Jump to content

Drøm om yrkesfisker

Boknabu

Recommended Posts

Hei

Jeg som mange andre har en drøm om og prøve meg som yrkesfisker. 

Jeg har ikke båt men et ønske om en billig tresjark under 8m

Lurer på hva kan man fiske i Rogaland som er lønnsomt med en slik båt? 

Hva med makrell? Må man ha kvote på makrell? Hvor kan man levere fangst og kan alt man får bli levert? 

Tenkte i utgangspunkt og harpe for hånd eller blir det litt for mye tro på seg selv? 

Hvordan går jeg frem til og bli yrkesfisker og hva kan jeg fiske uten kvote og kan det være lønnsomt? 

Redigert av Boknabu (see edit history)
Boknabu skrev 11 minutter siden:

Takk for svar. Var mye bra beskrevet der

Men det var myntet for større båt og ved lofotfiske 

Båt under 8m slipper vel fartøyinsyruks og mye mer? 

Og jeg tenker og fiske i rogaland

Vet om noen som har gått fra rogaland til lofoten med båt rundt 25 fot og sabb diesel men det må vel ta flere ukers gange? 

De fleste som fisker lofoten og er fra andre deler av landet frakter båten opp med lastebåt og ned igjen for den lille perioden man fisker der oppe. Under 8m slepper man fartøysinstruks ja, samtidig får man jo litt begrensninger med vær og vind. Jævla slit å starte opp som fisker med liten båt uten noen kvoter for da må du bytte rundt og fiske på alt man kan hele året. Leppefiske, krabbe/hummer, kanskje litt makrell på våren, torsk om vinter, sei/hysa når du ellers ikke har noe å gjøre.

3 hours ago, Boknabu said:

Jeg som mange andre har en drøm om og prøve meg som yrkesfisker. 

Jeg har ikke båt men et ønske om en billig tresjark under 8m

Her er ihvertfall 2 ting som gir stor ganske gode odds for at dette ikke er noe å drømme om men snarere det motsatte.

• Billig tresjark?
  • Under 8m?

Som jevnlig nevnt - prøv deg som mannskap før du i det hele tatt vurderer å legge penger i å ha fiske som yrke, og en gammel sjølsøkke under 8m ønsker du ikke å ha som arbeidsplass i 2020.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...