Victora III Startet 18.September.2005 Del på Facebook Startet 18.September.2005 (redigert) Vi båtfolk ynder å snakke om båtlivets fortreffeligheter. Om at livet er best mellom holmer og skjær og at ingenting er som salt sjøluft i håret. Og vi skryter med god grunn! Men av og til strekker vi strikken kanskje litt vel langt. Jeg tenker på når vi snakker om alle fordelene ved å kunne forflytte seg og slippe å være på samme sted hele tiden. Så ler vi av alle som sitter pal på hyttene sine mens vi kan dra videre med vår "flytende hytte". Men ærlig talt dere: å snakke "flytende hytte" eller "hytte på sjøen" når vi drar rundt i ei middels stor campingvogn; er ikke det litt overdrevet? Jeg mener; hvor mange hadde kjøpt seg ei 20 kvadratmeter stor hytte på fjellet, dradd med familien på to uker ferie og i tilllegg innvitert med alt som kan krype og gå av venner og kjente?? Jeg bare spør! Redigert 18.September.2005 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.September.2005 Del på Facebook Svart 18.September.2005 På sommeren er jo båten stort sett til å forflytte seg med og å sove i, gå på dass i og kanksje bade fra. I hvertfall hvis man er mange ombord. Da er det jo på land på holmer og skjær man oppholder seg. Da er det ingen hytte på sjøen. Jeg drar sjelden med mange gjester i båten. Båten skal være et fristed for oss. For vår del drar vi stort sett alene (2+ hund) i båten og da er det mer enn god nok hytte på sjøen. Kjenner en med Princess 45 (nesten ny), han drar mest alene. Hadde jeg hatt en slik ville jeg nok tatt med et vennepar i ny og ne. Liker ikke å bo trangt, det har jeg gjort lenge nok i andre båter/fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
barx Svart 18.September.2005 Del på Facebook Svart 18.September.2005 (redigert) Jeg mener; hvor mange hadde kjøpt seg ei 20 kvadratmeter stor hytte på fjellet, dradd med familien på to uker ferie og i tilllegg innvitert med alt som kan krype og gå av venner og kjente?? Jeg bare spør! "før i tida" var vel dette slett ikke uvanlig. men det var da hytter var hytter og ikke hus, sånn som nå... norsk ordbok: hytte synes en typisk norsk "kampingkruser" passerer fint som hytte i følge denne deffen... barx Redigert 18.September.2005 av barx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 18.September.2005 Del på Facebook Svart 18.September.2005 Husker jeg smilte litt av TV-serien fra Larkollen, om campinglivets fortreffeligheter, og alt det som ikke var fullt så fortreffelig. Og hvilken frihet vi båtfolk har. Men registerer at de fleste klumper seg sammen i populære havner og uthavner, fender mot fender, og med stort sett mindre plass enn hva en middels campingvogn kan tilby. Her ligger vi og får ta del i nabobåtenes familieliv på godt og vondt, vaner og uvaner, musikksmak og ladebehov, deres gråvann og tidvis tyngre saker. Noen ganger er det trivelig og vennskap knyttes. Andre ganger er det en befrielse å lette anker. De fleste ser likevel ut til å foretrekke et ferieliv i båten med en trangboddhet og tette naborelasjoner. En campingvogn på Larkollen med tilliggende terrasse og andre herligheter blir til sammenlikning rene paradiset for den kontemplative. On når vinteren kommer så sitter vel de fleste av oss og tenker tilbake på sjølivets gleder, våre vellykkede og høyst utfordrende overfarter, fantens frie liv på fjorden og den gangen vi lå helt alene i uthavnen ytterst mot havet og følte på elementene. Noe romantisering er vel så absolutt nødvendig for å forsvare vårt fartøys kapitalbehov og arbeidsinnsats. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 18.September.2005 Del på Facebook Svart 18.September.2005 synes en typisk norsk "kampingkruser" passerer fint som hytte i følge denne deffen...Kampingkruser er jammen et passende benevnelse. For en fritidsbåt med overnattingsmuligheter er vel sjøens motsvar til landjordens campingvogn? Det er jo et medlem på baatplassen, som omtalte seilbåten sin for tekstildrevet campingvogn. Husker i farten ikke hvem dette er, men en slående benevnelse er det i allefall. Hytte på sjøen kan man kanskje kalle disse husene på flåter. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Suzuki Svart 18.September.2005 Del på Facebook Svart 18.September.2005 Hytte m/ mast og kjøl. Er ikke det fint da ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.