Bisse Startet 3.Januar.2020 Del på Facebook Startet 3.Januar.2020 Har meldt meg på D5L kurs her i Norge. Planen er å kunne kjøre litt charter på en lovlig måte, og lære litt mere. Noen har fortalt meg at det er mye billigere og raskere å ta kurset i Sverige. Noen som vet om dette stemmer?, og er det det samme kurset med samme rettigheter som i Norge? Dette med D5L er vel et internasjonalt sertifikat som gjelder i de områdene det gjelder uansett land? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Code0 Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 (redigert) Bisse skrev 1 time siden: Dette med D5L er vel et internasjonalt sertifikat som gjelder i de områdene det gjelder uansett land? Nei, norsk sertifikat. Mulig de landene du skal seile i vil godkjenne det, men ingen garanti. Mange tråder på forumet, f.eks denne: For passasjer-delen er det krav til fartøy og fører, se her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-11-24-1400. Redigert 3.Januar.2020 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 Hej Här finns information om yrkeskurser i Sverige https://www.sjosportskolan.se/yrke/kursutbud/master-of-yachts-200gt-limited-offshore/ det är inte så enkelt om man skall ta betalt. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 (redigert) Bisse skrev for 3 timer siden: Har meldt meg på D5L kurs her i Norge. Planen er å kunne kjøre litt charter på en lovlig måte, og lære litt mere. Noen har fortalt meg at det er mye billigere og raskere å ta kurset i Sverige. Noen som vet om dette stemmer?, og er det det samme kurset med samme rettigheter som i Norge? Dette med D5L er vel et internasjonalt sertifikat som gjelder i de områdene det gjelder uansett land? dekksoffiser D1, D2, D3, D4, D5 fritidsskipper D5L, D5L/A maskinoffiser M1, M2, M3, M4 ser du til proff-sertifikater motsvarer D5 i Sverige.....Fartygsbefäl klass VIII D4 ...................Fartygsbefäl klass VII ser du til fritidssertifikater D5L i Sverige.......Kustskepparintyg D5L/A..................Utsjöskepparintyg se under Intyg https://www.batlivsutbildning.se Kroatien har en sammenstilling over ulika land og deres sertifikater https://orvasyachting.com/wp-content/uploads/2019/03/List-of-valid-skipper-licenses-to-sail-a-yacht-in-Croatia.pdf jeg skulle tatt en telefon til Sjøfartsdirektoratet og spurt i ditt konkrete fall, hvilken båt, hvilket fartsområde, antall passasjerer vad du trenger for sertifikat, og hvilke utenlandske sertifikat det motsvarer.......på norskflagget båt (og skall du seile med svensk flagg, så blir det Transportstyrelsen) Skall du ta sertifikatet i Sverige...så finnes det en rekke klubber, og andre private utbildningplasser som du lese og ta Kustskeppar- resp Utsjöskepparintyg og også Fartygsbefäl klass VIII skall du ta ett Fartygsbefäl klass VII, (jeg har det )så tar det ca ett år på sjøbefalskole, eks. Chalmers Gøteborg en masse av del-kurserne har obligatorisk tilstedeværelse, Basic Safety, Radar, ARPA, Firefighting, Advanced Firefighting Medicare etc etc.....det var få delkurser man kunde lese inn hjemme og bare gå på skriftlige prøven. Redigert 3.Januar.2020 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 D5L er et norskt sertifikat. Med det kan du kjøre charter med inntil 12 personer i båt under 15 meter. I tillegg må du ha passasjer og krisehåndteringskurs og sikkerhetskurs ( husker ikke hvilket). Mannskap må ha tilsvarende kurs ellers blir mannskapet regnet inn under kvoten på 12 personer. D5LA, hvor A står for Astro, gir worldwide gyldighet. Astro går over to intensive helger som et tillegg til D5L. Det er også krav til båten du skal bruke. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bisse Svart 3.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 (redigert) Takk Erikda. Det jeg lurer på er kan få gjort det samme, men ved å ta kurset i Sverige? Redigert 3.Januar.2020 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Gunga Din Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 Bisse skrev 1 time siden: Takk Erikda. Det jeg lurer på er kan få gjort det samme, men ved å ta kurset i Sverige? Gunga Din skrev for 3 timer siden: jeg skulle tatt en telefon til Sjøfartsdirektoratet og spurt i ditt konkrete fall, hvilken båt, hvilket fartsområde, antall passasjerer vad du trenger for sertifikat, og hvilke utenlandske sertifikat det motsvarer.... tror ingen her på BP kan gi deg ett korrekt svar .......om ett svenskt kustskepparintyg er gyldig på en norskflagget båt i chartertrafikk !? proffe sertifikater følger idag en internasjonal standard STCW......så disse går att direkte «oversette» men vad jeg vet, så finnes det ikke noen internasjonal standard.på fritidssertifikater: tror du må ta en telefon til sjøfartsdirektoratet får å få rett svar. det beste er å forklare din situasjon,.....så nøye du kan eks.....har jeg lov å gå med chartergjester til eks Koster på ett D5L(eller motsv sv sertifikat)....eller må jeg holde meg i norske farvann....vad mer av sertifikat trenger jeg....holder SRC eller må jeg ha ett ROC. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Brakkvannsseiler Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 (redigert) D5L/D5LA har omtrent ingen verdi når det gjelder å føre charterbåt eller i yrkessammenheng ellers her i Norge. Jeg har noen få ganger sett at enkelte selskaper legger lista ved D5L ved kjøring av liten RIB ol. Hvorfor tar ikke folk D5 når de først er i gang? Har man fartstid og eksamen til D5 er det likevel skjær i sjøen. Tidligere var det lett å få disp for å seile som fører, dette er i dag meget vanskelig, om ikke umulig å få til. Hvor mange fartøyer i dag, hvor kravet er D5, har navigatør? Redigert 3.Januar.2020 av Brakkvannsseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Brakkvannsseiler skrev On 3.1.2020 at 19.06: D5L/D5LA har omtrent ingen verdi når det gjelder å føre charterbåt eller i yrkessammenheng ellers her i Norge. Jeg har noen få ganger sett at enkelte selskaper legger lista ved D5L ved kjøring av liten RIB ol. Hvorfor tar ikke folk D5 når de først er i gang? Har man fartstid og eksamen til D5 er det likevel skjær i sjøen. Tidligere var det lett å få disp for å seile som fører, dette er i dag meget vanskelig, om ikke umulig å få til. Hvor mange fartøyer i dag, hvor kravet er D5, har navigatør? Proffe sertifikater som D5, blir konvertert til D5L om du ikke har nødvendig årlig fartstid! Så det er ingen vits i å ta proff sertifikat, med mindre du skal seile i fast engasjement. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Hulda Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Og akkurat det skjedde med meg. Manglet fartstid og fikk D5LA som plaster på såret av Sjøfartsdirektoratet. Man kan også ta Utsjöskeppare i Sverige, nokså enkle greier som ikke omhandler astronavigasjon. Hva som jeg fant artig, var innblikk i strømforhold og havneanløp med tidevann rundt omkring i Europa. Jeg har også den varianten. Som over, ingen av dem gir anledning til å føre annet enn lystfartøy. Den skipperutdanningen jeg i sin tid tok, omhandlet lastberegninger av fartøy, sikkerhet, bestikk, astronavigasjon etc. og strakk seg over et vanlig skoleår med off. skriftlig eksamen og muntlig med sensor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.