Mr_TJ Startet 27.Desember.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2019 Jeg vurderer å bruktimportere en Bavaria motorbåt. Er det noen som kjenner til om båtene levert nye i Norge skiller seg fra resten av Europa? Jeg har ingen erfaring med å importere båt, men har importet mange biler. Der kunne det hende man måtte være oppmerksom på enkelte ting som batteri, varmeanlegg, varmeseter og så videre. Jeg lurer på om det er tilfelle med båt, at for eksempel kalesjen er av en annen type, eller det kan mangle skikkelig varmeanlegg. Det kan fort være at bruktimport ikke lønner seg i det hele tatt hvis man får slike overaskelser. For øvrig, god jul. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 Kommer båten fra EU land, er det forholdsvis kurant... Varmeanlegg etc er vel neppe standard på de båtene, og en eier i Middelhavet ser neppe nytten i en dieselvarmer...så der kan være store forskjeller i prioritert ekstra utstyr... Båter er billige i Norge, sammenlign med alternativer her oppe... Regner med du er innforstått med avgiftene ved import.. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TJ Svart 27.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 Ida Marie III skrev 1 time siden: Regner med du er innforstått med avgiftene ved import.. Klar over at det må betales MVA. Er det andre avgifter? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 Mva på transport, selv om du gjør det selv... HK avgiften har heldigvis denne regjeringen fjernet...? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 27.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 Mr_TJ skrev for 3 timer siden: Klar over at det må betales MVA. Er det andre avgifter? Utover det lille fortollingsgebyret, nei ikke så lenge båten kjøpes innen EU. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
torkri Svart 28.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 CE merkede båter har stort sett samme utstyr over alt. Det en må passe på er at om båten har landstrømanlegg er at det er 220V anlegg. I sydligere strøk har de ikke dieselvarmere men aircondition. Aircondition fungere og godt som varmeanlegg men da er en avhengig av 220V enten fra generator eller landstrøm. Kalesjen på europeiske båter har ofte Lie vinduer da de er mest brukt som havnepressenninger. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TJ Svart 31.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2019 torkri skrev On 28.12.2019 at 15.33: Lie vinduer Hva er Lie vinduer? Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 31.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2019 Ja se nøye på Utstyr, og er det ikke en spesielt båt som ikke er for salg i Norge er det ok. Ellers tviler jeg på at du vil tjene/spare noe penger på Import. Husk dreg/varmer/kalesje/, og ikke minst hjelp fra forhandler, videre salg med tanke på historisk vil også være svært avgjørende. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 31.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2019 Mr_TJ skrev for 12 timer siden: Hva er Lie vinduer? .. han mener nok ..lite vinduer.... sydpå sitter du ikke inne bak kalesjen, den er oppe når båten ligger fortøyd og fraflyttet... da bruker man ikke penger på å sy inn plastvinduer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.