Boknabu Startet 1.Januar.2020 Link til dette innlegget Startet 1.Januar.2020 (redigert) Hei Jeg som mange andre har en drøm om og prøve meg som yrkesfisker. Jeg har ikke båt men et ønske om en billig tresjark under 8m Lurer på hva kan man fiske i Rogaland som er lønnsomt med en slik båt? Hva med makrell? Må man ha kvote på makrell? Hvor kan man levere fangst og kan alt man får bli levert? Tenkte i utgangspunkt og harpe for hånd eller blir det litt for mye tro på seg selv? Hvordan går jeg frem til og bli yrkesfisker og hva kan jeg fiske uten kvote og kan det være lønnsomt? Redigert 1.Januar.2020 av Boknabu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 1.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 Mulig du finner noen svar her: Sitér dette innlegget Link to post
Boknabu Svart 1.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 Takk for svar. Var mye bra beskrevet der Men det var myntet for større båt og ved lofotfiske Båt under 8m slipper vel fartøyinsyruks og mye mer? Og jeg tenker og fiske i rogaland Vet om noen som har gått fra rogaland til lofoten med båt rundt 25 fot og sabb diesel men det må vel ta flere ukers gange? Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 1.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 Boknabu skrev 11 minutter siden: Takk for svar. Var mye bra beskrevet der Men det var myntet for større båt og ved lofotfiske Båt under 8m slipper vel fartøyinsyruks og mye mer? Og jeg tenker og fiske i rogaland Vet om noen som har gått fra rogaland til lofoten med båt rundt 25 fot og sabb diesel men det må vel ta flere ukers gange? De fleste som fisker lofoten og er fra andre deler av landet frakter båten opp med lastebåt og ned igjen for den lille perioden man fisker der oppe. Under 8m slepper man fartøysinstruks ja, samtidig får man jo litt begrensninger med vær og vind. Jævla slit å starte opp som fisker med liten båt uten noen kvoter for da må du bytte rundt og fiske på alt man kan hele året. Leppefiske, krabbe/hummer, kanskje litt makrell på våren, torsk om vinter, sei/hysa når du ellers ikke har noe å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 1.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 Jeg tror du vil få uvurderlig kunnskap hvis du starter som mannskap på en båt først. Sitér dette innlegget Link to post
Boknabu Svart 1.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 Må man ikke ha kvote på leppefisk da? Ellers på andre fiskesorter og krabbe/hummer må man ha kvote? Dumt hvis jeg fisker 1000 kg krabbe og ikke får levert den liksom Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 1.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 Får litt i åpen gruppe og. https://www.fiskeridir.no/Yrkesfiske/Tema/Leppefisk/Leppefisk-reguleringa-2019 Kreps, krabbe og hummer er det ikke kvote på. Redskapsbegrensning på hummer. Hold deg unna trebåt med mindre du har vokst opp med det og har masse kunnskaper. Det er bare til å bli plaget med. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 1.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 3 hours ago, Boknabu said: Jeg som mange andre har en drøm om og prøve meg som yrkesfisker. Jeg har ikke båt men et ønske om en billig tresjark under 8m Her er ihvertfall 2 ting som gir stor ganske gode odds for at dette ikke er noe å drømme om men snarere det motsatte. Billig tresjark? Under 8m? Som jevnlig nevnt - prøv deg som mannskap før du i det hele tatt vurderer å legge penger i å ha fiske som yrke, og en gammel sjølsøkke under 8m ønsker du ikke å ha som arbeidsplass i 2020. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.