
Riksen
Chiefengineer skrev 16 minutter siden:
En virkelig flott båt men den virker noe undermotorisert med D6/435 og en toppfart på 21,8 knop i testene. Burde det ikke heller stått en D9 i denne? Skroget på denne bør vel fint tåle samme fartspotensiale som en Viknes 1030?
Testen ble nok gjort på første produksjonsnr. som ikke var vacuumstøpt, men bygget med håndopplegg og dermed vesentlig høyere vekt. Vi topper på ca 23kn, men da begynner den å løpe på kjølen, og det blir ubehagelig ombord. 17-19kn er en fart som gir svært god trivsel ombord, og den er lite ømfindtlig for vektforskyvning ombord (kontra Viknes 1030)
365 modellen har mye mindre kjøl, og mer like fartsegenskaper som Viknes 1030.
Vi hadde en -04 Viknes 1030 før Sagaen, og det er store forskjeller på fartsegenskapene til disse to. Vår Viknes marsjet på ca 22kn, og den viste ingen tegn på planing på kjøl I hele registeret opp til 27kn som var maks hos oss, men som sagt er kjølen vesentlig mindre.