Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

On 1/7/2020 at 2:22 PM, shipahoy said:

Hvis det er for fremdrift så vil jeg foreslå seil eller kite https://www.skysails.info/english.

 

Ja.  Det er jo litt det samme som at elbilen teoretisk (i en verden uten svinger, fartskameraer, trafikk, politikontroller, etc) vil kunne komme seg lengre frem uten lading dersom den unnlater å bremse i det hele tatt i nedoverbakkene, enn dersom den bruker regenerativ bremsing.  Man mister energi på å omforme vindkraften til elektrisk energi, og deretter til fart vha propeller (særlig det siste ... hvor mange prosent av den mekaniske energien tilført en propellaksel går faktisk med på å dytte båten fremover?)

 

Skysails virker i utgangspunktet som en svært god idé, og har langt høyere troverdighet enn denne turbinvinnemøllegreia fra Lister.  Allikevel har produktet ikke tatt av.  Wikipedia siterer markedsstrukturelle problemer, skipsrederene som evt skal investere i utstyret betaler ikke selv for drivstoffkostnadene (markedet burde jo allikevel fungere - de som kan tilby transport til lavest mulig totalpris burde jo ha en konkurransefordel i markedet - men det er kanskje for høy risiko involvert i å bestille slike seil i stor skala) og miljøkostnaden er eksternalisert (utslipp fra internasjonal flåte faller utenfor det meste av reguleringer og CO2-regnskap).

 

Skysails kan enten brukes til å øke fart, redusere forbruk av drivstoff, eller erstatte konvensjonell fremdrift totalt (men på bekostning av fart - det bør vel være teoretisk mulig å lage store nok seil til å opprettholde normal hastighet under gunstige vindforhold, men tipper at det bl.a. krever et uhåndterlig stort seilareal), men uansett hvilket modus man benytter så er fordelen av skysails uforutsigbar.  Dersom man betaler for én tur og befinner seg i en bransje med pressede marginer er risikoviljen lav.  I snitt kunne man sikkert spart mer i drivstoffkostnader enn ekstrakostnaden med å leie en båt med seil, men det kan også hende at man får null utbytte av seilene, den risikoen tar man ikke.  Man er også avhengig av forutsigbarhet i befraktningstiden, et seil som kanskje vil føre til at lasten kommer frem noen timer før tiden er av begrenset verdi.

 

Jeg tipper det er flere forhold vi ikke får vite om, negative brukererfaringer, tekniske problemer (eller risiko for tekniske problemer - tenk om det plutselig er umulig å få rullet seilet inn igjen like før havnebesøk), behov for vedlikehold, kortere levetid på seilet enn forventet, etc.

 

tobixen

tobixen

On 1/7/2020 at 2:22 PM, shipahoy said:

Hvis det er for fremdrift så vil jeg foreslå seil eller kite https://www.skysails.info/english.

 

Ja.  Det er jo litt det samme som at elbilen teoretisk (i en verden uten svinger, fartskameraer, trafikk, politikontroller, etc) vil kunne komme seg lengre frem uten lading dersom den unnlater å bremse i det hele tatt i nedoverbakkene, enn dersom den bruker regenerativ bremsing.  Man mister energi på å omforme vindkraften til elektrisk energi, og deretter til fart vha propeller (særlig det siste ... hvor mange prosent av den mekaniske energien tilført en propellaksel går faktisk med på å dytte båten fremover?)

 

Skysails virker i utgangspunktet som en svært god idé, og har langt høyere troverdighet enn denne turbinvinnemøllegreia fra Lister.  Allikevel har produktet ikke tatt av.  Wikipedia siterer strukturelle problemer, skipsrederene som evt skal investere i utstyret betaler ikke selv for drivstoffkostnadene (markedet burde jo allikevel fungere - de som kan tilby transport til lavest mulig totalpris burde jo ha en konkurransefordel i markedet - men det er kanskje for høy risiko involvert i å bestille slike seil i stor skala) og miljøkostnaden er eksternalisert (utslipp fra internasjonal flåte faller utenfor det meste av reguleringer og CO2-regnskap).

 

Skysails kan enten brukes til å øke fart, redusere forbruk av drivstoff, eller erstatte konvensjonell fremdrift totalt (men på bekostning av fart - det bør vel være teoretisk mulig å lage store nok seil til å opprettholde normal hastighet under gunstige vindforhold, men tipper at det bl.a. krever et uhåndterlig stort seilareal), men uansett hvilket modus man benytter så er fordelen av skysails uforutsigbar.  Dersom man betaler for én tur og befinner seg i en bransje med pressede marginer er risikoviljen lav.  I snitt kunne man sikkert spart mer i drivstoffkostnader enn ekstrakostnaden med å leie en båt med seil, men det kan også hende at man får null utbytte av seilene, den risikoen tar man ikke.  Man er også avhengig av forutsigbarhet i befraktningstiden, et seil som kanskje vil føre til at lasten kommer frem noen timer før tiden er av begrenset verdi.

 

Jeg tipper det er flere forhold vi ikke får vite om, negative brukererfaringer, tekniske problemer (eller risiko for tekniske problemer - tenk om det plutselig er umulig å få rullet seilet inn igjen like før havnebesøk), behov for vedlikehold, kortere levetid på seilet enn forventet, etc.

 



×
×
  • Create New...