
Cerberus
Ordet trimmet hører ikkje hjemme i denne sammenhengen i det heile tatt. Og uansett tuningsgrad så er ikkje belastningen større enn hva gasshendelen og turtelleren sier. Spiller ingen rolle om en motor er satt til å kunne yte x antall hk på x turtall da det bare er tilgjengelig på flat fjøl likevel. Svæært sjelden man ser annet enn joller komme susende på full pinne. Alle motorer til privat bruk er gjerne doblet eller meir effektuttak på i forhold til kommersielt bruk samme motor. Det har utelukkende med bruksmønster og standarder å gjøre mht hva som kan garanteres. Så det er forsåvidt korrekt at høyt uttak korter levetiden mht slitasje, men det er kun sålenge en faktisk henter ut ekstra effekten. Men ærlig talt hvem har slitt ut en marinedieselmotor til cruiseren? njaaa det er vel ca ingen tenker eg. Tvertimot så kjøres de aller fleste altfor slapt og lite.
Det som derimot kan være meir kritisk i denne effektklassen er hvilket drev man har og varmgang i dette. For det er et reelt problem og ikkje bare et oppdiktet teoretisk et.