Jump to content

Dieseltank(er) Myra 22 sjark

olahaa

Recommended Posts

Jeg er lei av å fylle diesel hver dag. Har en tank på min Myra 22 sjark som er på bare 35 liter. Selv om motoren er bare 20 hk, bruker den nok til å tømme tanken litt for ofte... Tenker på å lage to større tanker på hver side av motoren, festet opp under dekk og ut mot skutesiden. Det er plass til tanker på 60 - 75 liter på hvær side. Dette vil veie opp mot 120 - 150 kg (Hva er egenvekta på diesel, ikke så mye lettere enn vann tenker jeg)

Jeg er litt usikker på om sjø-egenskapene vil endre seg ugunstig om jeg gjør dette. Noen som har erfaring?? :sailing:

Redigert av olahaa (see edit history)

..... Det er plass til tanker på 60 - 75 liter på hvær side. Dette vil veie opp mot 120 - 150 kg (Hva er egenvekta på diesel, ikke så mye lettere enn vann tenker jeg)

Ser at ingen har svart deg enda.

Uten å være ekspert på området, så er min første tanke at du mest sannsynlig vil få en liten slagside til den ene siden, når tanken på motsatt side nærmer seg tom, med mindre du kobler tankene sammen for å beholde samme nivå i begge. 75 liter (kilo?) ut mot siden, oppunder sidedekk er det samme som å ha et voksent menneske sittende på relingen. Nå kjenner jeg ikke båten din og hvor stabil den er ellers..........

:o)

Bare en tanke..........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Takk for svar :smiley: . Ja , jeg må koble dem sammen, ellers blir det ubalanse. Tankene vil jo fungere noe som ballast. Jeg tenkte mer på om det er et problem for stabiliteten at de løftes opp fra bunnen. Men det dreier seg jo ikke om mer enn 15 cm opp. Og vil det være et problem at dieselen skvulper! Bør jeg lage en skillevegg inne i dem De blir bare 25 cm bred. Maks 25x30x100 cm.

Min vane tro bekymrer jeg meg kanskje for mye.... :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...