Jump to content

Lekkasje i Perkins 4236 dieselpumpe

Bråttsjø

Recommended Posts

Har en eldre Perkins 4236 sansynligvis fra 1970 - 1980 tallet. 
Forstår at dette skal være en god motor, tross alder.
Kjøpte båten i fjor, og det er en eldre Viksund 31 Goldfish. 
Noen før meg har tydeligvis tuklet med motoren (dieselpumpa), for jeg får langt høyere turtall enn anbefalt.
Motoen er nå vanskelig å starte og jeg ser at dieselpumpa drypper flere plasser når motoren går.
Jeg antar at den har fått for høyt trykk og at den må byttes eller overhales. 
Dette er over mine evner, så derfor har jeg begynt å søke etter hjelp..
Jeg kan skru ut pumpa selv, men så stanser det.
Ettersom pumpa skal synkroniseres med tenningsmerke, vil jeg ikke plukke den ut før jeg vet mer.
Jeg holder til i Arendal.
Noen som vet hvor det finnes ekspertise på Perkins motorer og helst dieselpumpe.. 

IMG_20191204_161610.jpg

Dieselpumpen din har vært inne hos Maritim Diesel i Bergen, ser det er klistremerke fra de på pumpen din. På klistremerke skal det være haket av for mnd. og årstall. 

Ta en tlf til de for videre hjelp, eller et dieselpumprverksted nær deg....

Dieselpumpen er for øvrig bare å nappe ut, akslingen har vanligvis dobbeltann inn i registeret, og overrettmerke på ene flensen på pumpen øverst til venstre i bildet, og det skal være tilsvarende på motoren.

Jeg har en tilsvarende CAV-pumpe på min BMC. Demonterte pumpen og sendte den til overhaling hos Fyksen på Lillehammer ifjor. Akselen inn i pumpen har som Mort1 beskriver en dobbelt-tann, så det var ikke mulig å montere dette feil på min. Men pumpen kan dreies noen få grader, ved å løsne festemutrene. Kan være greit å lage et merke hvor hvordan den står i ft blokka før demontering.

Grimme Elling skrev 58 minutter siden:

Kan være greit å lage et merke hvor hvordan den står i ft blokka før demontering.

Det merket er normalt laget på fabrikk. Merket på dieselpumpen viser på bildet han har tatt....

Kommer ofte frem ved litt rengjøring......

• 1 måned senere...
Guest Avmønstret#

Litt seint ute forstår jeg :-) Men å risse ett merke på hver side av "hjørnet" kan være til hjelp når du skal montere igjen. Vi snakker om deler av millimeter for å få det til riktig. Om det er "noe", at den går ujevnt, tung å starte, ryker osv etter overhaling og god varmkjøring så må det justeres.  

Selv bruker jeg et traktorverksted i indre Østfold til overhaling. Se om du finner noe tilsvarende nær deg. "Traktorpriser" er gjerne litt mer overkommelig enn "båtpriser". Lurer på om jeg ga... noe under 4000,- for overhaling av min cav pumpe til Perkins, tror det. Og i følge "overhaleren" var det på høyt tid. Kjenner historikken til båten ca 20 år tilbake og den har ikke vært overhalt på den tiden. 

Takk for svar.
Nå er jeg ikke eksperten her, men det jeg har sjekket så har "traktormotoren" mekanisk diesel pumpe og denne er hydraulisk styrt..
(litt på tynn is nå) 
Fikk tilbud på en dieselpumpe fra en traktor, men den var ikke lik min. 
Den var mye større og ikke samme aksling. Så den passet ikke. 
Det stod "over ett" merke da jeg tok av pumpa. ( det kommer frem på bilde også) Jeg antar at den pumpa jeg har er så slitt at den kanskje må justeres når den settes tilbake. Etter overhaling vel og bemerke. 
Nå skal jeg undersøke om jeg kan få overhalt diesel pumpa hos et traktor verksted. Det kan tydeligvis lønne seg. Mange takk for tips. 
Jeg har fått et prisoverslag på 6000 + moms. PLUSS eventuelt. Min erfaring er jo at det ALlTID er noe "eventuelt" .
Jeg har pumpa fremdeles i håp om å finne et rimeligere alternativ.   
Båten er en gammel sliten Viksund Goldfish. Er veldig i tvil på hvor mye det er verd og bruke på denne båten for ikke å tape alt for mye på den. Men jeg liker den jo veldig godt, selv om den er veteran å regne. Det er nok å "ta av" (jobb) på båten også. men nå må jeg først få motoren i gang igjen. Den gikk veldig fint i starten, og jeg så ikke denne diesel lekkasjen før motoren plutselig begynte og bli vanskelig å starte..
Håper jeg ikke nå holder på med første ledd i en lang kjedereaksjon... ha ha..  
Vil vel tro at når motoren sviver fint uten noe stort oljeforbruk, og ikke noe røyk av betydning, er det vel mer igjen av motoren. 
Igjen, mange takk for tips. 
Flott med dette forumet, og takk til dere som engasjerer dere.. :-) 
Skal nok fa liv i motoren. Det koster bare litt.. 

Redigert av Bråttsjø (see edit history)
Guest Avmønstret#

Hei. 

Jeg overhalte pumpa, type CAV pumpe som din, satt på en Perkins 4.108 hos Minges dieselverksted i Trøgstad i 2018. De tok rett under 4000,- for full overhaling og var ferdig to dager etter jeg leverte den inn. Fantastisk service og kjappe. Ordentlig "old school" verksted med traktorer og amcars på utsiden :-)

https://www.google.com/search?q=dieselverksted østfold&oq=dieselverksted+østfold&aqs=chrome..69i57.5211j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8&sxsrf=ACYBGNToMShMMwvKYpQYGiBiKSBFnIIWcA:1581123041255&npsic=0&rflfq=1&rlha=0&rllag=59552381,11252139,34380&tbm=lcl&rldimm=10882499041839079148&lqi=ChdkaWVzZWx2ZXJrc3RlZCDDuHN0Zm9sZBkPNwerpR_FGlopCg5kaWVzZWx2ZXJrc3RlZCIXZGllc2VsdmVya3N0ZWQgw7hzdGZvbGQ&ved=2ahUKEwjP_OCp3sDnAhVsmIsKHQpKAigQvS4wAHoECCYQIA&rldoc=1&tbs=lrf:!1m4!1u3!2m2!3m1!1e1!1m4!1u2!2m2!2m1!1e1!2m1!1e2!2m1!1e3!3sIAE,lf:1,lf_ui:2&rlst=f#rlfi=hd:;si:10882499041839079148,l,ChdkaWVzZWx2ZXJrc3RlZCDDuHN0Zm9sZBkPNwerpR_FGlopCg5kaWVzZWx2ZXJrc3RlZCIXZGllc2VsdmVya3N0ZWQgw7hzdGZvbGQ;mv:[[59.7209775,11.868978799999999],[59.066525299999995,10.6352995]];tbs:lrf:!1m4!1u3!2m2!3m1!1e1!1m4!1u2!2m2!2m1!1e1!2m1!1e2!2m1!1e3!3sIAE,lf:1,lf_ui:2

Må bare legge til at motoren "ble som ny" etter overhalingen. Den gikk lettere og mykere. Absolutt verdt pengene. Min motor var aldri tungstartet.. det er ofte tegn på at noe er feil på diesselsiden, luft eller sjit i dieselen. 

Min pumpe lakk også diesel ut ved akslingen for gassjursteringa. Minges ga en pris på 900,- for å kun pakke om den. Det finnes også youtubevideoer for hvordan man enkelt pakker den om. 

Det som ofte kommer som evt, er rotorhode og kamring. På rotorhodet finner man ofte kavitasjonskader rundt fordelingshullet, slik at innsprøytningstidspunktets start blir unøyaktig, og kan gi dårlige startegenskaper, uryddig/hard gange f.eks.

Kamringen slites ofte mekanisk, slik at kammene blir lave, men det kan bli kavitasjonsskader her også. Dette kan medføre sein tenning og dårlig effekt.

Det fine her er jo at hvis alt dette blir byttet, sammen med alle mykdeler, så blir dieselpumpen så godt som ny, hvis det gjøres på et skikkelig dieselpumpeverksted. Det er absolutt verdt pengene hvis du tenker å ha båten noen år!

Absolutt verdt en overhaling i mine øyne.  Goldfishen er en skuddsikkert solid og anvendelig båt som det alltid er marked for.  Og Perkins er solide og anerkjente greier. Få den til å gå som den skal, så har du båt og motor i flere tiår fremover.

Stusset litt på det med hydraulisk styrt pumpe, det har jeg ikke hørt om før. Hva er det?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 7 timer siden:

Stusset litt på det med hydraulisk styrt pumpe, det har jeg ikke hørt om før. Hva er det?

Dieselpumpen er mekanisk. I denne dieselpumpen er det en innretning som regulerer turtallet. Denne innretningen er hydraulisk regulert av dieselpumpens innvendige trykk i pumpehuset.

Dette til forskjell fra de mekanisk regulerte dieselpumpene, som blir regulert av en sentrifugalregulator. Veldig enkelt fortalt.....

Hei.
Takk igjen til dere som engasjerer dere for diesel pume problemene mine. 
Jeg er ganske grønn på dette. 
Kan en del om motorer og vet prinsippene men er ikke mekaniker. Har forstått at dieselpumpene er for fagfolk med denne kompetansen. Derfor er jeg inneforstått med at jeg må få hjelp til og overhale pumpa.
Takk for fin informasjon fra dere alle, når det kommer til hvorfor det ene og det andre blir slitt, og hva som da skjer, er langt over mine evner. Det bekrefter bare at noen eksperter må se på denne pumpa. og at jeg kanskje også skal styre unna gamle pumper fra slitne traktorer. 
Veldig artig og lærerikt dette her.. :-) 
Ser jo også når jeg søker på nett at dette er dyre saker. 
Derfor, takker jeg spesielt til Geir Kåra S. for tips om dette verkstedet. 
Skal kontakte de til uka. :-) 
All informasjonen jeg har om dieselpumpa er info jeg har fått når jeg har ringt rundt for å høre etter pris på ny/ eller overhale pumpa jeg har. 
Grunn til denne mekanisk styrte kontra hydraulisk styrte pumpa er kommet opp, er etter som jeg er i tvil om jeg faktisk har en  4 236 motor. 
Denne pumpa jeg har tatt ut av motoren er lik ( å se på til) den som står i 4 108 motoren.
En jeg pratet med på et verksted i Bergen, mente at denne jeg hadde var "hydraulisk styrt". Derfor den påstanden.
Jeg har fått med en masse bøker når jeg kjøpte båten.  (se bilder)
Loggbok fra da båten var ny, og all info sier  at det skal være en 4 236 motor i båten. 
I  Perkins "workshop manual"  4 236 M er jo motoren godt illustert og der, vises en helt annen diesel pumpe?
Det er dette som gjør meg litt forvirret. For dere som fremdeles gidder og lese... :-)  Se bilde. 
Denne karen på Diesel verkstedet i Bergen som fikk pumpe nr(CAV 3247 E 030) av min pumpe mente, at "jo" dette er en pumpe til 4 236
Verksted boka viser noe annet.. 
Det er dette som gjør at jeg stusser på hva slags motor jeg egentlig har i båten.. 
Dette er egentlig ikke så viktig for meg bare den virker. :-) 
Men nå når jeg, må lete etter en overhalt pumpe så er det jo litt viktig likevel.. 
Var nær å bestille en pumpe på E bay. Er glad jeg ikke gjorde det nå..  
Fikk tilbud om en pumpe fra en traktor fra en lokal kar, som skulle være til en 4 236, den er lik den i boka.. men passer ikke i motoren min...
Blir litt forvirret.. 
Ser jeg må ta med et søkekamera og gå ned i båten og lete frem motor nr, da må jeg vel få bekreftet hva slags motor jeg har i båten.. 
Får jeg overhalt den jeg har, spiller det jo ikke så stor rolle. 
Dette ble masse fra meg... 
Om jeg får napp fra det verkstedet skal jeg selvsagt dele denne erfaringen. Her kan det tydeligvis være mye penger og spare.. 
Igjen mange takk til alle gode tips. 

Mvh Rune Tverbakk.Arendal. 

IMG_20200208_231526[1].jpg

IMG_20200208_231402[1].jpg

Redigert av Bråttsjø (see edit history)
Guest Avmønstret#

Minges ser med en gang hvilken pumpe det er. Og så lenge det er en motor i "traktorsegmentet" tipper jeg de har alt de trenger på hylla til å få jobben gjort. 

Har vært litt rundtomkring for å få fiksa ting før. Må si at skuldrene sank veldig når jeg, etter lang kjøretur gjennom skogene i indre Østfold, kom frem til Minges. Og enda mer når jeg gikk inn i verkstedet. Ja tenk, det var bare å gå rett inn ;-) Mer "ekte" verksted har jeg ikke opplevd og følt siden jeg var guttunge på 70-tallet :-).  Det var en egen "dieselpumpeavdeling", et eget rom med arbeidsbenk langsetter et vindu, og på veggen bak ei hylle smekkfull av ulike dieselpumper. Var et øyeblikk redd for at det representerte køen av pumper til reparasjon ;-) Det gjorde det ikke. 

"Dette fikser vi, vi ringer". Ikke noe mas og tjas og spekulering om hint og annet. Telefon om morgenen dag 2 etter innlevering, ferdig. 

Dieselpumpen som du har tatt bilde av i ditt første innlegg er hydraulisk regulert.

Dieselpumpen på bilde i manualen er mekanisk regulert.

Jeg husker ikke lengre hva som gikk til hvilken motor, men hvis du googler Perkins 4.236 og 4.108 og trykker på bilder,  så får du nok verifisert hvilken motor du har.

Bråttsjø skrev On 8.2.2020 at 1.18:

Den gikk veldig fint i starten, og jeg så ikke denne diesel lekkasjen før motoren plutselig begynte og bli vanskelig å starte..

Da er det nok bra mulighet for at motoren er bra, og startproblemene kommer av luft i dieselpumpen pga diesellekkasjene.

Hvis du tar et bilde av skiltet på dieselpumpen og ringer til Maritim Diesel, så kan de mest sannsynlig finne ut hva som var utført ved reparasjonen de har gjort.

Hvis du må sende dieselpumpe til verksted kan du bruke f.eks

Meca Fyksen, Lillehammer

Vestfold Elektrodiesel, Stokke

Maritim Diesel, Bergen

i tillegg til Minges Universaldiesel

Ta en prat med flere av verkstedene for å få priser å sammenligne.

• 2 uker senere...

Hei.

Jeg lovet tilbakemelding i saken om "mysteriet" med dieselpumpen til båtmotoren, som skal være en Perkins 4 236.
Viser til tidligere innlegg. 

Jeg kontaktet Økonomi-deler A/S, og traff der en veldig hyggelig kar, som tok seg tid til å høre på all min frustrasjon om denne dieselpumpa som først må overhales så at jeg ikke finner denne på noen 4 236 motor. 
Han fikk hele historien om mekanisk kontra hydraulisk, og at jeg egentlig pratet om ting jeg ikke har greie på..
( JA, han fikk pumpenummeret på CAV diesel puma mi, og sa at "JA, dette er en pumpe til 4 236" :-0 ) 

Han fortalte at han hadde jobbet i lag tid med og overhale slike pumper så dette kunne han.
Jeg slapp skuldrene og var glad for at noen nå endelig kunne hjelpe meg.
Jeg ville sende inn pumpa for overhaling, da han foreslår en fabriksny pumpe til 5200,- 
Jeg ble om mulig enda mer fornøyd.
Jeg takket for fantastisk god service, og ba han sende pumpa.
Ikke nok med god service fra Økonomi-deler A/S, satt Posten Norgesrekord i rask levering.
Pumpa kom dagen etter. 
Jeg spant ned på Posten og allerede da jeg fikk se størrelsen på eska ante jeg ugler...
Da jeg åpnet eska og så denne Mekanisk styrte pumpa, var jeg ikke fullt så fornøyd lengre.

Så den ble pakket fint inn igjen og sendt tilbake. 
Etter en telefon tilbake til Økonomi.deler A/S, var det først min feil at jeg hadde bestilt feil pumpe, før fornuften tok denne karen, og han beklaget, og bekreftet at de hadde ikke andre pumper til 4 236 motoren...

Så var det andre firma på lista. MInges Universaldiesel. 
Jeg har gamblet med at posten er like gode fremdeles, og tok sjansen på at puma fant veien via posten.. 
Den er nå på vei til overhaling. Så eliminerer jeg i alle fall at jeg prater om en annen pumpe... 
Håper ikke pumpa nå forsvinner på veien, det hadde vært typisk min flaks.. 
Det er håp i hengende snøre, som fiskeren sa. :-) 
Det er jo fremdeles en stund til sommeren, selv om dette er en helårs båt, og det har gått veldig mye tid til denne dieselpumpa nå... 
Bare til info for dere som har vært så greie og engasjert dere.

Det kommer nok flere episoder... ;-) 

• 3 år senere...
Harald Gulliksen skrev 1 time siden:

Hei, sliter med samme problem som du, har sett dine utfordringer og håper det kan komme et svar vedr. erfaring du fikk 

Er det Bråttsjø  spør så har han ikke hvert på siden  SISTE BESØK 16.Januar.2021

prøv med Im mener en da får mail , hvis han er medlem enda.

•  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...