Jump to content

Renoverings selskaper?

JensenHurrycane3

Recommended Posts

Fagfolk tar fort en tusenlapp i timen hvis det skal gjøres hvitt på dagtid. Har du flaks kan du få tak i en ildsjel som gjør det billigere og svart på hobbybasis, men da har du ingen garanti for progresjon eller kvalitet. Bruker du et firma har du i hvert fall en reklamasjonsmulighet hvis ting ikke blir gjort skikkelig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det er de kjedelige jobbene du sparer mest på å gjøre selv, da det er der det går mest timer. Du må regne mellom 500 og 1000,- I timen, og det går maange timer på slikt arbeid. Så du risikerer å betale mer enn båten er verdt for å få andre til å gjøre jobben for deg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Lazyjack skrev for 7 timer siden:

Skal si tidene forandrer seg, 15 år og setter bort "kjedelig arbeid". 

Da jeg var 15 år så.......... 

Det var sikkert i forrige årtusen. Andre tider nå :-) Du må følge med. Kjøpte datamaskin til barnebarnet, fikk kjeft for at skjermkortet ikke fikset det nyeste innen gaming. Nå har det bortskjemte krypet fått maskin, spesialdesignet tastatur med ditto mus og øretelefoner. Neste gang får'n en tusing med beskjed om å kjøpe skjæl. 

Regner med at de som driver med plastarbeid, skrogreparasjoner osv, kan ta på seg slikt arbeid, men som andre skriver: det blir nok dyrt. 
Så prøver jeg meg på litt sånn livsvisdom. Det er ikke så dumt å gjøre kjedelig arbeid i ny og ne. Man trener seg til å «stå i det» for å oppnå et ønsket resultat. Det er en ferdighet du trenger i livet! Underveis får man erfaringer med tanke på arbeidsmetoder, bruk av verktøy,  tidsbruk med mere. Så har man lært noe som man ikke kunne fra før, og som ikke alle andre kan. Og dannet et grunnlag for å gjennomføre andre prosjekter i fremtiden. Så gjør man helt sikkert noen feil underveis, som man også kan lære noe av?

En av tingene jeg virkelig angrer på i livet er at jeg ikke kastet meg mer uti slike ting som ungdom, da jeg stort sett hadde meg selv å ta hensyn til.?

JensenHurrycane3 skrev On 3.1.2020 at 6.16:

Hei er det noen som vet om noen som kan ta de kjedelige delene av jobben på båter som f.eks. pusse ned lakken for å få den glatt

Selv om denne båten er liten så vil jeg estimere enn slik jobb til 20 timer for å få ett bra utsende.
Setter man dette bort til ett firma så snakker vi fort om 20-30 tusen kroner.
Tipper du ikke er villig til å betale hva en slik jobb koster.

Som andre er inne på er dette en jobb du bør kunne ta selv og på kjøpet så kommer du til å lære mye.
Kan ikke se at det er spesielt kjedelig jobb heller.
Det er moro å se lakken forandre seg i fra mat slipp til blankere og blankere for vær runde med poleringsmaskinen

Redigert av pipe (see edit history)
Hulda skrev On 3.1.2020 at 16.14:

Det var sikkert i forrige årtusen. Andre tider nå :-) Du må følge med. Kjøpte datamaskin til barnebarnet, fikk kjeft for at skjermkortet ikke fikset det nyeste innen gaming. Nå har det bortskjemte krypet fått maskin, spesialdesignet tastatur med ditto mus og øretelefoner. Neste gang får'n en tusing med beskjed om å kjøpe skjæl. 

Men barnebarnet må jo ha en skikkelig skjerm også ;-)

Jeg lærte i julen at en «skikkelig gaming-skjerm» med krum ultra widescreen, gigaoppløsning etc koster fra 9890,- og oppover og såpass må det jo være.....:headbang:

Lazyjack skrev On 3.1.2020 at 8.38:

Skal si tidene forandrer seg, 15 år og setter bort "kjedelig arbeid". 

Da jeg var 15 år så.......... 

Hei! Dette er fordi jeg innser nå at jeg ikke har kompetanse mer enn en gris på et fly til å gjøre de perfeksjonist jobben b.la. så klarer jeg og skal gjøre det jeg kan og innser nå at siden det er vel over penga jeg er intr i å bruke. Jeg er ingen perfeksjonist desverre så jeg tenkte å spørre om veiledning ta en kompis av meg! Hadde budsjstt på kanskje noen ikke mange lapper. Grunnen til at jeg gidd å bruke sånn mye penger er fordi jeg har ræva full av penger fra barnevernet ?

JensenHurrycane3 skrev 1 minutt siden:

Hei! Dette er fordi jeg innser nå at jeg ikke har kompetanse mer enn en gris på et fly til å gjøre de perfeksjonist jobben b.la. så klarer jeg og skal gjøre det jeg kan og innser nå at siden det er vel over penga jeg er intr i å bruke. Jeg er ingen perfeksjonist desverre så jeg tenkte å spørre om veiledning ta en kompis av meg! Hadde budsjstt på kanskje noen ikke mange lapper. Grunnen til at jeg gidd å bruke sånn mye penger er fordi jeg har ræva full av penger fra barnevernet ?

Regnet med at det var mangle på kompetanse og erfaring som gjorde at du ønsket å sette det bort til profesjonelle.
Men du skrev noe helt annet, nemlig at du ønsket å sette det bort fordi det var kjedelig arbeid. Og da må du jo forvente litt pes....

Mouche skrev for 8 timer siden:

Dette "prosjektet" begynte vel som et "gjøre det selv" prosjekt hvor det ville bli lagt ut rapporter om utvikling og har endret seg til å bli et "prosjekt" hvor man skal kjøpe et resultat, snakker om helomvending!

Takk for kritikk! Som jeg sa til han andre

"Hei! Dette er fordi jeg innser nå at jeg ikke har kompetanse mer enn en gris på et fly til å gjøre de perfeksjonist jobben b.la. så klarer jeg og skal gjøre det jeg kan og innser nå at siden det er vel over penga jeg er intr i å bruke. Jeg er ingen perfeksjonist desverre så jeg tenkte å spørre om veiledning ta en kompis av meg! Hadde budsjstt på kanskje noen ikke mange lapper. Grunnen til at jeg gidd å bruke sånn mye penger er fordi jeg har ræva full av penger fra barnevernet ?"

Min respons til deg:

Takk for påminnelsen! Kom virkelig på hva det handler om. Pluss er ikke sånn at jeg har det travelt ser jeg når jeg skikker ut vinduet?

Det er som mange sier det er den dagen du sjøsetter ditt verk du virkelig blir glad.

Ikke når du sjøsetter 40 tusen mer enn du hadde planlagt hehe.

Melding til alle:

Takk for kritikk og hjelp!

Så kan dere se videre på båt prosjektet når det starter opp igjen om ca 4 uker

Lazyjack skrev 1 minutt siden:

Regnet med at det var mangle på kompetanse og erfaring som gjorde at du ønsket å sette det bort til profesjonelle.
Men du skrev noe helt annet, nemlig at du ønsket å sette det bort fordi det var kjedelig arbeid. Og da må du jo forvente litt pes....

Litt feil formulering på min side ?

JensenHurrycane3 skrev 3 minutter siden:

Jeg er ingen perfeksjonist

Det er noe som heter 'bra nok'.

Et langt live har lært meg at 'bra nok' ikke er perfekt,  men det holder med 'bra nok'.

Det er stort sett bare du som ser alle de små feilene fordi du vet at de er der, vi andre gjør det ikke. Vi ser helheten og vi ser en båteier som har gjort en innsats for å vedlikeholde båten sin! ?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev for 1 time siden:

Et langt live har lært meg at 'bra nok' ikke er perfekt,  men det holder med 'bra nok'.

Det er stort sett bare du som ser alle de små feilene fordi du vet at de er der, vi andre gjør det ikke.

Bra oppsummert og jeg har ødelagt mer enn godt er opp i mellom årene ved å ikke gi meg når resultatet er bra nok i min iver etter det perfekte

Hulda skrev On 3.1.2020 at 22.14:

Regner med at barnebarnet ikke er på bp . . ?  :smiley:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...