btt Startet 2.Januar.2020 Del på Facebook Startet 2.Januar.2020 Hei, har ny vhf raymarine , og nå ny kabel og antenne. Roper jeg opp kystradio hører dem meg klart og godt, men jeg hører ikke dem, heller ikke annet som vær melding hører jeg . Hva kan være feil ? Prøvde med annen vhf i dag uten hel . Noen med forslag ? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Problem med ny vhf". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål. Grunnen er at bruk av disse intetsigende ordene nesten alltid fører til en mangelfull tittel. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 2.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2020 Kan jeg ha satt den opp feil ? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 2.Januar.2020 Del på Facebook Svart 2.Januar.2020 Aner ikke hva du har prøvd, men sjekk om det suser når du justerer squelch og lyden er på. Det skal støye når den skrues mot null. Hvis ikke må du kanskje ha ekstern høyttaler el. Kan også være feil i programmering som gjør at du bare kan sende (ikke programmert kanaler for mottak). Skriv litt mer om hva du gjør/hører/kobler til og legg ved typebetegnelse så skal det svært mye til for at ikke noen har løsningen. Sitér dette innlegget Mons Link to post
btt Svart 2.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2020 Raymarine 52 , hører sus når jeg skrur squelch helt i bunn, mot klokken. Har etter jeg kjøpte vhf byttet kabel og antenne da jeg trodde det var feil på det. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 2.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2020 Kjøpt og kun lagt inn mmsi Nr Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 2.Januar.2020 Del på Facebook Svart 2.Januar.2020 Hei Hvilke kanaler er det du prøver å kalle Kystradio på? Står radioen på INT - internasjonale kanaler. Hvor befinner du deg, kan du ligge i skygge for mottak? Ray 52 er en enkel og god radio, som det er lite feil med. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
btt Svart 2.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2020 Burde jeg ikke mota når kystradio hører meg ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Januar.2020 Del på Facebook Svart 2.Januar.2020 btt skrev 17 minutter siden: Burde jeg ikke mota når kystradio hører meg ? Jo, normalt bør du det. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 2.Januar.2020 Del på Facebook Svart 2.Januar.2020 En noe merkelig problemstilling! Du skriver at kystradioen hører deg men du hører ikke dem. Hvordan kan du vite om de hører deg når du ikke kan høre evt. respons? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
shipahoy Svart 2.Januar.2020 Del på Facebook Svart 2.Januar.2020 (redigert) Han har kanskje et telefon han kan snakke med kystradioen i. Det brukte jeg når jeg feilsøkte på en VHF Redigert 2.Januar.2020 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 2.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2020 Ja stemmer , jeg ringte dem etter å ikke ha fått svar , da hadde dem hørt meg på 3 stasjoner Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 btt skrev for 2 timer siden: Ja stemmer , jeg ringte dem etter å ikke ha fått svar , da hadde dem hørt meg på 3 stasjoner Takk for oppklaring ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 Mest sannsynlig har mottakeren din røket. Om du har koblet opp vhf og startet den opp og prøvd å sende uten at radioen er skikkelig koblet til antennen eller at det er brudd i antennekabelen, da ryker kort og godt radioen din. Har vært borti dette selv ved to anledninger. Hos meg er kontroll av antennekabel og skikkelig jording av radioen obligatorisk. Hvor holder du til? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
JRK Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 Du skriver at du har programmert inn MMSI. Er denne importert ? Grunnen til at jeg spør er at jeg opplevde det samme på en amerikansk kjøpt VHF. Denne virket fint på Kanal 16, men på flere kanaler kunne man sende, men ikke høre. Hadde en kompis som fikk låne denne på en ferie og vi måtte lage en liste over hvilke kanaler som gikk begge veier. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 3.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 Kjøpt i sandefjord så ingen import Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 Da heller også jeg til Erikda sin forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 Det jeg refererer til lenger opp gir akkurat det resultatet. Senderen virker men mottakerdelen din er blåst. Vet ikke om Werners båtbu har mulighet til å teste radioen din. Hvis ikke vil jeg anbefale en tur til Seatronic. De har verksted for testing. De tester mens du venter. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gunga Din Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 JRK skrev for 2 timer siden: Du skriver at du har programmert inn MMSI. Er denne importert ? Grunnen til at jeg spør er at jeg opplevde det samme på en amerikansk kjøpt VHF. Denne virket fint på Kanal 16, men på flere kanaler kunne man sende, men ikke høre. Hadde en kompis som fikk låne denne på en ferie og vi måtte lage en liste over hvilke kanaler som gikk begge veier. ikke svar på TS spm, men kommentar til ovan innlegg om man har en impotert VHF, så må man se til att den er innstillt på «INT kanalplan» ......... (det finnes også «US»- eller «CAN»- kanalplan) nå er de fleste simplex kanaler, K16, 6, 72 mfl samme i de 3 ulike kanalplanerne..... mens duplex-kanaler, som brukes mot kystradiostasjoner er ulike, Se sid 61 http://www.icom.co.jp/world/support/download/manual/pdf/IC-M604A_1.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Henrich Svart 6.Januar.2020 Del på Facebook Svart 6.Januar.2020 Jeg har samme problem med min ray 52 . Testa på seatronic og alt Ok. Skifter til ny Vhf antenne og prøver igjen. Har ikke tro på at ray 52 er en god Vhf, men lager opp nytt og prøver igjen. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 6.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2020 Fant faktisk feil i kontakt på den nye ledningen i går, da virket alt bra . Husk å være svært nøye med kontakter Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Januar.2020 Del på Facebook Svart 6.Januar.2020 Ledning til hva??? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ronald Svart 6.Januar.2020 Del på Facebook Svart 6.Januar.2020 Erikda skrev On 3.1.2020 at 5.01: Mest sannsynlig har mottakeren din røket. Om du har koblet opp vhf og startet den opp og prøvd å sende uten at radioen er skikkelig koblet til antennen eller at det er brudd i antennekabelen, da ryker kort og godt radioen din. Har vært borti dette selv ved to anledninger. Hos meg er kontroll av antennekabel og skikkelig jording av radioen obligatorisk. Hvor holder du til? Nå er riktignok problemet løst, men må få kommentere denne... Og la meg legge til at det er mange år siden jeg drev aktivt med sender- (og mottaker-) utstyr. Men: problemstillingen du beskriver er (var) velkjent, med unntak av at det var senderdelen som gikk i stykker (brant seg i utgangstrinnet), mens mottaker i alle tilfeller jeg har vært borte i fungerte som før - og var helt skånet fra ødeleggelse når antenneimpedansen var helt feil. Her er jo problemstillingen helt motsatt. (Dessuten tror/trodde jeg moderne senderutstyr har en helt annen beskyttelse ved slike hendelser enn hva tilfellet var i 'gamle dager', skjønt kanskje ikke 100% likevel...?) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 7.Januar.2020 Del på Facebook Svart 7.Januar.2020 Ronald skrev for 7 timer siden: Nå er riktignok problemet løst, men må få kommentere denne... Og la meg legge til at det er mange år siden jeg drev aktivt med sender- (og mottaker-) utstyr. Men: problemstillingen du beskriver er (var) velkjent, med unntak av at det var senderdelen som gikk i stykker (brant seg i utgangstrinnet), mens mottaker i alle tilfeller jeg har vært borte i fungerte som før - og var helt skånet fra ødeleggelse når antenneimpedansen var helt feil. Her er jo problemstillingen helt motsatt. (Dessuten tror/trodde jeg moderne senderutstyr har en helt annen beskyttelse ved slike hendelser enn hva tilfellet var i 'gamle dager', skjønt kanskje ikke 100% likevel...?) Ja, jeg har hørt det samme som deg, men opplevd det slik jeg beskrev. En iCom og en Standard Horizon har jeg klart å knekke på den måten. Kystradio Sør og Tjøme Radio hørte meg, men jeg hørte ikke dem. Begge radioer både kjøpt og testet på Seatronic..... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lazyjack Svart 7.Januar.2020 Del på Facebook Svart 7.Januar.2020 Lars H. skrev for 12 timer siden: Ledning til hva??? Mottagerledingen Jeg lurer også på feil hvilken "ledning" som forårsaket dette symptomet. Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart 7.Januar.2020 Del på Facebook Svart 7.Januar.2020 Det er vel antennekabelen det ble funnet feil i :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.