Jump to content

Fiske/turbåt skal kjøpes, forslag mottas

bris

Recommended Posts

Hei godtfolk. Endelig er det noen fridager slik at det blir tid til å planlegge det gode båtliv. Siden jeg nærmer meg en tid i livet hvor jeg skal eie min tid selv, har jeg funnet ut at jeg skal bytte båt. Går fra en Smartliner 21 Fisher m/100hk Yanaha til ......???

Jeg tenker som så at jeg kommer til å få bedre tid og kan dermed klare meg med marsjfart på mellom 10-15 knop. Jeg vil også ha mulighet for overnatting, matlaging og generell båtferie. Viktigere er dekket med plass til fiske. Der skal jeg montere juksamaskin og garnhaler. 

Ser jo noen ulemper med dette byttet, gå fra en moderne og ny båt til noe som er langt gamlere... De jeg foreløpig har sett på (bare bilder) er: NB 750, Viksund 750 og Arvor 24 fot. I utgangspunktet er jeg åpen og mottakelig for innspill. 25-30 fot og kostnad under 400 000. Slik jeg ser det så er det motor som er det kritiske punkt. Nyere motor er en kjempefordel. Jeg ser jo at mange av de båtene som fyller kriteriene er ganske gamle og til dels utidsmessig, så det er litt kjedelig. 

Har veldig lyst til å få høre noen kommentarer fra dere og kanskje noen erfaringer dere har gjort med denne båttypen. På forhånd takk.

vil absolutt anbefale å sjå litt på Viknes 770.

Fantastisk gode sjøbåter med stort akterdekk, slenge på kalesje og du har en flott turbåt. (mener å hugse det er 6,5M2???)

Vi har brukt vår mye som turbåt, vurderer nå å oppgradere i større båt for å få bedre køyer og innvendig dysj.

770 har kjøl, så der er ingen slag, den går ut i flat bunn helt akter, så stabiliteten er veldig bra, tung båt som tar sjøene fint.
Tom båt er vel oppgitt til 2.2T men med fuel, vatten og båten full i ræl er den fort 3T.

Ingen fartsvidunder, vår båt har en VP 130HK, marsjfart mellom 12 og 15 knop alt etter væir og groe.

fikk den en gang over 17 knop men da kom den rett fra slipp, bunnsmørt og med polert propell.

Ser der ligger noen høyt priset på Finn.no, nærmere våren dukker det nok opp flere rundt 400K.

Ser du bor et godt stykke nordafor meg, men om du skulle befinne deg i nærheten av Stadt kan du få se nærmere på vår:smiley:

Du kan jo se om du liker tresfjord 29 nordic? De finnes i svensk utgave under navnet westfjord også, da noe nyere. 

Stort dekk, veldig gode båter.. Ofte brukt til juksabåter nordpå. "problemet" er at de er gamle, og ofte med motor fra byggeår. Men har sett noen med nyere motor i, noe jeg verdsetter høyt hvis jeg skal kjøpe båt fra 80 tallet. 

Denne og viknes 770 er mine realistiske drømmebåter om dagen. NB har jo og en del, men med mindre dekksplass. 

Tusen takk for gode innspill. Ser nok at flere tenker i samme baner som meg, det er hyggelig. Det hadde vært morsomt hvis det er noen som har meget gode erfaringer med båter litt på siden av de kjente merkene. Foreløpig vil jeg studere Viksund 25 og Tresfjord 29. Skal ta meg en tur rundt i større båthavner på Nordvestlandet, slik at jeg kan se de i levende live. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...