Jump to content

Edit History

Bråttsjø

Bråttsjø

Hei.
Takk igjen til dere som engasjerer dere for diesel pume problemene mine. 
Jeg er ganske grønn på dette. 
Kan en del om motorer og vet prinsippene men er ikke mekaniker. Har forstått at dieselpumpene er for fagfolk med denne kompetansen. Derfor er jeg inneforstått med at jeg må få hjelp til og overhale pumpa.
Takk for fin informasjon fra dere alle, når det kommer til hvorfor det ene og det andre blir slitt, og hva som da skjer, er langt over mine evner. Det bekrefter bare at noen eksperter må se på denne pumpa. og at jeg kanskje også skal styre unna gamle pumper fra slitne traktorer. 
Veldig artig og lærerikt dette her.. :-) 
Ser jo også når jeg søker på nett at dette er dyre saker. 
Derfor, takker jeg spesielt til Geir Kåra S. for tips om dette verkstedet. 
Skal kontakte de til uka. :-) 
All informasjonen jeg har om dieselpumpa er info jeg har fått når jeg har ringt rundt for å høre etter pris på ny/ eller overhale pumpa jeg har. 
Grunn til denne mekanisk styrte kontra hydraulisk styrte pumpa er kommet opp, er etter som jeg er i tvil om jeg faktisk har en  4 236 motor. 
Denne pumpa jeg har tatt ut av motoren er lik ( å se på til) den som står i 4 108 motoren.
En jeg pratet med på et verksted i Bergen, mente at denne jeg hadde var "hydraulisk styrt". Derfor den påstanden.
Jeg har fått med en masse bøker når jeg kjøpte båten.  (se bilder)
Loggbok fra da båten var ny, og all info sier  at det skal være en 4 236 motor i båten. 
I  Perkins "workshop manual"  4 236 M er jo motoren godt illustert og der, vises en helt annen diesel pumpe?
Det er dette som gjør meg litt forvirret. For dere som fremdeles gidder og lese... :-)  Se bilde. 
Denne karen på Diesel verkstedet i Bergen som fikk pumpe nr(CAV 3247 E 030) av min pumpe mente, at "jo" dette er en pumpe til 4 236
Verksted boka viser noe annet.. 
Det er dette som gjør at jeg stusser på hva slags motor jeg egentlig har i båten.. 
Dette er egentlig ikke så viktig for meg bare den virker. :-) 
Men nå når jeg, må lete etter en overhalt pumpe så er det jo litt viktig likevel.. 
Var nær å bestille en pumpe på E bay. Er glad jeg ikke gjorde det nå..  
Fikk tilbud om en pumpe fra en traktor fra en lokal kar, som skulle være til en 4 236, den er lik den i boka.. men passer ikke i motoren min...
Blir litt forvirret.. 
Ser jeg må ta med et søkekamera og gå ned i båten og lete frem motor nr, da må jeg vel få bekreftet hva slags motor jeg har i båten.. 
Får jeg overhalt den jeg har, spiller det jo ikke så stor rolle. 
Dette ble masse fra meg... 
Om jeg får napp fra det verkstedet skal jeg selvsagt dele denne erfaringen. Her kan det tydeligvis være mye penger og spare.. 
Igjen mange takk til alle gode tips. 

Mvh Rune Tverbakk.Arendal. 

IMG_20200208_231526[1].jpg

IMG_20200208_231402[1].jpg

Bråttsjø

Bråttsjø

Hei.
Takk igjen til dere som engasjerer dere for diesel pume problemene mine. 
Jeg er ganske grønn på dette. 
Kan en del om motorer og vet prinsippene men er ikke mekaniker. Har forstått at dieselpumpene er for fagfolk med denne kompetansen. Derfor er jeg inneforstått med at jeg må få hjelp til og overhale pumpa.
Takk for fin informasjon fra dere alle, når det kommer til hvorfor det ene og det andre blir slitt, og hva som da skjer, er langt over mine evner. Det bekrefter bare at noen eksperter må se på denne pumpa. og at jeg kanskje også skal styre unna gamle pumper fra slitne traktorer. 
Veldig artig og lærerikt dette her.. :-) 
Ser jo også når jeg søker på nett at dette er dyre saker. 
Derfor, takker jeg spesielt til Geir Kåra S. for tips om dette verkstedet. 
Skal kontakte de til uka. :-) 
All informasjonen jeg har om dieselpumpa er info jeg har fått når jeg har ringt rundt for å høre etter pris på ny/ eller overhale pumpa jeg har. 
Grunn til denne mekanisk styrte kontra hydraulisk styrte pumpa er kommet opp, er etter som jeg er i tvil om jeg faktisk har en  4 236 motor. 
Denne pumpa jeg har tatt ut av motoren er lik ( å se på til) den som står i 4 108 motoren.
En jeg pratet med på et verksted i Bergen, mente at denne jeg hadde var "hydraulisk styrt". Derfor den påstanden.
Jeg har fått med en masse bøker når jeg kjøpte båten.  (se bilder)
Loggbok fra da båten var ny, og all info sier  at det skal være en 4 236 motor i båten. 
I  Perkins "workshop manual"  4 236 M er jo motoren godt illustert og der, vises en helt annen diesel pumpe?
Det er dette som gjør meg litt forvirret. For dere som fremdeles gidder og lese... :-)  Se bilde. 
Denne karen på Diesel verkstedet i Bergen som fikk pumpe nr(CAV 3247 E 030) av min pumpe mente, at "jo" dette er en pumpe til 4 236
Verksted boka viser noe annet.. 
Det er dette som gjør at jeg stusser på hva slags motor jeg egentlig har i båten.. 
Dette er egentlig ikke så viktig for meg bare den virker. :-) 
Men nå når jeg, må lete etter en overhalt pumpe så er det jo litt viktig likevel.. 
Var nær å bestille en pumpe på E bay. Er glad jeg ikke gjorde det nå..  
Fikk tilbud om en pumpe fra en traktor fra en lokal kar, som skulle være til en 4 236, den er lik den i boka.. 
Blir litt forvirret.. 
Ser jeg må ta med et søkekamera og gå ned i båten og lete frem motor nr, da må jeg vel få bekreftet hva slags motor jeg har i båten.. 
Får jeg overhalt den jeg har, spiller det jo ikke så stor rolle. 
Dette ble masse fra meg... 
Om jeg får napp fra det verkstedet skal jeg selvsagt dele denne erfaringen. Her kan det tydeligvis være mye penger og spare.. 
Igjen mange takk til alle gode tips. 

Mvh Rune Tverbakk.Arendal. 

IMG_20200208_231526[1].jpg

IMG_20200208_231402[1].jpg

• Create New...