Guest Thostr Startet 29.Desember.2019 Del på Facebook Startet 29.Desember.2019 (redigert) Har bestemt meg for gravitasjonstank til Dickinson-ovnen siden jeg har mer enn de 30 cm-ene fallhøyde som manualen foreskriver. Tenker å montere tanken i ankerbrønnen, der er det også grei tilgang til å legge drivstoffslange ved siden av ferskvanns-slange. Men er litt usikker på valg av tank, noen som har tips? Kan jeg bare velge en rimelig drivstofftank f.eks fra Biltema, og så ha en håndpumpe for å få igang hevert-effekten? Er det noe spesielt jeg må tenke på? En tank mellom 10 og 20 liter skulle være plenty for mitt bruk. Redigert 29.Desember.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Usikker på om det vil "ta" fra fallhøyden din, med stigerør og blærepumpe. Tror jeg ville foretrukket en med uttak i bunn. Maritim hadde tidligere noen små i syrefast, for skottmontering. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Husk å ha den stor nok... blir kaldt om den går tom midt på natta.. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Holder på å reinstallere en Newport i båten min. Der hadde forrige eier hentet dieselen fra den ene motoren, men det fungerte ikke helt optimalt. Nå har jeg montert en 20 liter plasttank helt nede i kjølsvinet. På min ovn er det montert en liten pumpe på slangen opp til filteret som igjen går til ovnen. Testet det her før jul og det ser bra ut, bortsett fra en lekkasje under ovnen som må sjekkes. Å ha en kanne diesel i reserve kan jo være lurt.. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Jeg hadde 40 liter på min, og slapp å fylle med kanner. Ble bare toppet ved fylling av hovedtanker. Veldig greit med så stor tank man har plass til. Største fordelen med falltank, er jo at den brenner totalt uavhengig av strøm og tekniske innretninger. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Takk. Må jeg ha en tank med uttak nede? Tenkte at hevert-effekt ville være nok, men kanskje er det ikke slik? Jeg begynner med helt separat tank, så kan jeg jo senere legge på transfer-pumpe - men hovedtanken er på whopping 40 liter så ikke det helt store å hente ift fyllefrekvens... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 18 minutes ago, Traale said: Testet det her før jul og det ser bra ut, bortsett fra en lekkasje under ovnen som må sjekkes. Kan være retur/overflow som ikke blir håndtert? Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Returslangen er på plass og ser tett ut. Skal demontere litt i morgen. Den har ikke vært i bruk på noen år, så den trenger litt ettersyn. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 2 hours ago, Gullfisk said: Usikker på om det vil "ta" fra fallhøyden din, med stigerør og blærepumpe. Tror jeg ville foretrukket en med uttak i bunn. Maritim hadde tidligere noen små i syrefast, for skottmontering. Finner ikke noe hverken her eller der. Dickinson har en sirkulær tank på circa 7 liter, men den er både dyr, liten og ikke tigjengelig her i landet. Hadde du noe mer konkret tips? Kanskje jeg kan montere en nippel selv på en billigtank om blærepumpe og hevert-effekt ikke gjør susen? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 (redigert) Thostr skrev for 5 timer siden: Takk. Må jeg ha en tank med uttak nede? Tenkte at hevert-effekt ville være nok, men kanskje er det ikke slik? Jeg begynner med helt separat tank, så kan jeg jo senere legge på transfer-pumpe - men hovedtanken er på whopping 40 liter så ikke det helt store å hente ift fyllefrekvens... Hei Svaret på spørsmålet ditt er at heverteffekt er nok. I alle høve på vår båt. Eg monterte vår Newport i 2005, og kjøpte ein påhengsmotortank, frå Clas O., til tank. Ei blærepumpa er tilstrekkelg til å få dieselen over høgaste punktet, og deretter renn dieselen av seg sjølv. Dette pga. heverteffekten. Det er berre naudsynt å pumpa dersom eg har brent tanken tom. På tanken har eg ein liten kuleventil. Då er det lett å stenga tanken om eg vil ta ut tanken. Dersom du har tenkt å ta ut tanken ofte, kan det vera lurt å montera ein hurtigkopling. Lykke til. Ask Redigert 29.Desember.2019 av Ask Skrivefeil. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Just now, Ask said: Hei Svaret på spørsmålet ditt er at heverteffekt er nok. I alle høve på vår båt. Eg monterte vår Newport i 2005, og kjøpte ein påhengsmotortank, frå Clas O., til tank. Ei blærepumpa gjer er tilstrekkelg til å få dieselen over høgaste punktet, og deretter renn dieselen av seg sjølv. Dette pga. heverteffekten. Det er berre naudsynt å pumpa dersom eg har brent tanken tom. På tanken har eg ein liten kuleventil. Då er det lett å stenga tanken om eg vil ta ut tanken. Dersom du har tenkt å ta ut tanken ofte, kan det vera lurt å montera ein hurtigkopling. Lykke til. Ask Supert! Da prøver jeg dette. Ikke dumt med kuleventil / hurtigkobling på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Thostr skrev for 2 timer siden: Finner ikke noe hverken her eller der. Dickinson har en sirkulær tank på circa 7 liter, men den er både dyr, liten og ikke tigjengelig her i landet. Hadde du noe mer konkret tips? Kanskje jeg kan montere en nippel selv på en billigtank om blærepumpe og hevert-effekt ikke gjør susen? Fant ikke tanken hos Maritim lenger, men ser du har fått bekreftet at det går med pumpe og hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 30.Desember.2019 Del på Facebook Svart 30.Desember.2019 Finnes masse fint kinesisk her også... https://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=20L+ALUMINUM+FUEL+TANK+ Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Guest Thostr Svart 30.Desember.2019 Del på Facebook Svart 30.Desember.2019 10 hours ago, Arne Henriksen said: Finnes masse fint kinesisk her også... https://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=20L+ALUMINUM+FUEL+TANK+ Jepp, absolutt. Koster litt mer enn plastbalje, men ser jo langt bedre ut. Er det ok med rå dvs ikke-eloksert alutank i en båt? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 30.Desember.2019 Del på Facebook Svart 30.Desember.2019 51 minutes ago, Thostr said: Jepp, absolutt. Koster litt mer enn plastbalje, men ser jo langt bedre ut. Er det ok med rå dvs ikke-eloksert alutank i en båt? Har ikke peiling, men de har også ganske mange i sort har jeg sett. Merk også frakta som nok kan ødelegge endel her. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.