Jump to content

Tips til gravitasjonstank for Dickinson Newport

Guest Thostr

Recommended Posts

Har bestemt meg for gravitasjonstank til Dickinson-ovnen siden jeg har mer enn de 30 cm-ene fallhøyde som manualen foreskriver. Tenker å montere tanken i ankerbrønnen, der er det også grei tilgang til å legge drivstoffslange ved siden av ferskvanns-slange. Men er litt usikker på valg av tank, noen som har tips? Kan jeg bare velge en rimelig drivstofftank f.eks fra Biltema, og så ha en håndpumpe for å få igang hevert-effekten? Er det noe spesielt jeg må tenke på? En tank mellom 10 og 20 liter skulle være plenty for mitt bruk. 

Redigert av Thostr (see edit history)

Holder på å reinstallere en Newport i båten min.

Der hadde forrige eier hentet dieselen fra den ene motoren, men det fungerte ikke helt optimalt.

Nå har jeg montert en 20 liter plasttank helt nede i kjølsvinet.

På min ovn er det montert en liten pumpe på slangen opp til filteret som igjen går til ovnen.

Testet det her før jul og det ser bra ut, bortsett fra en lekkasje under ovnen som må sjekkes.

Å ha en kanne diesel i reserve kan jo være lurt..

2 hours ago, Gullfisk said:

Usikker på om det vil "ta" fra fallhøyden din, med stigerør og blærepumpe. Tror jeg ville foretrukket en med uttak i bunn. Maritim hadde tidligere noen små i syrefast, for skottmontering.

Finner ikke noe hverken her eller der. Dickinson har en sirkulær tank på circa 7 liter, men den er både dyr, liten og ikke tigjengelig her i landet.  Hadde du noe mer konkret tips?

Kanskje jeg kan montere en nippel selv på en billigtank om blærepumpe og hevert-effekt ikke gjør susen?

Thostr skrev for 5 timer siden:

Takk. Må jeg ha en tank med uttak nede? Tenkte at hevert-effekt ville være nok, men kanskje er det ikke slik?

Jeg begynner med helt separat tank, så kan jeg jo senere legge på transfer-pumpe - men hovedtanken er på whopping 40 liter så ikke det helt store å hente ift fyllefrekvens...

Hei

Svaret på spørsmålet ditt er at heverteffekt er nok. I alle høve på vår båt.

Eg monterte vår Newport i 2005, og kjøpte ein påhengsmotortank, frå Clas O., til tank.

Ei blærepumpa er tilstrekkelg til å få dieselen over høgaste punktet, og deretter renn dieselen av seg sjølv. Dette pga. heverteffekten. Det er berre naudsynt å pumpa dersom eg har brent tanken tom.

På tanken har eg ein liten kuleventil. Då er det lett å stenga tanken om eg vil ta ut tanken.

Dersom du har tenkt å ta ut tanken ofte, kan det vera lurt å montera ein hurtigkopling.

Lykke til.

Ask

Redigert av Ask
Skrivefeil. (see edit history)
Just now, Ask said:

Hei

Svaret på spørsmålet ditt er at heverteffekt er nok. I alle høve på vår båt.

Eg monterte vår Newport i 2005, og kjøpte ein påhengsmotortank, frå Clas O., til tank.

Ei blærepumpa gjer er tilstrekkelg til å få dieselen over høgaste punktet, og deretter renn dieselen av seg sjølv. Dette pga. heverteffekten. Det er berre naudsynt å pumpa dersom eg har brent tanken tom.

På tanken har eg ein liten kuleventil. Då er det lett å stenga tanken om eg vil ta ut tanken.

Dersom du har tenkt å ta ut tanken ofte, kan det vera lurt å montera ein hurtigkopling.

Lykke til.

Ask

Supert! Da prøver jeg dette. Ikke dumt med kuleventil / hurtigkobling på tanken.

Thostr skrev for 2 timer siden:

Finner ikke noe hverken her eller der. Dickinson har en sirkulær tank på circa 7 liter, men den er både dyr, liten og ikke tigjengelig her i landet.  Hadde du noe mer konkret tips?

Kanskje jeg kan montere en nippel selv på en billigtank om blærepumpe og hevert-effekt ikke gjør susen?

Fant ikke tanken hos Maritim lenger, men ser du har fått bekreftet at det går med pumpe og hvert. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...