er 220v. Skal jeg kjøpe en for 12v, koster det ca 2500-3000. Bedre å bruke 5-600 på en inverter, selv om virkningsgraden er dårlig.

P.S Elfa har tilbud på en 600W  ( Kontinuerlig ,1800 W MAX intermittent  )inverter nå    :smiley:  se her 69-713-45  .

Pris 582.00 ink moms ( med internett rabat )

<{POST_SNAPBACK}>

Sinnsykt bra tilbud. SAMME inverter koster 1178,- hos maritim.no :flag:

Hei!

Har Victron automatlader med inverter 1600W /24V/35A med switch mellom landstrøm og inverter, blafrer ikke i TVen engang når landstrømmen forsvinner. :crazy:

Nå kan jeg kjøre TV, video, PC, støvsuger, lade mobilen, polermaskin, el.verktøy og kaffetrakter uten problemer og uten å starte aggregatet, da får vi hytte/hus på sjøen. Selvfølgelig må man ha en kraftig batteripakke, men fordelene er store for oss som bruker båten mye (året rundt). :seeya:

Virkningsgraden på denne inverteren er også særdeles høy og spenningen er helt stabil, kan ikke sammenliknes med de billige alternativene dere har nevnt i denne tråden, men det hele er et spørsmål om pris og behov.

• 9 måneder senere...

Hei.

Jeg har nettopp bestilt meg en digital-TV dekoder for å se de frie marksendte digitale TV-sendingene i Sverige i ferien fra sovida.com til kr.505,- pluss frakt. Men den er kun for 230v, så jeg må ha meg en inverter for de få gangene jeg ikke har tilgang til landstrøm.

Elfa har nå tilbud på en 300W inverter modifisert firkant, partnummer 69-005-75 til kr.290,- ink. moms. Noen som har erfaring med denne?

Til opplysning har de også en 300w sinus-inverter til kr.623,- pluss moms på tilbud.

Begge kan gi 300W kontinuerlig, 350W i 20min og 500W startstrøm.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Yes, har erfaring. Kjøpte den i dag og ble meget skuffet. Tanken var primært å benytte den til lading av utstyr som ikke jeg har 12V lader til, samt til TV.

Har lader til drill på 110W, der fungerte det ikke. Fikk feilmelding på lader og tipper at det har noe med firkant istedenfor ren sinusspenning og gjøre(?).

TV'en står påført effekt på 48W. Problemet ble at inverteren reagerte med å kutte ut med en gang TV'en ble skrudd på. Rød lampe for "Overload/high temp/Low batt" lyste. Tipper at dette har med at TV'en bruker veldig mye mer strøm i forbindelse med "kaldstart". Når den hadde stått på på ordnær 230V i noen minutter, og jeg da brukte inverteren, fungerte det greit.

Så i morgen blir dippeduppen levert tilbake.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...