Jump to content

Bruktimportere båt, lurer på om det er ulike spesifikasjoner i forhold til norsk leverte båter

Mr_TJ

Recommended Posts

Jeg vurderer å bruktimportere en Bavaria motorbåt. Er det noen som kjenner til om båtene levert nye i Norge skiller seg fra resten av Europa?

Jeg har ingen erfaring med å importere båt, men har importet mange biler. Der kunne det hende man måtte være oppmerksom på enkelte ting som batteri, varmeanlegg, varmeseter og så videre. Jeg lurer på om det er tilfelle med båt, at for eksempel kalesjen er av en annen type, eller det kan mangle skikkelig varmeanlegg. Det kan fort være at bruktimport ikke lønner seg i det hele tatt hvis man får slike overaskelser.

For øvrig, god jul.

Kommer båten fra EU land, er det forholdsvis kurant...

Varmeanlegg etc er vel neppe standard på de båtene, og en eier i Middelhavet ser neppe nytten i en dieselvarmer...så der kan være store forskjeller i prioritert ekstra utstyr... 

Båter er billige i Norge, sammenlign med alternativer her oppe...

Regner med du er innforstått med avgiftene ved import..

CE merkede båter har stort sett samme utstyr over alt. Det en må passe på er at om båten har landstrømanlegg er at det er 220V anlegg. I sydligere strøk har de ikke dieselvarmere men aircondition. Aircondition fungere og godt som varmeanlegg men da er en avhengig av 220V enten fra generator eller landstrøm. Kalesjen på europeiske båter har ofte Lie vinduer da de er mest brukt som havnepressenninger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...