Jump to content

Yamaha 40 hk 4 takt


macseg

Recommended Posts

Det viktigste er at sinkanoder har vært skiftet jevnlig. Spesielt de i blokken. Hvis motor har vært lengre tid med oppspiste anoder så er det fare for tæring i blokk/bunnpanne/eksos. Ellers er disse motorene gulle gode. Så spørsmålet er om motor har vært servet jevnlig. Antall timer betyr lite. 

Det er også vanlig at termostatene eirer fast og må byttes. 

Ellers har eg ikkje hatt tull med Yamaha.

Sjeldent eller aldri tull med girhuset.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
macseg skrev On 27.12.2019 at 14.33:

Beklager hvis dette er feil sted å spørre,men er ny på forumet her.

Hei og velkommen til klodens beste Forum :thumbsup:

Det er helt klart riktig sted å spørre, men husk å være nøyaktig med trådtittel som skal være forklarende.

Noen velmenende råd: Er den intetsigende så stenger Moderator tråden. Nå er det 1792472 postinger på Forumet og for at alle skal kunne søke effektivt så er det viktig å følge reglene.

Viktig å være nøyaktig med typebetegnelser. Eks Yamaha 40 er en 2T  og Yamaha F40 er en 4T motor, en liten detalj, men viktig når en skal søke. En huskeregel kan være; Hva har du, hva er status og hva ønsker du?  (status er i din type tråd er ikke så viktig) 

Om en skulle prøve å forbedre din første tittel så kunne en feks: 2006 Yamaha F40 hk 4 takt - Er dette ett godt kjøp?

Ikke ta dette som klaging, dette er sagt for å hjelpe deg :thumbsup:

 

 

Spørsmålet ditt:  

Motoren du nevner ville jeg gitt 5000 mer for dersom den har hatt et liv i ferskvann.

Du skal kanskje bruke den i ferskvann selv?

Som nevnt over så er underlivet på disse motorene utsatt for tæring ved bruk i sjøvann, jo varmere jo mer utsatt.

Vil anbefale at du ber om at dere drenerer forgasserne sammen og samler opp det som kommer ut, lar det stå en stund og sjekker hvor mye mjød det var i flotørkammere. Det er en meget enkel test som forteller en god del om hvordan motoren er passet på.

Se etter "grå" matt lakk, det tyder på slurv med anoder.

Disse motorene tåler maaaange timer, har aldri sett en som er utslitt.

Antall kaldstart, og det å vræle avgårde før motoren er lunka er det som skader disse.

Denne motorserien tåler ikke mye vann heller før det går i dysene og da er sirkuset igang....

 

Lykke til :flag:

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...