TrikkerN Lønning Startet 27.Desember.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2019 Hei, Holder på med overhaling av sjøvannspumpen. Når jeg skal montere ny impeller så sliter jeg med å få den på, jeg har også forsøkt å montere den gamle igjen. Jeg er litt redd for at jeg kanskje har klarte å skade akslingen på noe vis, men kan ikke se skaden selv.(legger ved noen bilder) Det skal sies at jeg har byttet flere impellere før, men aldri opplevd liknende, så jeg ser meg nødt til å søke råd her Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 Godt du bruker romjula til noe skikkelig nyttig, Trikkern Kan ikke se noen skade på impellerpumpeakslingen din. Bildene er vel ikke tatt helt i 180 grader men tror likevel vi ser det meste. Men ser et par rustflekker på akslinger rett over slitemerket etter simringen, de bør du fjerne.... (viktig at akselen er helt ren slik at det ikke starter å gro før det må... Selv, er jeg heldig som har dreibenk for da er det lett å pusse aksel. Bormaskin med 16mm eller 5/8" chuck kan også brukes. Ikke bruk tørt slipepapir. Smør gjerne med motorolje på 1200 og 2000. Du kan jo file en liten 45 grader fas på impelleren og se om det hjelper Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 @dieselfan , jeg kan nok opplyse om at det er enkelte her i hus, som mener at det har gått for mange timer i båten/garasjen (kommer en oppdatering i egen tråd) Nå skal det riktig nok sies at det blir jo litt kaffedrikking også i disse timene Neste gang blir det slowmo med 360graders turn Det er utrolig merkelig at den ikke går på, den gamle gikk lekende lett av! Og jeg har prøvd en del timere før jeg måtte ty til å spørre her. Ga et forsøk tidligere i dag, med ny impeller fra Biltema. Den passet enda dårligere.. Enden på visa bli vel å kjøpe denne også ny! Rusten kan taes bort med en fille. Tja, vet ikke om dreiemaskin hadde hjulpet meg så mye, sist jeg var bort i en dreiemasin var på sløyden i 9.klasse og feilsøking på jobb Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 TrikkerN Lønning skrev for 4 timer siden: Jeg er litt redd for at jeg kanskje har klarte å skade akslingen på noe vis, men kan ikke se skaden selv. Kan ikke se at du har noen skader eller at du har gjort noe som helst feil Har du akslingen ute av pumpa ? Dersom nei; prøvde du ny impeller på akselen ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 TrikkerN Lønning skrev 2 minutter siden: Tja, vet ikke om dreiemaskin hadde hjulpet meg så mye, Du skal ikke være bekymret for håndlaget ditt, du er problemløser, det ser vi Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 dieselfan skrev 4 minutter siden: Kan ikke se at du har noen skader eller at du har gjort noe som helst feil Har du akslingen ute av pumpa ? Dersom nei; prøvde du ny impeller på akselen ? Tok ut hele akslingen etter mye prøving! Handlet en ny impeller fra Biltema i dag, kun for å teste, den var enda verre. Den andre kjøpte jeg her fra, i forbindelse med nytte eksosbend.(kommer mer om det i den andre tråden). Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 Hva er temperaturen ute i garasjen? Om du har montert impeller i mange plussgrader tidligere og at det nå er minusgrader kan det kanskje være nok til at det kniper. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 (redigert) Brigg skrev 6 minutter siden: Hva er temperaturen ute i garasjen? Om du har montert impeller i mange plussgrader tidligere og at det nå er minusgrader kan det kanskje være nok til at det kniper. Takk forslag Det er en isolert garasje, samt så fyrer jeg opp en 20kw dieselvarmer, så jeg har vel 25grader. (tskjorte temp) Men det er ikke gummien som er problemet, det ser selve hylsen(i impelleren) som skal på akslingen. Som nevnt over, så får jeg ikke på den gamle heller Redigert 27.Desember.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 Hmmm, merkelig. Jeg startet en tråd i ca 2009 basert på en oppdagelse av at BT hadde feilpakket/feilmerket en serie med impellere. Dette gjaldt 25-205 impeller som skal passe til AD41A1L-A, AD41A1P-A, AQ100, AQ110, AQ115A, AQAD30A, AQAD31A, AQAD41A, AQD32A, AQD40A, AQD41A, AQD70B–D, D41A–B, D41D, KAD300, KAD32P-A, KAD42A–B, KAD42P-A, KAD43P-A, KAD44P-A, KAD44P-B, KAD44P-C, KAMD300, KAMD42A–B, KAMD42P-A, KAMD43P-A, KAMD44P-A, KAMD44P-B, KAMD44P-C, MD19, MD27, MD30A, MD31A, MD32A, MD40A Biltema sendte meg melding om at alle 25-205 var tatt ut av hyllene i Norden og sjekket. Det var relativt stor forskjell på utvendig dimensjon, men kan ikke huske om akselen var den samme... men dersom en av de feilpakkede har ligge på ditt lager eller er byttet inn på BT så kan det være noe å sjekke ? Finner ikke igjen tråden... er jo ikke akkurat noe orakel på søking heller da... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 (redigert) TrikkerN Lønning skrev 17 minutter siden: Men det er ikke gummien som er problemet, det ser selve hylsen(i impelleren) som skal på akslingen. OK, da ser jeg bare en mulighet... Fram med nålefilsettet, finn en passende fil, stryk over alle flankene på akselen og finn skaden jeg ikke klarer å se på bildene... (siden det er to impellere som ikke går på akselen er det oversannsynlig at feilen ligger på akselen og ikke på begge impellere ) Redigert 27.Desember.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 Husket du å sjekke medbringeren også når du likevel har impellerpumpa ute av motoren ? (Den er lett å overse siden den gjerne blir sittende fast i drifta når du tar av impellerpumpa) 2 størrelser å velge mellom, pass på at du har den riktige Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 dieselfan skrev for 2 timer siden: Husket du å sjekke medbringeren også når du likevel har impellerpumpa ute av motoren ? (Den er lett å overse siden den gjerne blir sittende fast i drifta når du tar av impellerpumpa) 2 størrelser å velge mellom, pass på at du har den riktige Denne har jeg fått med meg. Jeg mener også at jeg fant et mål fra enden av akslingen(med spor til meddriveren) til første lager. Filer får jeg kjøper jeg i morgen, kommer ikke så langt med neglefila til konemor Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 28.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 Dieselfan har løsningen. Har opplevd dette med spleiner på drivaksler (bil) noen ganger. Om spleinene begynner å entre, men ikke går helt i, kan man noen ganger bruke tusj og se hvor det kniper. Ellers kan tusj på delen gi rask visuell bekreftelse når en stryker flatfilen forsiktig over. Ofte er en finger eller en negl bortover det beste instrumentet til å kjenne grader etc.. Dette fikser du når finner frem filen! Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 28.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 (redigert) God kveld i stua, Nå har jeg gjort et forsøk med fila og konkludert med at det blir ny aksling Såvidt jeg kan se koster det ikke mer enn en halv båtlapp!(Marinedeler) Sånn som det ser ut for meg så må den tidligere impelleren blitt slått på med slegge? Når jeg presser impelleren på akslingen, så virker det som de dype sporene i akslingen ikke er dype nok i forhold til impelleren. Jeg legger ved noen bilder, men det er nok vanskelig å se. Bildene viser etter jeg ga opp og fant frem hammeren, man ser tydelig sponansamlingen. (Dette er den gamle impelleren..) Pakningen som er bak sjøvannspumpen, får man den løst?(mellom pumpe og motor) Redigert 28.Desember.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 28.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 Brutalt ? Er vel oring bak pumpen din? Selges i såfall løst. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 28.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 Sjøfnugg skrev 11 minutter siden: Brutalt ? Er vel oring bak pumpen din? Selges i såfall løst. Helt riktig, mente selvsagt en o-ring ? Hvor kan man evt få kjøpt denne løst? ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 Dette ser jo helt vilt ut, du må finne ut av dette Skal forsøke å måle/tolke klaring mellom min impeller og akslingen på de to KAD44 impeller pumpene jeg har. (har også 10-12 brukte impellere som jeg kan måle på, siden jeg ikke liker å kaste og fordi jeg har tro på statistikk... ) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 Biltema har sett med o-ringer. Du får vel et helt sett der for hva en løs o-ring koster i o-ringbutikken. Maskinforretninger/Tess/Hydrscan og andre. Hvis akslingen er litt stuket i enden, ville jeg personlig brukt 1 time med fil. NAV betaler meg under 500 i timen, tror jeg. Har ikke regnet på det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 28.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 Volvo har denne for 43.75 kr. https://www.volvopentashop.com/jlmarine/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7734180_041?path=MarineDieselEngines%2F7734180%2F7734180_26%2F7734180_041 Om impelleren gikn av, så skjønner jeg ikke at den ikke vil på? Presset, eller hamret du på lagrene? Og stuket enden som det sies over? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 28.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 (redigert) dieselfan skrev 1 time siden: Dette ser jo helt vilt ut, du må finne ut av dette Skal forsøke å måle/tolke klaring mellom min impeller og akslingen på de to KAD44 impeller pumpene jeg har. (har også 10-12 brukte impellere som jeg kan måle på, siden jeg ikke liker å kaste og fordi jeg har tro på statistikk... ) Ja, det er vi begge enige om. Jeg pleier ikke å være sleggemekaniker, men ble litt lei etter å ha pjusket med dette i flere timer. Av og til må nok være nok Hulda skrev 1 time siden: Biltema har sett med o-ringer. Du får vel et helt sett der for hva en løs o-ring koster i o-ringbutikken. Maskinforretninger/Tess/Hydrscan og andre. Hvis akslingen er litt stuket i enden, ville jeg personlig brukt 1 time med fil. NAV betaler meg under 500 i timen, tror jeg. Har ikke regnet på det. Ved hjelp av linken til @Sjøfnugg så fant jeg delenummeret, som jeg igjen søkte opp på marinedeler.no. Den kostet 33kr, så den skal jeg tåle! Den ryker nok ikke på søppeldynga, men det blir moro å sammenligne den nye og se hva som er forskjellen og evt ha en i reserve. Får man timelønn fra NAV? Sjøfnugg skrev 49 minutter siden: Volvo har denne for 43.75 kr. https://www.volvopentashop.com/jlmarine/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7734180_041?path=MarineDieselEngines%2F7734180%2F7734180_26%2F7734180_041 Om impelleren gikn av, så skjønner jeg ikke at den ikke vil på? Presset, eller hamret du på lagrene? Og stuket enden som det sies over? Takk for link og delenummer ! Jeg slo ut akslingen med impeller på, den skulle jo ut uansett. Men jeg kan ikke skjønne at det skal ha utgjort noe skade, Redigert 28.Desember.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 Tok en snabbis på kalkulatoren. Snaue 200 kroner timen. Toogenhalvtime med filen. Ellers er jo ikke den o-ringen nok å bli svett over. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 6.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2020 Yes!! Det var ikke jeg som var udugelig ? Den gikk inn som Hans i Grethe ? Men skal lagrene helt inn til falsen? ? Noen som har et evt mål på plassering av disse? (skulle jo målt selv da..) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.