NilsPils
-morten- skrev for 2 timer siden:Ikke for å være en negativ konservativ men Dette har jeg liten tro på! 91% utnyttelsesgrad! da skjønner jeg ikke hvorfor det produseres vindmøller med monsterblader.. bare å hugge ned vindmøllene da og kassere oljeplattformene våre! Dette blir rett og slett for dumt.. ser også at de tromlene har kun to opplagringspungter!
Som gammel vannkraftingneiør kan jeg bekrefte at det ikke er teoretisk mulig å ta ut mer enn rundt 50% av hastighetsenergien i et strømmende medium. Grunnen er ganske enkelt at vinden også må forlate vindturbinen med hastighet igjen. Det samme forohldet har en oså i turbiner som skal utnytte havstrømmer eller vannstrømmen i en rennenede elv. Med potensiell energi, som i et vannmagasin stiller det seg imidlertid annerledes.
Ellers vil jeg kommentere at artikkelen om oppfinnelsen uttrykker en mengde særdeles dårlig begrunnet optimisme og teoretiske feilslutninger. Dette klassifiserer jeg som en typisk Reodor Felgen sak. Den kan gjerne betraktes som en morsom kuriositet, men for de involverte, som ofte satser store penger på slike luftslott, kan det lett bli en tragedie. Kall gjerne meg også negatvt konservativ eller surmaget gammel gubbe som tror på naturlover og matematikk.
PS. Likevel synes jeg ideen om å hugge ned vindmøllene vår slett ikke var noe dårlig forslag . . .