Gunga Din
Bisse skrev for 3 timer siden:Har meldt meg på D5L kurs her i Norge. Planen er å kunne kjøre litt charter på en lovlig måte, og lære litt mere. Noen har fortalt meg at det er mye billigere og raskere å ta kurset i Sverige. Noen som vet om dette stemmer?, og er det det samme kurset med samme rettigheter som i Norge? Dette med D5L er vel et internasjonalt sertifikat som gjelder i de områdene det gjelder uansett land?
- dekksoffiser D1, D2, D3, D4, D5
- fritidsskipper D5L, D5L/A
- maskinoffiser M1, M2, M3, M4
ser du til proff-sertifikater motsvarer
D5 i Sverige.....Fartygsbefäl klass VIII
D4 ...................Fartygsbefäl klass VII
ser du til fritidssertifikater
D5L i Sverige.......Kustskepparintyg
D5L/A..................Utsjöskepparintyg
se under Intyg
https://www.batlivsutbildning.se
Kroatien har en sammenstilling over ulika land og deres sertifikater
jeg skulle tatt en telefon til Sjøfartsdirektoratet og spurt i ditt konkrete fall, hvilken båt, hvilket fartsområde, antall passasjerer vad du trenger for sertifikat, og hvilke utenlandske sertifikat det motsvarer.......på norskflagget båt (og skall du seile med svensk flagg, så blir det Transportstyrelsen)
Skall du ta sertifikatet i Sverige...så finnes det en rekke klubber, og andre private utbildningplasser som du lese og ta Kustskeppar- resp Utsjöskepparintyg og også Fartygsbefäl klass VIII
skall du ta ett Fartygsbefäl klass VII, (jeg har det )så tar det ca ett år på sjøbefalskole, eks. Chalmers Gøteborg en masse av del-kurserne har obligatorisk tilstedeværelse, Basic Safety, Radar, ARPA, Firefighting, Advanced Firefighting Medicare etc etc.....det var få delkurser man kunde lese inn hjemme og bare gå på skriftlige prøven.