Chiefengineer
Sørlandet2 skrev 54 minutter siden:Ganske enstemmig motstand mot chipping av diesel her.
Samtidig er det vel mange som taler med to tunger her. Jeg har inntrykk av at firmaer som chipper har nok å gjøre. Er vel en god del båter på fjorden med oppgradert motor. Etter å lese kommentarene i denne tråden så vil jeg tro de fleste fjerner oppgraderingen før salg...
Vil tro det hjelper lite da man med dagens tuning går inn og forandrer programvaren. Dette legger igjen spor som du ikke kan slette og har du ikke dokumentasjon fra VP på hvem som har gjort det og hvorfor du har lastet inn ny programvare så har du uansett et forklaringsproblem om kjøper får VP til å kontrollere systemet med Vodia.
Dette kan meget godt komme i form av et søksmål i ettertid der en kjøper har havarert motor og selger ikke har opplyst om at motor har vært trimmet. Uavhengig av om det er han eller tidligere eiere som har gjort det vil selger meget godt kunne komme i en betydelig erstatningsmessig posisjon ved å unnlate å opplyse om dette. Jeg sikrer meg derfor i kjøpekontrakten med å få kontraktsfestet av selger at motor ikke har vært trimmet når jeg kjøper båt i dag. Da ansvarliggjøres selger uansett hva han vet eller ikke vet og det bør alle gjøre som kjøper båter med en motortype dette er aktuelt på gjøre. Båtmotorer som har vært trimmet styrer jeg langt unna uansett om selger opplyser om saken. Da er motor i mine øyne verdiløs og verdisettes som defekt. Og båt blir dermed uinteressant.